Jag har kollat lite i Wikin och jag tolkar det som att jag måste ha en refraktorer som mäter BRIX, stämmer det? Om det är så så hänvisar man till denna sidan http://www.onebeer.net/refractometer.shtml
Jag tolkar det som att man under "Corrected Final Gravity & ABV% by Brix" så fyller man i BRIX innan jäsning (OG) och sen BRIX efter jäsning (FG) och trycker på Calculate så får jag det jag vill ha
Tack men... tror?
Du har inte dubbelkollat själv dvs. testat och jämföra? Då vet jag att det är så jag ska göra i alla fall och kommer testa och se hur det blir och om det är värt att göra så
Jag lyckas inte heller få till säkra mätningar, trots noggrannhet med temp, kalibrering m.m. Det retar mig lite då jag gärna vill använda detta verktyg. Men något gör jag väl fel
Mäta FG med refraktometer är väl alltid osäkert? Men ändå inte oanvändbart i mina bryggningar. Jag tycker den klockren om man vill ta ut små prover (1 krm stort) för att se hur jäsningen går om man "måste" det. Du kan med en kalkylator (t.ex med Seanterill.com prickar jag inom +-1) ändå få ett tecken på om ölet närmar sig utjäsning och ska upp i diacetylrast t.ex.
Men för själva slutmätningen så är det bara å plocka fram den gamla hydrometern!