Några funderingar kring kolsyrning på Corneliusfat mm.

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

falke
Torrhumlare
Torrhumlare

Några funderingar kring kolsyrning på Corneliusfat mm.

Inlägg av falke »

Jag har gjort ett 10-tal satser som alla har tappats på 75-cl-flaska med primning. Kanske är jag naiv ;o) men jag tycker att alla (utom en) både smakar och ser ganska bra ut både när det gäller klarhet och färg. Det jag är lite missnöjd med är mängden kolsyra och skum som jag tycker är svår att få ett jämt och förutsägbart resultat med denna metod. Jag funderar därför att efter helgerna börja med att skippa primning på flaskor och istället lagra på Corneliusfat under kolsyratryck och sedan använda Pilsnerkokarens motrycksfyllare för att få ölen på flaskor.

Kommer jag att få ett mera förutsägbart resultat när det gäller mängden kolsyra och skum?

Ska jag gå på Corneliusfat med bajonettfattning eller kulfattning? Vad finns det för för- och nackdelar?

Är det något särskilt jag bör tänka på för att inte gå in i en återvändsgränd och investera fel?

Är det självklart att man ska gå på de större gasflaskorna istället för 425 grams-patronerna om man tänker tappa på flaska och inte använda en fattappningsanläggning? Jag bor ganska avlägset och har lättare att få tag på de små gasflaskorna,(tror jag).
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Re: Några funderingar kring kolsyrning på Corneliusfat mm.

Inlägg av Weinkeller »

Ska du ha ölen på flaska längre tid är nog kolsyrejäsning att föredra. Att få rätt kolsyremängd ned prime bör inte vara svårare än med fat. Jag tycker själva poängen med fat är att slippa tappa på flaska alternativt flaska små volymer när det är lämpligt...
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Re: Några funderingar kring kolsyrning på Corneliusfat mm.

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Är väl lite part i målet men hade jag inte tyckt att tvångskolsyrning var något att ha hade jag nog inte byggt mottrycksfyllaren.
När jag väl kom på hur det fungerade med tvångskolsyrning var det inte svårt längre, jo du får ett förutsägbart resultat med fat iaf vad det gäller kolsyremängden i ölet, skummet är en annan sak har jag lärt mig den hårda vägen.
Sen om du väljer 425gr-flaskor eller större kan kvitta, beroende på hur enkelt eller svårt det är för dig att få fyllt gasflaskorna kan 425gr-flaskorna bli billigare.

Blir det att du köper fat så kommer du välja det ena eller det andra och hålla dig till det, det ena är inte bättre än det andra. Det var väl så att Pepsi hade ena sorten och CocaCola hade den andra, krögarna skulle inte kunna använda dom hur som helst. Jag har kulkoppling men hade lika gärna kunnat haft bajonettfattning om det fallit sig så. Kulkopplingen är väl något lägre och tar inte så mycket plats uppåt som bajonettfattningen.

Har du öl på flaska så behöver du bara kyla en flaska för att dricka den, har du öl på fat behöver du kyla hela fatet för få en kall öl. Jag har inte mer än 4-5 sorter öl hemma men samtliga finns kylda i den vanliga kylen.
Skriv svar