Första helmaltsölen, grymt pappad!

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Peppen108
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Första helmaltsölen, grymt pappad!

Inlägg av Peppen108 »

Bild

Bild

Bild
Peppen108
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Peppen108 »

Såg just att jag fick ut 20% mer vörttyrka än jag konservativt räknat på. :D
Peppen108
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Peppen108 »

Minnesanteckning körde fwh istället för 90 minuter. Jäsningen satte igång några timmar efter att torrjästen pitchats direkt på skummet i vörten vid 18 grader. Vörten skakades kraftigt när det var 5l i jäskärlet och en gång till när det var 10 liter i jäskärlet. Jäskärlet står tillsammans i med ett annat i en 90 liters murarbalja. Vattnets temperatur sänks regelbunder till 19 grader och går upp till 20 grader (vid enstaka tillfällen 18-20,5C) Till nästa gång skulle jag nog filtrera med en saft sil mellan kokkärlet och jäskärlet och göra ett färdigt schema med vilka mätningat jag vill göra under bryggningen.
Peppen108
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Peppen108 »

Tänkte försöka tima in flasktappningen så jag öpnnade jäskärlet för att kolla statusen. Den är redan nere i 1.010 vilket är något unde mitt tänkta fg men allt ser friskt och starkt ut så det får bubbla på ett tag till.

Intrycken
+Inga off flavours
+Snyggt och städat

-Något stor och endimentionell maltig eftersmak
-För svag humle arom.

Övrig observation är att det fiins en svag svag alkoholsmak som ligger lite utanför den övriga "smakbilden".

Jag passade på att torrhumla med 15g EKG istället för 10g.

Det här kan nog bli riktigt bra när jästen har fått städa lite och den har fått mogna någon vecka hoppas jag.
Peppen108
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Peppen108 »

Jo, en observation till. Jäsningen satte nog igång bara ett par tmmar efter att jag pitchat torrjästen.
Peppen108
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Peppen108 »

Ölen gick från 1058 17/10 till 1008 22/10. Nu har den stått med en extra torrhuling i tre dagar vid 23 grader och balansen känns perfekt. Abv ligger på ca 6,5%. Vi har planerad flasktappning på tisdag. Drt finns inga dåliga smaker som tyder på att jästen har varit stressad eller att något gott fel. Jag har en bra känsla här. :D

Faller lite utanför BJCP style guide med något lågt fg och lite lätt färg men den ligger nog närmast en strong ale eller old ale. Till nästa bryggning tänkte jag bygga pp med en mörkare malt. Jåhar köppt fem provpåsar som jag tänkte lukta och smaka på vid flasktappningen för att se vad som kan passa.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Hmm, det är ju 86% utjäsning. Låter sjukt högt för att vara 04:an. För det var den du körde med va?
05:an kan jäsa ut så pass bra men de gånger jag använt 04:an har jag aldrig kommit över 80%, om ens 75. Är du säker på ett det inte är något annat som jäser och att det är helt utjäst?
Peppen108
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Peppen108 »

Jag ska kolla anteckningarna. :oops:

Hade räknat fel på fg. Den skulle vara 1051 det ger dock 84% utjäsning vilket också är förhögt. Det är nog ett räknefel eller mätfel. Jag tror att det kan vara att jag uppskattat volymen genom att väga kastrullen istället för att använda en mätsticka. :oops:

Jag tänkte använda någonslags tabell att fylla i vid nästa bryggning för anteckningarna blev rätt slarviga. Så det är svårt att hitta felet.
Peppen108
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Peppen108 »

Om man kompenserar för volym=vikt missen kommer jag ner till og 1041 vilket ger en utjäsning på ca 80%. Vilket verkar rimligare om än något högt. Abv 4.3%
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Vad menar du med att du vägt kastrullen? Har du mätt vörten med hydrometer eller refraktometer eller inte?
1.041 ger ju extremt dålig effektivitet jämfört med förväntad OG och det låter inte troligt, dessutom är 80% fortfarande mycket för den jästen. Är du säker på att det inte är något annat skit som jäser vidare, 1.008 är rätt lågt, har du haft i socker eller liknande?
Ett tips är att kolla FG igen innan du flaskar, risken finns ju att den fortsätter neråt.
Danisch
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Danisch »

Hur mätte du ditt OG?
Ser ut på någon bild ovan som att du tagit ett hydrometerprov, har du möjlighet att ta en lite skarpare bild på din hydrometer med ex ett prov på Fg så man kan se lite bättre hur man läser av den, ser nämligen inte ut som den jag använder...alltid kul att se hur andra mätare ser ut. Såhär ser iaf min mätare ut.
2015-10-25 21.11.35.jpg
Efter kok mäter jag stamvörten med hydrometer, när jag kylt innan jäsning vid 20 grader.
Har då ex 15 liter i jäshinken och ett Og på 1.050 i mitt hydrometerprov.
Tar jag bort 5 liter och jäser i annan hink har jag fortfarande ett Og på 1.050 i både den med 5 liter och den med 10, så förstår inte var vikt/volym kommer in i det hela?
Peppen108
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Peppen108 »

Jag håller med det är något lurt! Jag bommade tyvärr att skriva ner den den verkliga og vid 20 liter i jäshinken (den sista anteckningen är 1058 men nu har jag blivit osäker på den). Anteckningen innan det är från efter koket då hade jag 14.9kg (ca12 liter) vört med en og på 1073. Så när jag räknade på spädningen till 20 liter så råkade jag ta 14.9kg istället för 12 liter.

Men som sagt det är något som inte stämmer.

Bild

Får hålla koll på fg.
Danisch
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Danisch »

Ok, hade inte koll på att du spädde efter kok.
Bra bild, såg ut ungefär som min, tack!

1.052 innan kok
1.073 efter 100 min låter ändå helt inom ramarna och hade du ett Og på 1.073 och spädde till 20 liter bör du hamna på runt 1.043 efter spädningen enligt mina beräkningar.
12×73/20

Ja man kan inte ta för många prov, själv brukar jag mäta det första jag lakar ur...och det sista jag lakar ur, för att få ett hum om jag fått ut allt socker, under kok, efter kok mm mm
Bara ta lärdom inför nästa bryggning och mät ditt OG innan jäsning för att slippa gissa ;)
Hoppas det blir ett välsmakande öl!!

Edit*
Vår första öl jäste ut från just 1.043 till 1.008 fast det var med Safale-05 och den smakade finfint!
Peppen108
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Peppen108 »

Tackar!
Jag tyckte att jag var nogran med anteckningarna men med facit i hand så är det för slarvigt skrivet och inte komplett. Nästa gång ska jag fanken skriva ner volym och densitet efter varje steg.
Peppen108
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Peppen108 »

Hittade en bra tabell för att beräkna sockret till kolsyran.

https://byo.com/resources/carbonation

Enligt tabellen ska jag ha ca 4 gram per liter eller totalt 64 gram.
Skriv svar