Bryggverk BK35 (Malt Magnus)
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)
Vilken koppling kör man på spiralen om man använder gardena-koppling?
-
HåkanBråkan
- Torrhumlare

Klämringskoppling 10 * R 15 tror jag den heterthella skrev:Vilken koppling kör man på spiralen om man använder gardena-koppling?
Hur lång är kylspiralen?
-
HåkanBråkan
- Torrhumlare

6 m för mer info kolla här http://www.brygging.no/produkter/brygge ... atis-fraktthella skrev:Hur lång är kylspiralen?
Många frågor, men jag ska köpa bryggverket ikväll (förmodligen), så tacksam om någon orkar förbarma sig
Det här med mäskning/lakning får jag inte riktigt full förståelse kring. Man blandar ca 3-4 liter per kilo malt, låter vila och lyfter upp korgen. Är det klar vört, utan maltrester som rinner genom hålen på korgen då? Jag har tidigare använt en bazooka till detta (kylväska) och då fick man med sig en del grums.
Sedan detta med att beräkna mängden vatten när det inte finns någon markering. Om jag ex vill få ut 23 liter och mäskar med 17,5 liter vatten, då säger brewlog att jag ska laka med 10,6 liter. Känns som att det är svårt att få till exakt 23 liter. Om man gör markeringar på en stav eller liknande, gör ni då så att ni tar bort korgen emellanåt, sätter ner staven och kollar hur mkt mer ni behöver laka? Detta låter lite meckigt.
Det här med mäskning/lakning får jag inte riktigt full förståelse kring. Man blandar ca 3-4 liter per kilo malt, låter vila och lyfter upp korgen. Är det klar vört, utan maltrester som rinner genom hålen på korgen då? Jag har tidigare använt en bazooka till detta (kylväska) och då fick man med sig en del grums.
Sedan detta med att beräkna mängden vatten när det inte finns någon markering. Om jag ex vill få ut 23 liter och mäskar med 17,5 liter vatten, då säger brewlog att jag ska laka med 10,6 liter. Känns som att det är svårt att få till exakt 23 liter. Om man gör markeringar på en stav eller liknande, gör ni då så att ni tar bort korgen emellanåt, sätter ner staven och kollar hur mkt mer ni behöver laka? Detta låter lite meckigt.
Det är inte direkt klar vört. Det följer med en del till koket men det har ju egentligen ingen betydelse.
Det är svårt att veta exakt hur mycket du ska laka med (om du väljer att göra det). Det beror på hur mycket malten suger upp. Sedan hur mycket det blir kvar till jäsning beror ju på hur mycket du kokar bort. Om du testar ett par tre gånger så kommer du har ganska bra koll på hur mycket just du behöver laka med för att få precis så mycket som du vill ha.
Personligen tycker jag inte att det är så viktigt om det blir 21 eller 22 liter i jästunnan.
Det är svårt att veta exakt hur mycket du ska laka med (om du väljer att göra det). Det beror på hur mycket malten suger upp. Sedan hur mycket det blir kvar till jäsning beror ju på hur mycket du kokar bort. Om du testar ett par tre gånger så kommer du har ganska bra koll på hur mycket just du behöver laka med för att få precis så mycket som du vill ha.
Personligen tycker jag inte att det är så viktigt om det blir 21 eller 22 liter i jästunnan.
]Nu har jag hämtat den, verkar ok!
Givetvis hade jag köpt fel koppling till spiralen (se bild). Kan någon länka till en koppling där man ser hur det ska se ut i änden som ska på själva spiralen? Andra änden, dvs den som ska på kranen, har jag koll på.
Givetvis hade jag köpt fel koppling till spiralen (se bild). Kan någon länka till en koppling där man ser hur det ska se ut i änden som ska på själva spiralen? Andra änden, dvs den som ska på kranen, har jag koll på.
-
HåkanBråkan
- Torrhumlare

Tror det var den här jag köpte https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... ng-452111/thella skrev:]Nu har jag hämtat den, verkar ok!
Du har nog en poäng där, att man lär sig. Dock så känns det ju rätt viktigt att det inte diffar alltför mkt, tänker på OG, malt- och humlemängd.STMF skrev:Det är inte direkt klar vört. Det följer med en del till koket men det har ju egentligen ingen betydelse.
Säg att jag satsar på 20 liter i jäshinken, kör med färdigkrossad pilsnermalt och kanske lite caramel 60L, totalt 5 kg. Jag mäskar med 17,5 liter vatten. Hur mycket lakvatten tror ni som bryggt med BK35 att jag behöver tillsätta, ungefär?
Jag bör väl ha minst 23 liter till kok med tanke på bortkok och att humlen binder viss vätska.
Som sagt beror det på ganska mycket men för 20 liter i tunnan:
* 5 kg malt suger väl upp runt 3-5 liter?
* Bortkok ca: 10%timme: 2-4 liter beroende på hur hårt kok och hur länge.
* Humle: 0.2-0.8 liter? Humle suger upp ganska mycket vätska.
* Lämna kvar i BK:n: 0-2 liter. Vill du ha i allt "trub" i jäshinken eller vill du lämna kvar det i BK'n.
Så vattnet som "försvinner" ligger kanske någonstans mellan 5,2 till 12 liter.
Har du 17,5 liter från början och vill upp till 10 liter så får du laka med mellan 7,5 och 14,5 liter.
Siffrorna går att diskutera såklart men det är uppenbart att frågan hur mycket du ska laka med inte är så lätt att besvara
MVH
Stefan
* Lämna kvar i BK:n: 0-2 liter. Vill du ha i allt "trub" i jäshinken eller vill du lämna kvar det i BK'n.
Har du 17,5 liter från början och vill upp till 10 liter så får du laka med mellan 7,5 och 14,5 liter.
Siffrorna går att diskutera såklart men det är uppenbart att frågan hur mycket du ska laka med inte är så lätt att besvara
MVH
Stefan
Jag tror att 5 kg malt suger upp typ 5 liter. Säg att humlen tar ytterligare en liter + att man inte vill ha det som ligger i botten på BK ner i jäshinken. Det är nog ytterligare en liter. Bortkok 3 liter. 5 + 1 + 1 + 3 = 10 liter = 12,5 liter att laka med. Jag provar på det första gången så får vi se hur bra det stämmer. Får väl kanske göra en markering vid 23 liter i BK:n så att jag inte går helt vilse.STMF skrev:Som sagt beror det på ganska mycket men för 20 liter i tunnan:
MVH
Stefan
Recirkulerar ni nåt? I sådana fall är det ytterligare liter man ev får räkna med.
[quote=Montera en kulventil efter pumpen och stryp ner flödet[/quote]
Fick hem min BK35 idag och funderar på hur att reglera trycket från pumpen. Alla verkar rekommendera att sätta en kulventil pumpen. Men kan man inte bara reglera med kulventilen som sitter på bryggverket, dvs före pumpen? Eller gör det att pumpen går "torr" och skär ihop?
/lasse
Fick hem min BK35 idag och funderar på hur att reglera trycket från pumpen. Alla verkar rekommendera att sätta en kulventil pumpen. Men kan man inte bara reglera med kulventilen som sitter på bryggverket, dvs före pumpen? Eller gör det att pumpen går "torr" och skär ihop?
/lasse
seasteel skrev:Äsch, var på Biltema idag och köpte grejer så nu har jag en kulventil efter pumpen.Montera en kulventil efter pumpen och stryp ner flödet[/quote skrev:
/lasse
/lasse
Jag har en fråga angående BK35 (som jag ämnar köpa inom någon vecka): Har något testat att övertrassera den rekommenderade maltmängden?
Jag planerar att brygga följande: http://beersmithrecipes.com/viewrecipe/ ... -all-grain och är nyfiken på om det år att köra receptet i den storleksordningen eller om jag kommer behöva skala ner det för att hamna på rätt maltmängd?
Jag planerar att brygga följande: http://beersmithrecipes.com/viewrecipe/ ... -all-grain och är nyfiken på om det år att köra receptet i den storleksordningen eller om jag kommer behöva skala ner det för att hamna på rätt maltmängd?
Är det någon som kör med någon slags humlesil/korg i bryggverket? Antar att man inte kan köra med maltkorgen, att hålen blir för stora?