IPA med melontouch HJÄLP !
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
IPA med melontouch HJÄLP !
Hjälp med receptet önskas (är nybörjare)
Hittat en humle som heter Melon.
(jag skall alltså INTE ha frukt i ölet)
Så jag har en tanke om en IPA/APA med ganska låg beska, 5-6% alc.,
Smak "melonig" ( fruktig )
Lukt Citron/lime frukt.
Ger 44 IBU enligt Beersmith
5 liter
Jäst safe us-05
1,1 kg Maris otter ale malt
60 g carapils
50 g Crystal 240
6 g Cascade 60 minuter
8 g Melon 20 minuter ( se maltmagnus som säljer den )
8 g Wakatu 5 minuter ( blommig och citrusaktig)
2 g Citra 5 minuter
All input av intresse
Anders
Hittat en humle som heter Melon.
(jag skall alltså INTE ha frukt i ölet)
Så jag har en tanke om en IPA/APA med ganska låg beska, 5-6% alc.,
Smak "melonig" ( fruktig )
Lukt Citron/lime frukt.
Ger 44 IBU enligt Beersmith
5 liter
Jäst safe us-05
1,1 kg Maris otter ale malt
60 g carapils
50 g Crystal 240
6 g Cascade 60 minuter
8 g Melon 20 minuter ( se maltmagnus som säljer den )
8 g Wakatu 5 minuter ( blommig och citrusaktig)
2 g Citra 5 minuter
All input av intresse
Anders
-
Livhusaren
- Delmäskare

Re: IPA med melontouch HJÄLP !
För lite humle för en ipa på 5l. Använd hela paketet (100g ?), spara 30g till torrhumle, kör det som du inte vill ha med till IBUn som en 60 min hopstand under 80gr. Då får du verkligen smaka vad humlen har att ge.
TackLivhusaren skrev:För lite humle för en ipa på 5l. Använd hela paketet (100g ?), spara 30g till torrhumle, kör det som du inte vill ha med till IBUn som en 60 min hopstand under 80gr. Då får du verkligen smaka vad humlen har att ge.
Hänger nog inte med dock.
Menar du att jag skulle använda typ 70 gram ( 100-30) utspridd på de 3 givorna ?
Har lagt in tot 100 gram som jag tror du menar och får då en IBU på 165....liiiite beskt för min smak....
Har ej kommit så lång att jag provat med hopstand tyvärr.
Visa gärna hur du menar med uppdelningen av 100 gram.
(Alla inblandade Humle har en Alfasyra på ca 5-7 %)
Anders
-
Livhusaren
- Delmäskare

Om du kokar med humlen hela tiden så får du högt IBU, dock bara teoretiskt, svårt att förnimma över 100. Om man vill ha den underbara humlesmaken men inte lika mycket IBU så är ett sk hopstand en bra metod. Om du för ner temperaturen under ca 80 grader så kan du slänga i väldigt mycket humle utan att det blir bittrare. Låt det dra ganska länge dock är min erfarenhet ca 60 min. Sen kyler du som vanligt.
Då kan du nyttja så mycket humle du behöver för att få önskat IBU enligt ditt recept. I med resten i hopstand och 30 g torrhumle. Då blir det grymt!
Men ditt nuvarande recept blir säkert en god öl, men inte så IPA-mässig kanske.
Mvh
Då kan du nyttja så mycket humle du behöver för att få önskat IBU enligt ditt recept. I med resten i hopstand och 30 g torrhumle. Då blir det grymt!
Mvh
Du har också 50% specialmalter vilket är på tok för mycket. Förmodligen för de flestas smak. Ta bort crystal 240 och byt ut mot mer Maris Otter, tycker jag.
- J Andersson
- Torrhumlare

Nåt som inte stämmer med din matematik, jag får det till ca 9% specialmalter vilket är fullt rimligt för en APA/östkust-IPA.Jacon skrev:Du har också 50% specialmalter vilket är på tok för mycket. Förmodligen för de flestas smak. Ta bort crystal 240 och byt ut mot mer Maris Otter, tycker jag.
Känns tveksamt med så mörk karamellmalt som 240 EBC.
Har endast 4,9% cara plus 240, och den används här endast som färgjusterare har jag tänkt mig.ekstedt skrev:Känns tveksamt med så mörk karamellmalt som 240 EBC.
90,4 % Otter
Anders
Kallmäska det chabo. Eller som d ska va chavvo..
Haha! Nä, min matematik var usel idag.J Andersson skrev: Nåt som inte stämmer med din matematik, jag får det till ca 9% specialmalter vilket är fullt rimligt för en APA/östkust-IPA.
/glad småbarnsfar
Det är ganska mycket av en så potent och mörk karamellmat. Det kommer sannolikt ge en ganska tydlig ton av mörkt/karamelliserat socker som inte riktigt hör hemma i en apa. Men om det är vad du är ute efter är det bara att köra på.Chabo skrev: Har endast 4,9% cara plus 240, och den används här endast som färgjusterare har jag tänkt mig.
90,4 % Otter
Anders
Har ingen koll på vad kallmäskning är, men efter lite googlande så verkar det vara vanligt vid mörkare öl endast.Judgecc skrev:Kallmäska det chabo. Eller som d ska va chavvo..
Det jag inte förstod va om man kallmäskar hela maltsatsen, eller endast i detta fall mina50-60 gram cara240 ?
Enbart rostad och mörk malt kallmäskar du..
Nu har jag läst på ang denna teknik...kommer garanterat testa detta lite senare...!!!Livhusaren skrev:Om du kokar med humlen hela tiden så får du högt IBU, dock bara teoretiskt, svårt att förnimma över 100. Om man vill ha den underbara humlesmaken men inte lika mycket IBU så är ett sk hopstand en bra metod. Om du för ner temperaturen under ca 80 grader så kan du slänga i väldigt mycket humle utan att det blir bittrare. Låt det dra ganska länge dock är min erfarenhet ca 60 min. Sen kyler du som vanligt.
Mvh
(Vill jag bli lite mer avslappnad o kontrollerad med bryggandet innan jag testar..)
Menar du ?
koka 60 minuter med så mycket humle som ger tex 40 IBU.
Stäng av plattan o låt svalna till 80 grader ( läste 77 grader på bryggeributikans sida )
Sen i med massa humle i 60 minuter, kyla osv,
Skall man alltså inte ha i20 & 5 min givorna ?
ekstedt skrev:Känns tveksamt med så mörk karamellmalt som 240 EBC.
Köpte lita av denna ,malt bara för att ha som färggivare...
Har jag tänkt fel ?
Hade det varit bättre med högre halt av malten, men med typ caraplus 150 ?
( istället för lägre halt av den nu mörkare sorten 240)