Bra nybörjarkit?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
McLaughlin
Nybryggare
Nybryggare

Bra nybörjarkit?

Inlägg av McLaughlin »

Tanken var egentligen att köpa en 24 l Patina-kastrull från MM.
Men efter att jag surfat runt lite här, så tipsade någon om, http://www.storagrytor.se/p/33l-startkit-olbryggning
Ser onekligen bra ut såhär när man tittar på det. Prisvärt.
Klarar min spis ett rullande kok med sådan gryta tror ni? Har en gammal hederlig spisplatta. Säkert slutet 90 början 00-talet.
Vad tycker Ni om paketet i övrigt?

MVH
McL
SiCN
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Bra nybörjarkit?

Inlägg av SiCN »

Hade jag börjat idag hade jag nog tagit det. Det går kanske att få ihop alla prylar något billigare men en hundring hit eller dit kanske inte gör så stor skillnad när man tänker på att du slipper åka runt och leta ihop allt.
Mögren
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Bra nybörjarkit?

Inlägg av Mögren »

Hade nog med kört på det omnjag skulle börjat från början. Jag började med damejeanne och det va mycket! Smidigare med spann/hink.
Jag brygger mindre satser (runt 7L färdig) och upplever det svårt att få upp kök när man ligger på 9-11 liter på vanlig spis.
Biab påse med är ju bra, hade tänkt pröva på det men har sett att många använder nån slags insats i botten på grytan för att inte biab påsen ska komma ner och bränna på botten av grytan. Ska du köra biab kan det vara bra att ta måttet på grytan o se så den passar in i din ugn om vill använda den till att hålla jämn temperatur.
Skriv svar