Vad tror ni om följande recept för en Engelsk IPA?
Det bygger på vad jag har hemma och att jag vill att den ska vara färdig till jul.... ;o)
Vad tror ni om denna Engelska IPA?
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
- Weinkeller
- Maltrostare

Re: Vad tror ni om denna Engelska IPA?
Vad är Engelskt med IPAN förutom jästen? Skämt åsido, jag tror det blir en helt ok öl. Torrhumla gärna med ca 40g så träffar den nog stilen lite bättre.
Lol... du har rätt! Men konceptet IPA med dessa humlenivåer är väl ändå engelskt... ;o)
Malten kan ju inte spela någon större roll men jag hade gärna haft lite EKG-humle om jag hade haft någon hemma. Tror du det blir stor skillnad mot en traditionell engelsk/indisk IPA?
Malten kan ju inte spela någon större roll men jag hade gärna haft lite EKG-humle om jag hade haft någon hemma. Tror du det blir stor skillnad mot en traditionell engelsk/indisk IPA?
Måste säga att du har en extremt bra brygghuseffektivitet, eller har du bara höftat ditt mätta OG-värde?
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
73%? Det är väl typ normalt hembryggarvärde om vi ser oå hela processen eller tänker du på BS est. mash?niklas_n skrev:Måste säga att du har en extremt bra brygghuseffektivitet, eller har du bara höftat ditt mätta OG-värde?
Med det sagt, ska det vara engelskt så saknas det ju iaf engelsk humle som är rätt viktigt om man ska göra en öl i engelsk stil.
Jag tänkte på measured OG. 23l 1.070 vört på 5,9kg låter väldigt bra. Antar dock att det är ett redan ifyllt värde från början.martinb skrev:73%? Det är väl typ normalt hembryggarvärde om vi ser oå hela processen eller tänker du på BS est. mash?
Jo, du har rätt Niklas! Jag har inte bryggt denna ännu så det värdet måste komma från det recept jag utgick ifrån i Beersmith.
Jag återkommer med faktiskt värde efter helgen.
Jag återkommer med faktiskt värde efter helgen.