När det gäller dekoktioner så MÅSTE pH ligga vid 5,2 - 5,3 för att minimera tannin. Dock får du ändå en liten del av detta i ölen när du dekoktionsmäskar, men vid detta pH kommer mängden att bli försumbar. Du får under alla omständigheter ett blankare öl vid dekoktionsmäskning. Lakvattnet bör ligga vid 75 grader C och pH under 5,8.
Jag dekoktionsmäskar på ett annorlunda sätt än det vanliga förekommande för att på så vis underlätta mäskningen och spara enzymer. Vill jag ha ett maltigare öl med Infusion-stegmäskning så låter jag pH ligga vid 5,7 - 5,8 för att sedan sänka detta igen under andra försockringsrasten. Även temperaturen sänks under den andra försockringsrasten.
Du kommer aldrig att uppnå ett pH på 5,2 - 5,3 när du gör en ljus öl oavsett om du använder ett Osmosfiltrerat vatten (avjoniserat). Inte heller om du tillför Kalciumjoner till vattnet kommer pH att sjunka till detta värde i en ljus öl.
Vanligen buffrar Pilsnermalt vätejoner motsvarande 17ml 1 Molarig Mjölksyra per kilo malt. Jag har testat tre olika fabrikat Pilsnermalt och funnit att detta värdet är tämligen konstant.
Kalle
----- Original Message -----
From: <bryggarenPÅmollehemPUNKTse>
To: <Prenumeranter_pa_BryggarenPÅmollehemPUNKTse>
Sent: Tuesday, April 01, 2003 8:54 PM
Subject: Laktemperatur
Hej Bryggare!
Det var värst vad det är tyst här på listan! Har alla bryggare fullt upp
inför SM eller? Ölen borde vara bryggd vid det här laget
Jag har en fundering över temperaturen på lakvattnet. Grundregeln är att det
inte skall hålla över 78 grader, för då kan man laka ut otrevliga
bitterämnen ur maltskalen. Jag tycker att dessa ämnen borde gå ut i vörten
även när man gör dekoktioner. Då kokar man ju malten ca 10-15 minuter.
Varför kommer inte dessa ämnen ut då, eller gör de det?
Någon jag pratade med trodde det kunde ha med pH att göra, att pH stiger
under lakningen, och att mäasken då blir mer känsligt för höga temperaturer.
Men om man justerar pH på lakvattnet med t.ex. mjölksyra så är man av med
det problemet.
Det finns säkert en förklaring som jag inte kommer på. Någon som vet?
/Fredrik Nivert
ölsida:
http://hem.passagen.se/frhj/ulfard.html