Chabo skrev:
Köpte lita av denna ,malt bara för att ha som färggivare...
Har jag tänkt fel ?
Hade det varit bättre med högre halt av malten, men med typ caraplus 150 ?
( istället för lägre halt av den nu mörkare sorten 240)
Det är feltänkt så tillvida att sådana mängder mörk karamellmalt kommer bidra med smak av karamelliserat socker, och inte bara färg.
Personligen väljer jag malt efter vad jag vill ha för smak, sedan blir färgen som den blir. En ipa är dock normalt sett inte särskilt mörk och kräver väldigt lite eller ingen karamellmalt. Om det någon typstilsdefinition som spökar så kan du skita i dem, de har alldeles för höga färggränser. Och framförallt tycker jag man ska brygga öl som man själv vill ha dem. Vill du ha en tydlig smak av karamelliserat socker, kör på.
ekstedt skrev:Det är feltänkt så tillvida att sådana mängder mörk karamellmalt kommer bidra med smak av karamelliserat socker, och inte bara färg.
Personligen väljer jag malt efter vad jag vill ha för smak, sedan blir färgen som den blir. En ipa är dock normalt sett inte särskilt mörk och kräver väldigt lite eller ingen karamellmalt. Om det någon typstilsdefinition som spökar så kan du skita i dem, de har alldeles för höga färggränser. Och framförallt tycker jag man ska brygga öl som man själv vill ha dem. Vill du ha en tydlig smak av karamelliserat socker, kör på.
Mycket man lär sig.
1: vet faktiskt inte om jag vill ha den smaken-...låter ju inte helt äckligt...men till denna öl så hoppar jag nog den o kör utan.
2: OM jag nu vill göra ölen lite mörkare o har just cara240, bidrar kallmäskning då endast med färg o Ingen minimalt med smak ?
Jag är också en nybörjare så ta det jag säger med en nypa salt. Men jag tror inte att du kommer få ut så mycket smak och arom av melon vid 20 minuter. Jag tror att 0 minuter och torrhumling är ett bättre alternativ.
Jag köpte 5 specialmalter i små påsar för att bilda mi en uppfattning och det är nog ganska lätt att luras lite av namnen och beskrivningarna. Dom flesta smakar mer knäckebröd och bränd pizzakant än småkakor och karameller och kolor. Så mitt tips är att köpa ett par olika och smaka dig fram eller knycka en från en pålitlig ipa klon.
Chabo skrev:
Mycket man lär sig.
1: vet faktiskt inte om jag vill ha den smaken-...låter ju inte helt äckligt...men till denna öl så hoppar jag nog den o kör utan.
2: OM jag nu vill göra ölen lite mörkare o har just cara240, bidrar kallmäskning då endast med färg o Ingen minimalt med smak ?
Anders
Nej, det är inget fel på karamellmatsmak, och jag använder gärna karamellmalt i maltiga öl. Men just för ipa så tycker jag framförallt de mörka varianterna kan maskera humlen, och jag gör alltid 100 % pale ale-malt i sådana öl.
Och nej, kallmäskning ger också smak. Poängen med kallmäskning av mörk malt är främst att inte sänka pH för mycket. Jag har dock bara sett det för rostad malt, men för riktigt mörk karamellmalt kanske det kan finnas en poäng också.
Peppen108 skrev:Jag är också en nybörjare så ta det jag säger med en nypa salt. Men jag tror inte att du kommer få ut så mycket smak och arom av melon vid 20 minuter. Jag tror att 0 minuter och torrhumling är ett bättre alternativ.
Är det inte just 20 min givan som bidrar med den mesta av smaken ?
(Torrhumla skall jag nog göra dock)
Chabo skrev:
Är det inte just 20 min givan som bidrar med den mesta av smaken ?
(Torrhumla skall jag nog göra dock)
Nej, det finns tyvärr en olycklig begreppsbildning där humle som kokas typ 10-20 minuter kallas "smakhumle" medan sen humle kallas "aromhumle". Det är väldigt missvisande då båda givorna kommer bidra med arom (näsan) samt smak (i munnen). De mer volatila aromerna kokas dock bort snabbast så det är ändå viss skillnad på olika givor med olika koktid.
Det finns rätt många olika varianter på humlescheman för ipor, med de flesta har ändå någon bittergiva, en eller flera mellangivor (10-20 minuter), en giva vid kokslutet samt torrhumling.
Om du bara är ute efter färg så hade det bästa varit att kallmäska Carafa special III eller nån annan skalad svart malt. Då behövs bara litegrann för att få en mörkare färg.
Jacon skrev:Om du bara är ute efter färg så hade det bästa varit att kallmäska Carafa special III eller nån annan skalad svart malt. Då behövs bara litegrann för att få en mörkare färg.
Får se hur den blir utan nån färgjustering...inte så himla viktigt tycker jag, bara den inte liknar en Hof så e jag nöjd....
Dock kul at fatta (!) vad kallmäska är.
Har jag gjort fel hela tiden ????
Tror nog jag missuppfattat givorna lite eller ...
Vad är 0 min givan ?
Läste att den skall ligga kvar under nedkylningen på nån tråd....
Sist jag humlade så använde jag BIAB påsar vilka jag tog ur vörten direkt efter kok.... ( det va ingen 0 giva den gången men ändå)
Skulle de ligga kvar under kylningen ???
Alla eller endast 0 givan ?
Jacon skrev:Om du bara är ute efter färg så hade det bästa varit att kallmäska Carafa special III eller nån annan skalad svart malt. Då behövs bara litegrann för att få en mörkare färg.
Eftersom jag föreslog kallmäsk får jag hålla med. Dock är det i mindre doser egentligen meningen att carafa special ska kunna användas direkt i mäsken.. Därav dehusked.. För att slippa den "sträva" bismaken..
Judgecc skrev:
Eftersom jag föreslog kallmäsk får jag hålla med. Dock är det i mindre doser egentligen meningen att carafa special ska kunna användas direkt i mäsken.. Därav dehusked.. För att slippa den "sträva" bismaken..
Just ja, så klart. Men om man vill vara helt på den säkra sidan skadar det ju inte att kallmäska.
Chabo skrev:Har jag gjort fel hela tiden ????
Tror nog jag missuppfattat givorna lite eller ...
Vad är 0 min givan ?
Läste att den skall ligga kvar under nedkylningen på nån tråd....
Sist jag humlade så använde jag BIAB påsar vilka jag tog ur vörten direkt efter kok.... ( det va ingen 0 giva den gången men ändå)
Skulle de ligga kvar under kylningen ???
Alla eller endast 0 givan ?
MVH
Korken
Ja, humlen låter du ligga kvar under kylningen, finns ingen anledning att plocka bort den innan kylningen.
MEN då ligger ju Tex 20 minutersgivan i olika länge beroende på om jag har kylspiral eller låter det självkylas i vattenbad ( 45 minuter vs 15 minuter.)
Även om jag brygger 5 eller 25 liter påverkar ju kyltiden....borde då inte IBU mm påverkas o ett recept får olika smaker beroende på tex kyltid.
MEN då ligger ju Tex 20 minutersgivan i olika länge beroende på om jag har kylspiral eller låter det självkylas i vattenbad ( 45 minuter vs 15 minuter.)
Även om jag brygger 5 eller 25 liter påverkar ju kyltiden....borde då inte IBU mm påverkas o ett recept får olika smaker beroende på tex kyltid.
Jo, en liten sådan påverkan finns, det är en av många felkällor i IBU-skattningar. Du måste själv lära dig att kalibrera ditt skattade IBU-värde mot vad det blir för resultat just för dig.