lagring och karbonering av balkongpilsner
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
lagring och karbonering av balkongpilsner
Hej allihopa. Jag håller på med en pils som nu har jäst under 2 vackra höstveckor på balkongen. Tempen har fluktuerat mellan 1 och 8 grader C och så vitt jag kan bedöma har det jäst fint. Tänkte låta det stå nån vecka till för säkerhets skull, men frågan är vad jag gör sen. Jag har tidigarelåtit jäsa 2 veckor primär, 2 veckor sekundär och sedan 2 månaders lagring/karbonering på flaska med en halv tesked socker i varje. Då blev det bra, men det var i en jordkällare med jämn temp. Sedan harjag misslyckats rätt många gånger med pils och vill inte göra det den här gången också.
Jag vill gärna påpeka att jag är minimalist och brygger med enklast möjliga utrustning. Några kylskåp avser jag alltså inte att inhandla.
Så till frågorna:
Fråga 1: Hur slutför jag bäst ovan nämnda brygd?
Fråga 2: Kan och bör pils karbon och eras och lagras samtidigt?
Jag vill gärna påpeka att jag är minimalist och brygger med enklast möjliga utrustning. Några kylskåp avser jag alltså inte att inhandla.
Så till frågorna:
Fråga 1: Hur slutför jag bäst ovan nämnda brygd?
Fråga 2: Kan och bör pils karbon och eras och lagras samtidigt?
- Patersbier
- Vattenbehandlare

Re: lagring och karbonering av balkongpilsner
Låt ölet stå ute i två eller tre veckor till. Jag skulle rekommendera att du tillsätter gelatin i ölet så det klarnar. Tappa sedan på flaska, använd lämplig mängd socker, låt stå i rumstemp i två veckor och ställ sen ut flaskorna på balkongen och/eller kylen. Prova en flaska i veckan tills du är nöjd.
Smaka på ölet och känn efter diacetyl. Är det för mycket så måste ölet lagras längre.
Smaka på ölet och känn efter diacetyl. Är det för mycket så måste ölet lagras längre.
Tack! Behövs ingen sekundärjäsning?
- Patersbier
- Vattenbehandlare

Jo, men sekundärjäsningen sker i samma kärl som jäsningen ägt rum i, man behöver inte tappa om. Därefter kan ölet mogna i flaskan.
- Patersbier
- Vattenbehandlare

Den här metoden fungerar rätt bra (se länken).Abejoupaz skrev:Tack! Behövs ingen sekundärjäsning?
https://m.youtube.com/watch?v=xm40bMUfl44
Diacetylrast, hur/när har du planerat in den?
- Patersbier
- Vattenbehandlare

Som jag förstår det, är tanken att diacetylen ska lagras bort. Det vill säga den traditionella metoden.Danisch skrev:Diacetylrast, hur/när har du planerat in den?
Själv använder jag mig av diacetylrast när ölet har jäst ut till ca 75 procent av förväntad utjäsning, och då gör jag en långsam temperaturstegning upp till rumstemperatur. Men jag använder mig av jäskyl och trådskaparen använder sig av balkong, så det är lättare för mig att styra jäsningen. Därmed måste trådskaparen lagra sitt öl längre än vad jag behöver göra.
Jag ställer mig väldigt tveksam till att det framgångsrikt går att lagra bort diacetyl. Diacetylreduktion kräver aktiv jäst. Har man inte jäskyl så är det bara att ställa hinken i rumstemperatur vid slutet av jäsningen för en diacetyrast innan kallagringen.
- Patersbier
- Vattenbehandlare

Men om trådstartaren har jäst färdigt sin öl, så är det likväl försent med diacetylrast. Men om jag har förstått saken rätt, så lagrade bryggerierna förr i tiden bort diacetylen, men jag kan ha fel. Men det är klart ölet måste ha kontakt med jäst som kan rensa upp felsmakerna.
Även om ölet har jäst klart så är det bättre med varm temperatur för att reducera diacetyl. Men det är ju inte säkert att diacetyl är ett problem i detta öl heller.Patersbier skrev:Men om trådstartaren har jäst färdigt sin öl, så är det likväl försent med diacetylrast. Men om jag har förstått saken rätt, så lagrade bryggerierna förr i tiden bort diacetylen, men jag kan ha fel. Men det är klart ölet måste ha kontakt med jäst som kan rensa upp felsmakerna.
Det är sant att diacetylrast är ett relativt nytt påfund (50-talet typ) eftersom man först då kom på hur diacetyl bildas och reduceras. Men det var snarare så att diacetylnivåerna var högre innan dess.
Tack för alla råd. Jag har dålig kläm på det här med diacetyl. Som jag skrev tidigare använder jag väldigt enkel och billig utrustning, vilket (för det mesta) ändå ger ett gott öl.
Jag tolkar ovanstående meningsskiljaktighet som huruvida jag bör ta in hinken innan jag flaskar och sockrar. I så fall hur länge? Och hur länge kan det sedan bli aktuellt att lagra på ett ungefär, om vi antar att balkongen utsätts för en normal Stockholmsvinter från och med mitten av november och fram till, ja när?
Jag tolkar ovanstående meningsskiljaktighet som huruvida jag bör ta in hinken innan jag flaskar och sockrar. I så fall hur länge? Och hur länge kan det sedan bli aktuellt att lagra på ett ungefär, om vi antar att balkongen utsätts för en normal Stockholmsvinter från och med mitten av november och fram till, ja när?
Den normala gången är:
Jäsa svalt/kallt runt 10 C
Höja temperaturen till ~15-20 C när jäsningen börjar avta.
Lagra kallt, 0-5 C i några veckor till månader.
Buteljera, låt kolsyrejäsa i rumstemperatur.
När rätt kolsyrenivå uppnåtts kan flaskorna lagras kallt om möjlighet finns.
Om du har fått diacetyl i ölet och vill ha så goda möjligheter som möjligt att bli av med det ska du alltså ställa kärlet varmt först, sedan kallagra.
Jäsa svalt/kallt runt 10 C
Höja temperaturen till ~15-20 C när jäsningen börjar avta.
Lagra kallt, 0-5 C i några veckor till månader.
Buteljera, låt kolsyrejäsa i rumstemperatur.
När rätt kolsyrenivå uppnåtts kan flaskorna lagras kallt om möjlighet finns.
Om du har fått diacetyl i ölet och vill ha så goda möjligheter som möjligt att bli av med det ska du alltså ställa kärlet varmt först, sedan kallagra.
Hej
Jag har bryggt pilsner/lageröl ute på balkongen under oktober i snart 15-20 år. Det har kanske inte alltid varit det optimala, rent temperatur mässigt, men på det stora hela så har det fungerat bra.Så här har jag gjort; Jäst i ca 14 dagar ute, varav dom sista 3 dagarna i rumstemp (diacetyl), sedan hävert till priming hink , ca 5-6 g socker lag/liter + 0,75 g- g torrjäst för att säkerställa kolsyra. Flasktappning, får stå i rumstemp i ca 7-10 dagar, sedan ut på balkongen i 5-6 veckor, då är vi i november och tempen oftast hyfsat låg för lagring. Avsmakning i början av december.
För det mesta så har pilsnern/lagerölet blivit riktigt bra, visst några år vid hög temp kanske lite drag åt ale/lager
men det har som sagt var funkat bra.
Bo
Jag har bryggt pilsner/lageröl ute på balkongen under oktober i snart 15-20 år. Det har kanske inte alltid varit det optimala, rent temperatur mässigt, men på det stora hela så har det fungerat bra.Så här har jag gjort; Jäst i ca 14 dagar ute, varav dom sista 3 dagarna i rumstemp (diacetyl), sedan hävert till priming hink , ca 5-6 g socker lag/liter + 0,75 g- g torrjäst för att säkerställa kolsyra. Flasktappning, får stå i rumstemp i ca 7-10 dagar, sedan ut på balkongen i 5-6 veckor, då är vi i november och tempen oftast hyfsat låg för lagring. Avsmakning i början av december.
För det mesta så har pilsnern/lagerölet blivit riktigt bra, visst några år vid hög temp kanske lite drag åt ale/lager
Bo
Tack! Det är ingen risk att diacetylrasten tar bort de åtråvärda filmjölksaromerna so man vill åt i en tjeck?
Själva poängen med diacetylrast är att ta bort diacetyl, d.v.s. toner av smör[kola]. Jag misstänker att det är just detta du avser med "filmjölksarom", i synnerhet om det är något som du uppfattar som specifikt tjeckiskt. Jag har hört andra beskriva exempelvis Pilsner Urquell på detta vis.Abejoupaz skrev:Tack! Det är ingen risk att diacetylrasten tar bort de åtråvärda filmjölksaromerna so man vill åt i en tjeck?