Mottrycksfyllare ebay

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

HaXXXeroviche
Torrhumlare
Torrhumlare

Mottrycksfyllare ebay

Inlägg av HaXXXeroviche »

Efter massa hemmasnickrande med magnetomrörare PID styrning av kylskåp m.m. Känner jag att detta verkade vara ett alternativ som verkade för billigt för att snickra ihop en egen. Vad tror ni. Är detta ren skrot eller funkar det bra för en hembryggare med 20 liters batcher?

http://www.ebay.com/itm/Stainless-Steel ... Swo6lWKZi5

I övrigt vet jag inte så mycket om mottrycksfyllare. Jag har en blichmann beergun men eftersom min sekundärkyl inte får ner faten kallare än ca 9 grader undrar jag om jag får mindre skumbildning med en sån här mottrycksfyllare jämfört med min beergun vid samma temperatur?
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Re: Mottrycksfyllare ebay

Inlägg av Lindh »

Har du testat med silikonpropp med 1mm borrhål längs med stora hålet på din beergun? Likt ghettoblastern. Blir mottryck och minskad skumbildni g
HaXXXeroviche
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av HaXXXeroviche »

Ingen dum ide. Skall testa detta.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Väldigt billigt iaf. 30pix för ett test. Tror inte en mottrycksfyllaregör så speciellt mycket mer. Jag har flaskat 5vol öl med denna metod utan mer än 1cm skum. Plugg är grejen!
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Lindh skrev:Väldigt billigt iaf. 30pix för ett test. Tror inte en mottrycksfyllaregör så speciellt mycket mer. Jag har flaskat 5vol öl med denna metod utan mer än 1cm skum. Plugg är grejen!
Får man besvära om temperatur och sytråds mått under den flaskningen?
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Temp beror på hur kolsyrad ölen ör men så kallt som möjligt. Ska jag flaska mycket kör jag ner till 0c. Ska jag bara ha en flaska så kör jag med mindre tryck och så får det ta längre tid. Sytråd ca 1,5m. Gör man för stort ventilhål längs med så får man justera trycket med tummen på hålet om det gå i för fort. Den här metoden fungerar upp till 6vol!
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

@lindh.
Mjoo,jag är med dig i tänket.
Jag gillar att ha mina öl på 8c i serverings temperatur som minimum. Jag gillar när öl smakar nåt.. Kan sträcka mig till 6c.. Ska bli intressant att se hur min special saison på 4v serveras i 8c med 2m sytråd.. Klar om några dagar..
Tycker med att ghetto fyllning funkar väldigt bra. Jag brukar används vinkling på silikon korken istället för borrat hål.. Funkar bra d med. Inte testat med 4v+ öl dock..
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Det går att pysa ut lite på sidan av korken men ett litet hål är lättare att kontrollera tycker jag. Vid stort tryck, veteöl eller högre, är hålmetoden ihop med låga temperaturer nog avgörande om det ska gå.
Danisch
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Danisch »

Lägger mig i lite om det är ok?

Jag hade lite problem nu när jag provade silikonpropp och borrat hål för första gången, för silikonet gjorde så att det borrade hålet går "ihop" och hade problem att få ut luften, fick släppa lite på proppen för att få ut syret, använde 2 mm borr, kallt fat 2-3 grader och 1 bars tryck och 1.5 meters sytråd...för övrigt funkade det bra och smidigare än förväntat = kanon då vi är 3 pers som brygger och smidigt när någon behöver ett par flaskor!

Möjligen behöver jag borra upp det lite större för att få rätt funktion, har ni som redan kör på denna metod upplevt detta?

Jag köpte 2 silikonproppar och hittade på en ny lösning på den ena som skall provas inom kort, borrade upp nytt hål och satte ett plaströr igenom, ett rör som finns till små flaskor till ex silikonspray som man sätter på mynningen, nu släpper förhoppningsvis genomföringen igenom lagom med luft och skall provas inom kort...
2015-11-07 11.30.28.jpg
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Skön lösning Danisch.
Annars har jag sett ngnstans nån som använder en nål till en fotbollspump.
Bild
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Underbara lösningar. Just att hålet går ihop efter borrning är mitt problem från början
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Danisch skrev:borrade upp nytt hål och satte ett plaströr igenom
Det här borde man ju tänkt på själv, enkelt och genialt, tack för tipset!
Danisch
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Danisch »

Tack!
Provade ikväll...med 0.5-1 bars tryck...på 2-3 flaskorsläppte nästan igenom lite väl mycket luft för snabbt och ska prova igen med lägre tryck och hålla för lufthålet i början av tappningen för fick lite för mycket skum från början trots att slangen gick ända ner i botten...men ska trimma in det till perfektion, känns som en vettig lösning att bygga vidare på...

Edit*
Funkade bättre nu på morgonen när man hade fått sova på saken.
Lägre tryck och fingret över lufthålet från start gjorde susen!
ProInc_BNB
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av ProInc_BNB »

HaXXXeroviche skrev:Efter massa hemmasnickrande med magnetomrörare PID styrning av kylskåp m.m. Känner jag att detta verkade vara ett alternativ som verkade för billigt för att snickra ihop en egen. Vad tror ni. Är detta ren skrot eller funkar det bra för en hembryggare med 20 liters batcher?

http://www.ebay.com/itm/Stainless-Steel ... Swo6lWKZi5

I övrigt vet jag inte så mycket om mottrycksfyllare. Jag har en blichmann beergun men eftersom min sekundärkyl inte får ner faten kallare än ca 9 grader undrar jag om jag får mindre skumbildning med en sån här mottrycksfyllare jämfört med min beergun vid samma temperatur?

Råkade köpa en sådan och fick hem den i veckan, ska testa den om 2 veckor då jag har nått att testa med, jag återkommer med resultat.
Bild
Bult
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Bult »

Väntar med spänning på recension.
Har själv kollat på dom där fyllarna. :D
Skriv svar