Det hela började med att jag kom på att jag hade glömt baka flaskorna i ugnen. Fyllde då en flaska med star san och hällde över till nästa flaska när jag tappade första. Hällde sen till nästa osv. Blev mycket star san-skum i flaskorna på detta vis. Det mesta pressades ur vid flaskfyllningen. Nästa problem var att flaskfyllaren började gå riktigt långsamt och tillslut rann det inget alls. Efter mycket meckande och slabbande så inser jag att locket var på och det blev vakuum i hinken. Öppnade locket och det bubblade till en hel del. Jaja lite syresättning gör väl inget tänkte jag. Efter ca 10 flaskor kom jag på att jag hade glömt sockerlösningen. Irriterad till max korkar jag upp alla flaskor och häller i de försiktigt längs kanten. Men blev nog en hel del syresättning där. Sen gick allt hyfsat smidigt. Blev dock mycket humlerester i flaskorna. Måste nog sila fram över när jag häller över till tapphinken.
Vad tror ni om hur resultatet kan bli på detta?
Misslyckad tappning
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Misslyckad tappning
Ett drickbart öl.Joelowe skrev:Vad tror ni om hur resultatet kan bli på detta?
Jag tror inte att du kommer bli missnöjd. Nästa gång gör du inte samma misstag.
Det låter inte som att du gjort någon drastisk syresättning av ölet.
Baka flaskor i ugn, det gör jag bara om jag rengjort och återanvänt riktigt smutsiga flaskor. Starsan räcker långt i väldigt många fall, i värsta fall får du enskilda infektioner i flaskorna inte hela satsen.
Tack det låter tryggt [emoji3]
Jag såg nu när jag satte etiketter på flaskorna att det flöt lite humlerester i flaskorna. Kommer det sjunka till bottensatsen när jag kyler de sen? Och kommer de ge bittersmak? Är inte mycket, men några flingor simmar omkring
Så fort du ställer flaskorna i kylen kommer eventuella jäst- och humlerester sjunka ner. Det lilla humle som flyter där gör varken mycket till eller från vad gäller smaken. Se det som "torrhumling" 
Bra. Tack [emoji3]