Drake skrev:Hehe, språkpolisen är ute och cyklar igen tror jag.
Det är ju inte första gången, och precis som förra gången har du glömt bort att det finns synonymer samt att vissa saker har olika benämningar.
Googla på maltpipa vs. maltrör kommer du att märka att maltpipa ger dubbelt så många träffar. Du kan ju även söka här på forumet, många fler än mig använder det uttrycket.
Jag har inget större behov av att bli rättad för att jag använder ett felaktigt ord, men visst kan det behövas påpekas ibland om vissa ord används fel helt slentrianmässigt. Fast om man ska ta på sig rollen som felfinnare så bör man nog ha lite mer kött på benen. Annars blir det bara genant. Eller om man vill så kan man använda synonymen pinsamt.

Angående att: "Googla på maltpipa vs. maltrör kommer du att märka att maltpipa ger dubbelt så många träffar" (som vad....?):
Att det felaktiga uttrycket oftast används, gör det ju inte mindre felaktigt....
Att fler än du i detta forum använder uttrycket gör ju det hela ännu värre, det förbättrar ingenting:-)
Jag ser inte att jag behöver "mer kött på benen" (fakta är: översätt ordet korrekt), eller att detta är "genant", eller "pinsamt".
Låt oss även sluta med fånigheterna att använda orden "kallkrascha", och att "pitcha".
Man KYLER ett öl, och man TILLSÄTTER JÄST.
-----------------------------------------------
Vad gäller mer intressanta saker, så blev jag inspirerad av "Lilla Lugnets Nebuchadnezzarklon", och försöker mig på något liknande vid min första helmaltsbryggning. Den skedde för övrigt med mitt nyligen inköpta bryggverk "The Grainfather".
Se:
http://lillalugnets.se/2015/06/16/brygg ... comment-81