Kolsyrejäsa med Brett..

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Kolsyrejäsa med Brett..

Inlägg av Judgecc »

Tjena.
Har precis tittat till min nyaste Saison och tagit ett FG, 1060 till 1002.
Har tänkt att fata 20liter men har 10liter till jag från början tänkt göra något roligt med. Tanken var att efterjäsa med uppodlade orval slattar. Men känns det värt med ett FG på 02, njaaa.
Då var min tanka att antingen tillsätta någon fruktpuree och orval kulturen eller helt enkelt flaska 10 liter med sockerlag och orval kulturen.
Förslag?
Skulle vilja veta hur mycket dessa 2pinnar betyder. Hur mycket i minskning av min primning bör jag överväga.
Kan det stämma att 2pinnar är 1.2co2/v

Här är receptet förresten
Bild
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Re: Kolsyrejäsa med Brett..

Inlägg av Judgecc »

ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Som bonus kan det vara värt att tillägga - om du inte redan visste det förstås - att SG 1000 inte är någon magisk gräns som man inte kan jäsa förbi, eftersom alkohol har lägre densitet än vatten.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

@ekstedt
Det var bra att du gjorde ett tillägg faktiskt. Fastnat på just 0. Skulle du föreslå den något mer försiktigta varianten att efterjäsa med orval kulturen nån månad eller så? Innan flaskning? Jag blir lite konfunderad över detta
"Just to give you an idea, it only takes about 0.5 degrees Plato of sugar to carbonate to 2.5 volumes of CO2. So if you bottled at 1.5 °Plato and then added enough sugar for 2.5 to 3 volumes of CO2, after about 5 months or so you might end up with 5 volumes of CO2! That's a lot! In the past, I have stopped the fermentation at 2.5 °Plato by cooling it, then I bottle the beer with no sugar added."
Skulle gärna använda orval kulturen som flaskjäsning.. Men känns lite chansartat. Om nu 0.5 plato ger såpass mycket som 2.5co2/v. Jag skulle vilja ligga runt 3.5-4 max..
Tankar?
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Jag har tillsatt Orval-slattar såväl någon vecka innan som vid jäsning, med betydligt högre SG. Det har inte varit några problem, men då drack jag å andra sidan upp flaskorna inom en månad eller två. Så länge du har tåliga flaskor och håller kolsyrenivån under uppsikt ska det inte vara några problem.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Trevligt. Då kör vi på detta. Jodå, det blir belgiska eller champagne flaskor.
Jag får väl erkänna att dom brukar ta slut rätt fort här hemma. Men jag får ta någon i månaden och se. Tanken är väl att kolsyrejäsa 3-4v varmt och sen ner i källaren 10-14c... Var inne på att kolsyrejäsa dom i källaren men det lär väl ta en jäkla tid.. Tänkte mest att då blir det säkert brett som jobbar och inte sacc jästen..
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

En i månaden är alldeles för sällan, en i veckan är väl mer rimligt. Och testa den första efter en vecka.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

ekstedt skrev:En i månaden är alldeles för sällan, en i veckan är väl mer rimligt. Och testa den första efter en vecka.
Som Doktorn ordinerar [emoji6]
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

An apple a day makes the doctor away. An onion a day makes everybody away.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Jag tog Fegis vägen och lät orval bretten jäsa till Fg 0,tillsatte socker för 3.7cO2..
Skriv svar