Fosforsyra istället för mjölksyra?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

jocke0kniven
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Fosforsyra istället för mjölksyra?

Inlägg av jocke0kniven »

Då jag mätte pH i mäsken sist så märkte jag att mitt trogna pH stabiliser inte gjorde jobbet alls utan höll mäsken på 5,8. Tillsatte mjölksyra till mätaren visade 5,2. Gissningsvis c:a 6 ml 80%-ig.
Nu inför kallkrasch så känner jag en obehaglig sur smak i ölen (munich helles).

Intensivt googlade har visat att mängden jag tillsatt inte är extrem men förmodligen har jag oturen att vara extra känslig för smaken av mjölksyra
(står inget på flaskan men jag har bevarat den i rumstemp om det ska ha någon inverkan, kan den ha härsknat :shock: ?)

Någon med liknande erfarenheter? Kan "surheten" lagras bort? Förmildras den efter kolsyrning? Fosforsyra ska visst kunna sänka pht utan att tillföra smak, någon som använder det?

edit:

pH meter, milwaukee. Kalibrerades innan i kontrollvätskor 4,01 och 7,01 och då visade den rätt. Tillsatte i 2 g CaCl och 2 gram MgS04. Körde 0,8 gram stabiliser per liter i mäsken. pH mätaren har ATC (finns åsikter om att detta inte är att förlita sig på men det stämde för mig då jag mätte i 20 grader)
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Re: Fosforsyra istället för mjölksyra?

Inlägg av Grindcrusher »

Det man försöker undvika är väl själva smaken av mjölksyran, snarare än syrligheten (även om man såklart kan hamna för lågt om man är slarvig).

Kan det verkligen smaka surt om inte pH hamnat lågt? Har du mätt pH på den färdigjästa ölen?
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

Hur många ml tillsatte du per liter? du säger 6 ml men till vad? Tidigare hade jag ett riktmärke om max 0,25 ml mjölksyra (80%) per liter vört (från Brülosophy). Numer har jag ruckat lite på det, men å andra sidan också ifrågasatt behovet. Är aldrig över de där 0,25ml/l

Vad jag gissar dessutom. Det blir interferens (i brist på bättre ord) mellan din stabilisator och mjölksyran. Stabilisatorn jobbar väl, om jag förstått den rätt, åt båda hållen, det den gör är att den sätter alkaliniteten, dvs vattnets förmåga att buffra H+joner, till ett stabilt värde. Tror jag. Alltså kan det vara så att krävs det mer för att ta sig därifrån än vad du annars hade behövt göra.
jocke0kniven
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av jocke0kniven »

Så svårt att förklara smak man upplever men ja kanske mer syrligt än surt? Jo det är nog mer syrligt faktiskt. Japp 4,2. Fick lite förhoppningar nu på forumet hembryggning på fb, en kille som påstog att man kunde lagra bort det. Hopp hopp! ah beklagar 19 liter blev det till jäsning, så det borde väl varit c:a 23-25 liter innan kok.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Lagra bort lågt pH? Låter konstigt.
jocke0kniven
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av jocke0kniven »

Förmodligen så är det ju inte surhet utan syrlighet. Det jag har läst mig till dvs 5,2 innan kok och 4,2 efter jäsning ska inte vara några orimliga pH-nivåer :)
Skriv svar