Matigare öl?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Matigare öl?
Hej!
Finns det några tips och nått man ska tänka på om man vill ha ett mer matigt öl? Vad är det som gör matigt? Inte enbart mörkt och mycket smak utan mäktigheten (inte så blaskigt/vattnig känsla) svårt att beskriva vilken egenskap jag söker men ni som också gillar sådan öl förstår kanske vad jag söker.
Finns det några tips och nått man ska tänka på om man vill ha ett mer matigt öl? Vad är det som gör matigt? Inte enbart mörkt och mycket smak utan mäktigheten (inte så blaskigt/vattnig känsla) svårt att beskriva vilken egenskap jag söker men ni som också gillar sådan öl förstår kanske vad jag söker.
Re: Matigare öl?
Oklart om det är restsötma, munkänsla eller kropp du syftar på men där har du lite att söka efter på howtobrew.com
Mäska på 69-70c, mäska tjockare (mindre vatten), ha i lite havre och vete, ha fler maltsorter, ta en jäst som jäser ut lite mindre.
Mäska på 69-70c, mäska tjockare (mindre vatten), ha i lite havre och vete, ha fler maltsorter, ta en jäst som jäser ut lite mindre.
- Weinkeller
- Maltrostare

Münchenermalt , lite högre alkoholhalt och lite lägre humlenivåer kan vara andra saker att ha med sig.
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Råg ger en viss ökad trögflytande känsla.
Skulle gissa att det är munkänsla och kropp, man vill ju få känslan av att bli mätt av ölen.
69-70grader? Får man inte ut mindre socker då än 65grader?
Mäska tjockare? Blir det ändå inte lika utpätt sen när man ändå ska upp i sin volym? Eller menar du att man ska ha mer malt i bara?
Okej, havre, vete och råg.. I vilken form vill man ha det i och när ska man tillsätta det, när man mäskar? och vilken mängd? Jag brukar göra 7liter färdig bryggd, ca en back.
69-70grader? Får man inte ut mindre socker då än 65grader?
Mäska tjockare? Blir det ändå inte lika utpätt sen när man ändå ska upp i sin volym? Eller menar du att man ska ha mer malt i bara?
Okej, havre, vete och råg.. I vilken form vill man ha det i och när ska man tillsätta det, när man mäskar? och vilken mängd? Jag brukar göra 7liter färdig bryggd, ca en back.
Att mäska tjockare betyder bara mindre vatten i mäsken och mer i lakningen, inte en starkare öl. Du får ut lika mycket socker vid varnare temperatur men en komplexare kombination av sockerarter där inte alla jäser ut lika bra. Lite mindre alkohol men inga stora siffror vi snackar här och du kan ju kompensera med någon procent mer malt. Havre är ofta som omältat (tex havregn). 3-5% i mäsken ihop med malten. Vete är ofta vetemalt i dessa fall, krossat omältat vete är mer till lambik eller andra belgiska öl. 5% är lagom i ditt fall men för veteöl går upp till 70% vetemalt att ha i då den konverterar sig själv. Råg gillar jag inte då den ger väldigt tydlig smak men 3-5% även där. Hur många gram det blir får du räkna ut beroende på dina övriga bryggdata. Beersmith rekommenderas. Och howtobrew.com
Vad gör det för skillnad att mäska tjockare?
Ger fylligare öl med med dextriner: http://byo.com/aging/item/1110-managing-mash-thickness
Eller så tillsätter du dextriner i pulverform i efterhand. Då blir ölet tjockt.
Dextriner i pulver?
När vi pratar % i blandat. Typ 3-5% havregryn. Är det 3-5% i förhållande till malten eller 3-5% i förhållande till liter vätska jag brygger?
- Weinkeller
- Maltrostare

Procent av maltgivan.Mögren skrev:När vi pratar % i blandat. Typ 3-5% havregryn. Är det 3-5% i förhållande till malten eller 3-5% i förhållande till liter vätska jag brygger?