Kunde man förvänta sig detta?

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Användarens profilbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 290
Blev medlem: onsdag 2013-08-21 14:15

Kunde man förvänta sig detta?

Inlägg av Mange81 »

Jag vill bara stämma av om mina resultat kunde förväntas eller om något är på tok.
För ett tag sedan bryggde jag en ale med mycket special malt.
50% paleale, 14 ekrökt vetemalt, 22% karamellmalt och 14 % ljus rostad malt..
Mäskade på 66 grader med utbyte 70%. Og 1.060 och fg 1.014.

Nu till ölet som tappades idag. Första bryggningen med min grainfather.
62% paleale, 15% karamellmalt , 15% ljus rostadmalt resten mörkt socker. Mäskade 65 grader med utbyte 68%. Og 1.064 och fg 1.018.

Förkultur på båda, wlp023 på första och wlp028 på andra.

Är lite rädd för flasksprängning.

Så som sagt kunde jag förvänta mig detta?

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk
ekstedt
Munk
Munk
Inlägg: 2946
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kunde man förvänta sig detta?

Inlägg av ekstedt »

Verkar helt normalt.
Användarens profilbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 290
Blev medlem: onsdag 2013-08-21 14:15

Re: Kunde man förvänta sig detta?

Inlägg av Mange81 »

Ok. Bra men hade hoppats på 1.014. Jag är fullt medveten om mängden special malt. Men den tidigare var väldigt trevlig så hoppas denna med blir det. En sak med GF är att jag tidigare aldrig fått så blank öl.

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk
ekstedt
Munk
Munk
Inlägg: 2946
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kunde man förvänta sig detta?

Inlägg av ekstedt »

Eftersom WLP028 har utjäsning 70-75 % enligt spec hade det varit förvånande med FG 1014 (>75 % utjäsning) med såpass mycket specialmalt. Varför du fick det med WLP023 som har liknande utjäsningsförmåga kan förstås undra, men så är det ibland.

Jag tror inte det blir så stor skillnad på 1014 och 1018, en aning mer sötma möjligtvis.
Användarens profilbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 290
Blev medlem: onsdag 2013-08-21 14:15

Re: Kunde man förvänta sig detta?

Inlägg av Mange81 »

Jag brukar generellt ligga en bit över den angivna utjäsningen. Så en av anledningarna till min undran.

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Kunde man förvänta sig detta?

Inlägg av Drake »

Mycket specialmalt som sagt, men också 8 % socker! Det borde väl göra ölet lite torrare?
ekstedt
Munk
Munk
Inlägg: 2946
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kunde man förvänta sig detta?

Inlägg av ekstedt »

Drake skrev:Mycket specialmalt som sagt, men också 8 % socker! Det borde väl göra ölet lite torrare?
Jodå, mörkt socker brukar bestå av sådär 80 % enkla sockerarter så det kan nog motbalansera alla specialmalterna. Men att hamna i övre delen av utjäsningsintervallet är nog ändå det högsta man kan förvänta sig.
Skriv svar