Felsökning - rund, söt smak i vissa batcher
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Felsökning - rund, söt smak i vissa batcher
Hej!
Halvsvårt att formulera detta - säkert också att svara
Alla tips är dock välkomna.
Jag har på kort tid gjort 4 IPA där jag endast varierat humlen vad gäller ingredienser.
Har hunnit prova 3 av dom
Lot 10 är riktigt, riktigt fin. Min bäst öl hittills. Fräsch, krispig, fruktig - Allt jag önskar av en IPA.
Lot 11 och Lot 12 har en diskret, lite rund och söt smak. Jag tänkte kokt broccoli eller nåt åt det hållet.
Det jag misstänker är jästemperaturen i nåt skede.
Min intention är att börja kallt i 5 dagar, runt 16-17 grader i omgivningstemp.
Därefter höjning till ca 18-19 grader i 9 dagar.
Jag har dock inte styrt eller exakt loggat temperaturen - mätning typ 1 gång om dagen och flyttat till annat utrymme om jag vill upp eller ner i temp.
Man får därför ta min anteckningar för vad de är - inte helt exakta vad gäller variationer i temp under jäsning.
Jag provar att klistra in mina anteckningar - tillgängliga på Facebook.
Tycker själv att det är väldigt små skillnader mellan de 3 loterna
Kanske kan ana en något snabbare uppstegring på lot 10, men max och min temp skiljer sig inte mer än någon grad
Kan det vara Diacetyl jag känner i lot 11 och lot 12?
Och i så fall haft extrem tur med förhållandena för lot 10 så att jästen käkat upp detta?
Bör jag för att undvika det framöver stegra upp snabbare från den "kalla perioden" och lägga mig på 20 grader eller mer under den "varma fasen"
Lot 10: https://www.facebook.com/notes/hugo-ber ... 6489274577
Lot 11: https://www.facebook.com/notes/hugo-ber ... 0345789858
Lot 12: https://www.facebook.com/notes/hugo-ber ... 5668753659
Halvsvårt att formulera detta - säkert också att svara
Alla tips är dock välkomna.
Jag har på kort tid gjort 4 IPA där jag endast varierat humlen vad gäller ingredienser.
Har hunnit prova 3 av dom
Lot 10 är riktigt, riktigt fin. Min bäst öl hittills. Fräsch, krispig, fruktig - Allt jag önskar av en IPA.
Lot 11 och Lot 12 har en diskret, lite rund och söt smak. Jag tänkte kokt broccoli eller nåt åt det hållet.
Det jag misstänker är jästemperaturen i nåt skede.
Min intention är att börja kallt i 5 dagar, runt 16-17 grader i omgivningstemp.
Därefter höjning till ca 18-19 grader i 9 dagar.
Jag har dock inte styrt eller exakt loggat temperaturen - mätning typ 1 gång om dagen och flyttat till annat utrymme om jag vill upp eller ner i temp.
Man får därför ta min anteckningar för vad de är - inte helt exakta vad gäller variationer i temp under jäsning.
Jag provar att klistra in mina anteckningar - tillgängliga på Facebook.
Tycker själv att det är väldigt små skillnader mellan de 3 loterna
Kanske kan ana en något snabbare uppstegring på lot 10, men max och min temp skiljer sig inte mer än någon grad
Kan det vara Diacetyl jag känner i lot 11 och lot 12?
Och i så fall haft extrem tur med förhållandena för lot 10 så att jästen käkat upp detta?
Bör jag för att undvika det framöver stegra upp snabbare från den "kalla perioden" och lägga mig på 20 grader eller mer under den "varma fasen"
Lot 10: https://www.facebook.com/notes/hugo-ber ... 6489274577
Lot 11: https://www.facebook.com/notes/hugo-ber ... 0345789858
Lot 12: https://www.facebook.com/notes/hugo-ber ... 5668753659
Re: Felsökning - rund, söt smak i vissa batcher
Kokta grönsaker brukar vara DMS, tänk burkmajs.
Att koka 30 minuter är i kortaste laget. Bara för att det är extrakt betyder det inte att det är förkokt. Koka minst 60 minuter för att bli av med DMS.
Att koka 30 minuter är i kortaste laget. Bara för att det är extrakt betyder det inte att det är förkokt. Koka minst 60 minuter för att bli av med DMS.
Det här är bästa sättet att ta reda på om du har problem och vilka:
http://shbf.se/oelbedoemning/medlemsoel
http://shbf.se/oelbedoemning/medlemsoel
Aha - intressant med koktiden och eventuell DMS!
Jag har förutsatt att extrakt inte kräver lång koktid och har ju också lyckats med vissa batcher på 30 min.
Kankse variation mellan extraktpåsarna
Jag har förutsatt att extrakt inte kräver lång koktid och har ju också lyckats med vissa batcher på 30 min.
Kankse variation mellan extraktpåsarna
- Patersbier
- Vattenbehandlare

Hur länge kokar du vörten? Hur lång tid tar det att kyla ner vörten? Din beskrivning tyder på dms, vilket känns igen som kokta grönsaker. Detta uppstår antingen genom kort och dåligt vörtkok eller genom långsam nedkylning av vörten (undvik att ha locket på vid nedkylning). Dms kan uppkomma på grund av infektion eller av jäsningsprocessen, det senare avhjälps genom att jäsa i en temperatur som passar den valda jästen.
Hittade en referens till en fråga i Muntons homebrew knowledge base ang. behov av koktid
"To be honest with you don't need to boil Muntons LME or DME at all as we pasturise our LME and the DME, by the nature of the process, will be pasturised. By not boiling you will maintain the delicate malt flavour in our products and obtain a far better beer."
"To be honest with you don't need to boil Muntons LME or DME at all as we pasturise our LME and the DME, by the nature of the process, will be pasturised. By not boiling you will maintain the delicate malt flavour in our products and obtain a far better beer."
Pastörisering och att driva bort DMS är två helt skilda saker. Vi sa inte att det skulle vara långt kok för att få det pastöriserat.
Perfekt! - då har jag ett handfast tips = koka längre
Något tips kring jäsningen med us-05?
Temperatur och tid för den "varma fasen"?
Nån som provat extremer och upplevt skillnader?
Något tips kring jäsningen med us-05?
Temperatur och tid för den "varma fasen"?
Nån som provat extremer och upplevt skillnader?
Inte över 20°C i jäshinken, vill du mindre fruktighet så försök hålla ner temperaturen. Har jäst med lyckat resultat ner mot 15°C.
Du kan generellt sett räkna med 2-4°C högre temperatur i hinken än omgivande luften. Men det beror också på vilket underlag den står på.
När jäsningen avtar så ställ den lite varmare. Lyssna på bubblandet om det avtar i frekvens.
Allt beror på jästen. Extremer kan vara önskvärda. Drack en Saison brygd med +30°C som jästemp. Den var supergod. US-05 vid 25-28°c, inte jättesmaskig...men vid 15°C kan man lura icke ölnördar att det är lager.
Du kan generellt sett räkna med 2-4°C högre temperatur i hinken än omgivande luften. Men det beror också på vilket underlag den står på.
När jäsningen avtar så ställ den lite varmare. Lyssna på bubblandet om det avtar i frekvens.
Allt beror på jästen. Extremer kan vara önskvärda. Drack en Saison brygd med +30°C som jästemp. Den var supergod. US-05 vid 25-28°c, inte jättesmaskig...men vid 15°C kan man lura icke ölnördar att det är lager.
Mycket bra - tackar!
Då tycker jag det verkar som min intention med omgivningstemp runt 16 grader initalt och 18 grader när jäsningen avtar inte bör ge upphov till felsmaker.
Då tycker jag det verkar som min intention med omgivningstemp runt 16 grader initalt och 18 grader när jäsningen avtar inte bör ge upphov till felsmaker.
http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2014 ... urens.htmlHugo skrev: Nån som provat extremer och upplevt skillnader?
Notera att angivna temperaturer är omgivande temperaturer.
På grund av resultatet är jag lite skeptisk till påståenden om jästemperaturens enorma betydelse för US-05. I synnerhet har jag aldrig hört talats om DMS skulle påverkas.
Jag tycker fortfarande du ska skicka in ditt öl till domarbedömning.
Utmärkt experiment Ekstedt!
Jag tolkar det som att båda varianterna fick efterjäsa vid 23 grader.
Jag har svårt att komma upp i mer än max 20 grader vintertid och har absolut bäst möjligheter att förvara vid 18 grader.
Vore intressant om någon har erfarenhet av efterjäsningen vid 20 grader eller lägre.
Överväger att skicka in ölen för bedömning - halvbökigt och ganska dyrt att ordna leverans gör att jag drar mig för det.
Sätter stor förhoppning till de tips jag fått hittills.
Nästa bryggning kommer att få koka längre
Ena halvan jäsning i 16 grader initialt och därefter 18 grader
Andra halvan jäsning i 16 grader initialt och därefter 20 grader (eller något högre om jag hittar ett sånt utrymme)
Jag har svårt att komma upp i mer än max 20 grader vintertid och har absolut bäst möjligheter att förvara vid 18 grader.
Vore intressant om någon har erfarenhet av efterjäsningen vid 20 grader eller lägre.
Överväger att skicka in ölen för bedömning - halvbökigt och ganska dyrt att ordna leverans gör att jag drar mig för det.
Andra halvan jäsning i 16 grader initialt och därefter 20 grader (eller något högre om jag hittar ett sånt utrymme)
Utmärkt experiment Ekstedt!
Bra experiment, men är det något jag ser som en påverkande faktor så är det all humle. Kan vara rätt svårt att känna skillnaden i jästens resultat när det är en IPA på 70BU och torrhumling.ekstedt skrev:http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2014 ... urens.htmlHugo skrev: Nån som provat extremer och upplevt skillnader?
Notera att angivna temperaturer är omgivande temperaturer.
På grund av resultatet är jag lite skeptisk till påståenden om jästemperaturens enorma betydelse för US-05. I synnerhet har jag aldrig hört talats om DMS skulle påverkas.
Jag tycker fortfarande du ska skicka in ditt öl till domarbedömning.
Gör om experiment på en mild ale istället så borde du få större skillnad i resultatet.
Det är möjligt. Jag inser i efterhand - kanske efter att ha studerat Brülosophy - att jag kunde ha skrivit mer om upplägget och även tolkningen av resultatet. Jag valde just US-05 eftersom det ofta påstås att just den skulle vara känslig för jäsning vid höga temperaturer, och hur otroligt viktigt det är att jäsa under 20 C med den. Och oftast görs sådana påståenden för en apa eller ipa, eftersom man i en dylik öl inte vill ha en masssa jäsbiprodukter.Bee skrev:
Bra experiment, men är det något jag ser som en påverkande faktor så är det all humle. Kan vara rätt svårt att känna skillnaden i jästens resultat när det är en IPA på 70BU och torrhumling.
Gör om experiment på en mild ale istället så borde du få större skillnad i resultatet.
Nu har just Brülososhphy gjort jästemperaturexperiment på mer "milda" öl och även då var skillnaderna ytterst små om än några.