4 raka beska brygder

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

4 raka beska brygder

Inlägg av thella »

Hej!

Har nu lyckats göra 4 raka IPA/Pale Ale som alla blivit för beska. Detta trots att jag varit nere på 5 g i 60 min-givan. Min slutsats är att det inte kan vara givarna som är problemet. Jag har ofta rätt mycket humle på slutet av koket som jag sedan låter ligga kvar i kastrullen samtidigt som kylspiralen är i. Jag brukar sedan inte filtrera av humlen på något sätt utan allt åker ner i jäshinken. Detta är ett tillvägagångssätt som jag haft tidigare och ölen har då inte blivit för besk. Jag har egentligen inte ändrat mycket alls förutom att jag börjat använda kylspiral istället för kallt bad. Det gör att kylningen går fortare. Det jag kunnat notera är dock humlen är mycket mer uppblandad i vörten. Det är en sörja som jag häller ner i jäshinken. När jag istället hade en långsammare kylningen hann humlen ofta sjunka till botten. Jag vet inte om det kan vara det som påverkar? Å andra sidan vill jag minnas att jag vid mina första bryggningar ibland skrapade humlen som lagt sig i botten ner i jäshinken och det var inga problem med beskan då.

Någon som har någon idé vad mina "överbeska" öl kan bero på?
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Re: 4 raka beska brygder

Inlägg av Morgan »

Ingen fara att ha kvar humlen vid jäsning, det har funkat för mig. Det kanske är nåt annat i din process som ger upphov till besk smak. Kan inte oxidering uppfattas beskt?
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av thella »

Kan tillägga att jag i sista brygden körde Lindhs Pale Ale recept (http://www.lindhcraftbeer.com/2014/10/l ... simcoe-v9/) där han tillsätter första humlen först när 15 min återstår av kok! Därmed är det inte tidigt humle som gör ölen för beska. Så vad kan då vara problemet?
thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av thella »

Morgan skrev:Ingen fara att ha kvar humlen vid jäsning, det har funkat för mig. Det kanske är nåt annat i din process som ger upphov till besk smak. Kan inte oxidering uppfattas beskt?
Jag vet inte. Jag får googla på det. Samtidigt har detta inte varit ett problem tidigare och jag tror inte att jag oxiderat mer nu än tidigare. 3 av 4 är bästa i en trång jäskyl, men den sista (Lindhs) är jäst i rumstemperatur och den var också besk.
thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av thella »

Nej oxidering tror jag inte är problemet. Jag känner att ölet är för beskt redan nu när det jäst i en vecka. Jag har inte syresatt det mer än nödvändigt fram tills nu. Hittat öht ingenting i bryggarwiki som skulle kunna förklara ett beskt öl där man inte ens har någon bittergiva.
Jacon
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Jacon »

Humle ger beska även om den tillsätts vid kokslut. Ju större 0-giva desto beskare blir ölet. Man kan säga att du får beska ända tills ölet nått ca 80°C, men även under det utvinns beskan. Dock inte alls lila mycket. Om fu inte vill ha så mycket beska från 0-givan så prova att låta grönölet svalna till 80°C och ha i sista givan då istället. Du får mer humlesmak men mindre beska.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Humle som ligger med under jäsningen från kok kommer ge dig tanniner, dvs sträv beska. Hur mycket det märks beror på mängd och din egen känslighet. Hög mäsk pH kan också ge dig en kärv öl. Skalkärvhet upplevs som astringent och kan förstärka ölens beska på ett negativt sätt.
thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av thella »

Tack för svar och tips. Konstigt att jag inte fått denna kärvhet/beska tidigare bara. Det enda jag ändrat är kylningsmetoden. Hur gör ni för att avskilja humle efter kok? Jag hittar f-n inget klockrent sätt varför den något resignerade "i-med-allt-metoden" praktiseras.
Peppen108
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Peppen108 »

Ett litet tips i felsökningen kan vara att lägga en påse the i kokande vatten i 10 minuter så drar du ut tanniner och sen kan du göra humle the med typ en halv tsk i en the-kula. Kanske en vid 80 grader och en vid 100 grader och låta en koka i 10 minuter. Har du tur så hittar du den smaken du besväras av i någon av kopparna men inte i någon annan och kan gå vidare.
thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av thella »

Peppen108 skrev:Ett litet tips i felsökningen kan vara att lägga en påse the i kokande vatten i 10 minuter så drar du ut tanniner och sen kan du göra humle the med typ en halv tsk i en the-kula. Kanske en vid 80 grader och en vid 100 grader och låta en koka i 10 minuter. Har du tur så hittar du den smaken du besväras av i någon av kopparna men inte i någon annan och kan gå vidare.
Hm, jag hänger inte riktigt med. En vanlig tepåse med snöre i vatten och låta det koka i 10 min. Och sedan ta det vattnet och addera en tsk humle i en tekula? Alltså att humlen ligger i kulan?
Peppen108
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Peppen108 »

Sorry jag var lite otydlig. Om du vill få en fingervisning om vad det är för typ av beska tänkte jag att du kunde göra lite olika prover. Till exempet att dra ur the för länge (typ 10 minuter) se hur taniner smakar. Eller så kan du få renodlad humle beska om du kokar humle i vatten och smakar på det. Gick det att förstå. Du kanske spikar smakerna redan och då kan du bortse från tipset. :D
thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av thella »

Experimentet med te gav tyvärr inget. Viss beska, men inte alls på samma nivå...
thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av thella »

Såhär ser det ut i hinken. Jag vill minnas att humlen brukade sjunka ner till botten förut när jag körde samma metod. Nu verkar den inte sedimentera alls utan flyta omkring i jäshinken i "alla lager". Jag kör bara pellets. DETTA kanske påverkar beskan?
Bilagor
IMG_0403.JPG
thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av thella »

Det man ser på bilden är humlepellets som blandat sig med jäst. Det insåg jag nu efter att ha tappat om på sekundär. Nä, det lär väl bli så nästa gång att humlen inte får hänga med i jäshinken. Dock har jag bryggt på detta sätt ett antal ggr innan med gott resultat, fattar inte riktigt vad som har hänt nu. Frågan är om anledningen till att biran blir besk/sträv är om det beror på att humle cirkulerat runt i jäshinken under hela jäsningen och inte sedimenterat? Finns ju ett enkelt sätt att ta reda på det. Köra en testbrygd i mindre skala och avskilja humlen.
Skriv svar