Större maltnotor med Grainfather

Här kan man diskutera Grainfather. http://www.grainfather.com/

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Handlar det inte om Grainfather hör det inte hit.
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2014-03-12 20:27
Ort: Linköping

Större maltnotor med Grainfather

Inlägg av st1 »

Är det någon här som har erfarenhet av att brygga med lite större maltnotor i Grainfather? Hur mycket malt har ni använt och hur mycket har er mäskningseffektivitet sjunkit? Jag håller på att formulera ett recept med ≈8 kg malt till en imperial stout och funderar lite på hur mycket jag bör kompensera.
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Inlägg: 651
Blev medlem: måndag 2013-07-29 17:31
Ort: Salem

Re: Större maltnotor med Grainfather

Inlägg av Brewsnail »

Effektiviteten borde sjunka lite, men inte mycket. Bryggde en stout med OG 1,070 i förra veckan, precis där den skulle hamna. På lägre OG så verkar jag hamna några pinnar över.
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2014-03-12 20:27
Ort: Linköping

Re: Större maltnotor med Grainfather

Inlägg av st1 »

Får hoppas på det då. Jag siktar på ≈OG 1.110 efter 3-3,5 timmars kok.
Skriv svar