Uppgradera utrustning

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Re: Uppgradera utrustning

Inlägg av Drake »

Glenning skrev:Den här har jag kollat på. Enligt säljaren skall den fungera på induktion.
Nu är den här ca:40L men för min del hade det fungerat perfekt. Tycker det är ett hyffsat pris också inkl, frakt moms tull m.m.
Enl utländska forum så skall kvaliten på Concord grytorna vara hyffsat bra. Inte patina men inte heller billigaste skiten.

Jag har sett större grytor också men hittar inte länken.

http://www.ebay.co.uk/itm/141116063173? ... 671dd&cp=1

Ok, jag tänkte behålla patinan och bara skaffa en insatstkorg, men det verkar knepigare att hitta separat.
Glenning
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Glenning »

Samma säljare säljer även korgarna löst.
http://www.ebay.com/itm/CONCORD-Large-S ... BgPghyEz1A
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Ahh, perfekt! Hur har jag kunnat missa den?!
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Rotsac »

Nope, inte för mig. Jag kan ta bort kåpan till utsuget och i taket har jag en vinch på skena som gör det enkelt att flytta korgen till diskhon.
Alla recirkulerande bryggverk med maltpipa måste väl lyftas ur?[/quote]

"Maltpipa"? Vad är det?

Jag vet vad en kritpipa, etc är. Men malt röker man väl inte så ofta i en pipa man har i munnen...

"Pipe" är ett Engelskt ord, som främst betyder "rör".
Som i "pipe bomb" , t.ex.

Ett maltrör är alltså vad man använder i ett bryggverk.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Hehe, språkpolisen är ute och cyklar igen tror jag. :wink:
Det är ju inte första gången, och precis som förra gången har du glömt bort att det finns synonymer samt att vissa saker har olika benämningar.
Googla på maltpipa vs. maltrör kommer du att märka att maltpipa ger dubbelt så många träffar. Du kan ju även söka här på forumet, många fler än mig använder det uttrycket.

Jag har inget större behov av att bli rättad för att jag använder ett felaktigt ord, men visst kan det behövas påpekas ibland om vissa ord används fel helt slentrianmässigt. Fast om man ska ta på sig rollen som felfinnare så bör man nog ha lite mer kött på benen. Annars blir det bara genant. Eller om man vill så kan man använda synonymen pinsamt. :mrgreen:
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Rotsac »

Drake skrev:Hehe, språkpolisen är ute och cyklar igen tror jag. :wink:
Det är ju inte första gången, och precis som förra gången har du glömt bort att det finns synonymer samt att vissa saker har olika benämningar.
Googla på maltpipa vs. maltrör kommer du att märka att maltpipa ger dubbelt så många träffar. Du kan ju även söka här på forumet, många fler än mig använder det uttrycket.

Jag har inget större behov av att bli rättad för att jag använder ett felaktigt ord, men visst kan det behövas påpekas ibland om vissa ord används fel helt slentrianmässigt. Fast om man ska ta på sig rollen som felfinnare så bör man nog ha lite mer kött på benen. Annars blir det bara genant. Eller om man vill så kan man använda synonymen pinsamt. :mrgreen:

Angående att: "Googla på maltpipa vs. maltrör kommer du att märka att maltpipa ger dubbelt så många träffar" (som vad....?):

Att det felaktiga uttrycket oftast används, gör det ju inte mindre felaktigt....

Att fler än du i detta forum använder uttrycket gör ju det hela ännu värre, det förbättrar ingenting:-)

Jag ser inte att jag behöver "mer kött på benen" (fakta är: översätt ordet korrekt), eller att detta är "genant", eller "pinsamt".

Låt oss även sluta med fånigheterna att använda orden "kallkrascha", och att "pitcha".
Man KYLER ett öl, och man TILLSÄTTER JÄST.

-----------------------------------------------

Vad gäller mer intressanta saker, så blev jag inspirerad av "Lilla Lugnets Nebuchadnezzarklon", och försöker mig på något liknande vid min första helmaltsbryggning. Den skedde för övrigt med mitt nyligen inköpta bryggverk "The Grainfather".

Se: http://lillalugnets.se/2015/06/16/brygg ... comment-81
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Rotsac skrev:
Låt oss även sluta med fånigheterna att använda orden "kallkrascha", och att "pitcha".

Aldrig.
Sluta irritera dig på sånt här. Jätte dåligt för din hälsa.. Jag säger nästan alltid engelska termerna och jag har en maltpipa i min BM..
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Judgecc skrev:
Aldrig.
Sluta irritera dig på sånt här. Jätte dåligt för din hälsa.. Jag säger nästan alltid engelska termerna och jag har en maltpipa i min BM..

Hehehe, plus one på den!
Känsliga läsare bör sluta läsa nu.

Jag återfuktar inte, jag rehydrerar torrjäst, mashar in och flamear out. Kör med hop burst och hop stand och ibland whirlpoolar jag. Jag mäter inte ursprunglig, specifik, eller slutlig vikt, jag mäter OG, SG, och FG. Jag rampar, kollar pre och post boil och star-sanar hej vilt!

Häpp!
strundt
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av strundt »

Rotsac skrev:Angående att: "Googla på maltpipa vs. maltrör kommer du att märka att maltpipa ger dubbelt så många träffar" (som vad....?):

Att det felaktiga uttrycket oftast används, gör det ju inte mindre felaktigt....

Att fler än du i detta forum använder uttrycket gör ju det hela ännu värre, det förbättrar ingenting:-)

Jag ser inte att jag behöver "mer kött på benen" (fakta är: översätt ordet korrekt), eller att detta är "genant", eller "pinsamt".

På riktigt???
svartbryggarn
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av svartbryggarn »

Ja.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Alltså Rotsack blir ju grymt arg på detta, vi måste använda rätt uttryck! :mrgreen:
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Nu börjar det likna mobbing.
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Jag "likear" det här! ;-)
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Ha! Jösses vad det har spårat ur här :)
Men +1 iaf på att pitcha jäst, för det finns inget riktigt bra ord (mig veterligen), som uttrycker det jag menar lika bra som det engelska ordet. 'Tillsätta'... Mja... Nej, pass på det.
För övrigt så betyder pipa just 'rör' på svenska, så att maltpipa skulle vara fel håller jag heller inte med om. På en bössa har man f.ö. också en pipa (typ ett rör då alltså och inte för tobaksbruk).

Edit: För att vara riktigt korrekt (och jag har en känsla av att man kanske borde vara det i den här tråden), så borde jag sagt att en av betydelserna av pipa är 'rör'.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
arnew
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av arnew »

Sånt här är inget att skoja om, det är allvarliga saker och det bästa är att låta Sveriges nationella centrum för teminologi och fackspråk avgöra frågan.
http://tnc.se/

:D
The road goes on forever and the party never ends .
Skriv svar