Uppnå specifik restsötma

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Hugo
Torrhumlare
Torrhumlare

Uppnå specifik restsötma

Inlägg av Hugo »

Funderar över vilka alternativ det finns för att uppnå en specifik restsötma
Säg att jag vill ha typ 1016-1018 i en DIPA eller motsvarande
Jag vet att det finns metoder för att öka sannolikheten för högre restsötma: högre mäsktemp, tillsats av icke förjäsbart socker och liknande.
Men hur hur kan jag säkra ett specifikt FG?
Upprepade mätningar under jäsningen och avbryta med kallkrasch då önskat FG uppnåtts
Andra alternativ?
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: Uppnå specifik restsötma

Inlägg av ekstedt »

Hugo skrev:Funderar över vilka alternativ det finns för att uppnå en specifik restsötma
Säg att jag vill ha typ 1016-1018 i en DIPA eller motsvarande
Jag vet att det finns metoder för att öka sannolikheten för högre restsötma: högre mäsktemp, tillsats av icke förjäsbart socker och liknande.
Men hur hur kan jag säkra ett specifikt FG?
Upprepade mätningar under jäsningen och avbryta med kallkrasch då önskat FG uppnåtts
Andra alternativ?
Det enkla svaret är att det kan du inte på något vettigt sätt. Låt FG bli vad det blir, och så korrigerar du tills nästa gång om du inte är nöjd. Men du kan ändå knappast räkna med att pricka rätt på en FG-punkt. Och det finns ingen anledning heller, det går inte känna skillnad på enstaka FG-punkter.

Slutligen kan det vara värt att påpeka att FG och restsötma inte är ekvivalenta:
http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2013 ... rring.html
Hugo
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hugo »

Aha! Nyttig läsning - tack för det!
Då är det alltså en upplevd kontrollerad restsötma jag vill åt.
Borde vara mängden kvaravrande maltos och maltotrios enligt Ekstedt.
Hur mäter jag och styr detta?
Totala mängden av di- och trisaccakrider verkar ju i stort sett vara konstant i mäskintervallet 60-70°.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Hugo skrev:Aha! Nyttig läsning - tack för det!
Då är det alltså en upplevd kontrollerad restsötma jag vill åt.
Borde vara mängden kvaravrande maltos och maltotrios enligt Ekstedt.
Hur mäter jag och styr detta?
Totala mängden av di- och trisaccakrider verkar ju i stort sett vara konstant i mäskintervallet 60-70°.
Mäter maltos & maltotrios gör du vi någon avancerad labbutrustning, typ spektrometer eller vad det nu heter. Det är alltså inte aktuellt, och jag ser heller inte riktigt vad poängen skulle vara med en sådan mätning.

För att få mer restsötma är en jäst med sämre utjäsning bästa sättet, dessutom kan ljus karamellmalt (typ CaraVienne eller liknande) i stora mängder ge sötma.
Hugo
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hugo »

Tackar!
Nöjer mig med detta
Får bli lite expriment för att prova ut detta
Skriv svar