för "fin" malt
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Kategoriregler
Handlar det inte om Grainfather hör det inte hit.
Handlar det inte om Grainfather hör det inte hit.
-
thelostbongo
- Torrhumlare

- Inlägg: 71
- Blev medlem: torsdag 2014-11-20 23:42
Re: för "fin" malt
ska testa sammanlagt ca 30kg malt med coronan nu. annars får de bli en bulldog helt enkelt .
-
thelostbongo
- Torrhumlare

- Inlägg: 71
- Blev medlem: torsdag 2014-11-20 23:42
Re: för "fin" malt
gick hur fint som helst med annan malt, dock så blir det en del hela korn som ej blivit krossade i kvarnen , så får jobba på effektiviteten.
hamnade på ca 9 brix efter kok eller ca 40 öchsle på hydrometern. hur räknar jag på ut effektiviteten på detta ?
4kg pilsnermalt
1kg caramber
1kg carahell
hamnade på ca 9 brix efter kok eller ca 40 öchsle på hydrometern. hur räknar jag på ut effektiviteten på detta ?
4kg pilsnermalt
1kg caramber
1kg carahell
Re: för "fin" malt
Hur många liter?
Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk
Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk
-
thelostbongo
- Torrhumlare

- Inlägg: 71
- Blev medlem: torsdag 2014-11-20 23:42
Re: för "fin" malt
ja just det ja ! 28 l . testade på grainfatthers hemsida , och då finns det ju bara att man måste mäta preboil och inte efter för att få ut effektivitet.
Re: för "fin" malt
Får det till 65% ungegär.
Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk
Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk
-
thelostbongo
- Torrhumlare

- Inlägg: 71
- Blev medlem: torsdag 2014-11-20 23:42
Re: för "fin" malt
kasst med andra ord . ska försöka få malten något mer mald nästa bryggning då alltså
-
thelostbongo
- Torrhumlare

- Inlägg: 71
- Blev medlem: torsdag 2014-11-20 23:42
Re: för "fin" malt
ölet blev helt kanon dock , långt över förväntningarna !