Större maltnotor med Grainfather
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Kategoriregler
Handlar det inte om Grainfather hör det inte hit.
Handlar det inte om Grainfather hör det inte hit.
Större maltnotor med Grainfather
Är det någon här som har erfarenhet av att brygga med lite större maltnotor i Grainfather? Hur mycket malt har ni använt och hur mycket har er mäskningseffektivitet sjunkit? Jag håller på att formulera ett recept med ≈8 kg malt till en imperial stout och funderar lite på hur mycket jag bör kompensera.
Re: Större maltnotor med Grainfather
Effektiviteten borde sjunka lite, men inte mycket. Bryggde en stout med OG 1,070 i förra veckan, precis där den skulle hamna. På lägre OG så verkar jag hamna några pinnar över.
Re: Större maltnotor med Grainfather
Får hoppas på det då. Jag siktar på ≈OG 1.110 efter 3-3,5 timmars kok.
