25 eller 50L?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Fantomen
Satsbryggare
Satsbryggare

25 eller 50L?

Inlägg av Fantomen »

Hej.
Sonderar marknaden inför köp av min första utrustning.
Nu funderar jag på om jag inte skall sikta på 50-70L kapacitet, i stället för dom 25L som verkar vara standard.
Tiden för bryggningen blir i stort sett den samma? eller finns det någon nackdel med att gå upp på en sån storlek
Andreashaggstrom
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: 25 eller 50L?

Inlägg av Andreashaggstrom »

Jag tänkte 37 liter, men köpte precis 57 liter. Jag har bara bryggt en gång med den, men märkte ingen nackdel alls.
Ärlans hembryggeri
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Det enda man behöver tänka på är ju att man behöver lite mer ström än vid 25l kok, men det går ju att lösa om man är lite händig, alternativ finns det gasolbrännare som det funkar att koka större volymer på.
Andreashaggstrom
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Om du steppar upp volymen med, ja. Men om du har 20 liter vört i en 27 eller 50 liters kastrull blir nog bryggtiden mer eller mindre detsamma.
Jag kanske missförstod frågan? Men så tolkade jag den.
Ärlans hembryggeri
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Andreashaggstrom skrev:Om du steppar upp volymen med, ja. Men om du har 20 liter vört i en 27 eller 50 liters kastrull blir nog bryggtiden mer eller mindre detsamma.
Jag kanske missförstod frågan? Men så tolkade jag den.
Jo så kan man ju så klart tolka det, tyckte det verkade lite märkligt att koka 20l i en 50l kastrull bara.
Fantomen
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Fantomen »

Vad jag menar är att när jag väl har tid att brygga så kan lika gärna brygga 50l öl som 25l öl. Tiden vid grytan är väll i stort sett detsamma?
Andreashaggstrom
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Mäsktid och koktid är detsamma, men det tar längre tid att värma 50 liter än 25 liter, så då är det som niklas_n skrev. Du behöver mer kräm i värmen helt enkelt.
En 3.5kw hendi induktionsplatta och en doppvärmare som extra hjälp till det kokar är väl mitt förslag då.
Ärlans hembryggeri
aenima
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av aenima »

Har du två eller fler 10A säkringar så tycker jag du skall sats på en större kastrull. Tiden är inte märkbart mer än med en mindre volym. Titta gärna på vårat bygge för inspiration:
http://fearwolf.blogspot.com/2014/12/ut ... kkarl.html

/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Det är egentligen bara du själv som kan svara på vilken storlek som är rätt. Jag har bryggt några år nu och jag går snarare i motsatt riktning när det kommer till storlek, inte för att att det är mindre arbete utan för att jag helt enkelt inte har avsättning för den mängd öl som jag producerar. Jag vill kunna brygga hyfsat ofta och testa nya recept. Men det är klart, har du många törstiga kompisar, vill brygga mer sällan osv kan det ju vara idé att köra på en större storlek.
Skriv svar