Hej alla glada hembryggare!
Vi håller på med ett projekt i skolan som går ut på att ta fram ett öl.
Vi har liten erfarenhet av ölbryggning, jag är den enda som har gjort det tidigare.
Om ölet går vidare till bryggningsprocessen kommer vi att ha tillgång till all utrustning som krävs för att brygga öltypen (projektplanen är att hyra in sig som flying beer maker på ett mikrobryggeri med outnyttjad kapacitet). Alltså finns inga begränsningar i själva brygg- eller jäsprocessen att ta hänsyn till.
Vår idé är att göra en white session IPA, alltså en vete-ipa med en ABV på typ 4,5-4,8 %.
Vi har tagit fram ett recept med hjälp av denna artikel: http://beerandwinejournal.com/wheat-ipa/ och ett inlägg på en ölblogg, som vi sedan modifierat för att det ska bli alkoholsvagare.
Vad tror ni om detta? Feel free att såga vid fotknölarna. Helst inte med kommentarer som "ni kommer aldrig att klara att göra en god white session ipa, det måste man vara världsmästare för att lyckas med" eller liknande. Konstruktiv kritik och förslag till receptförbättringar välkomnas dock med öppna armar!
Ölet ska vara ekologiskt, varför vi varit tvungna att hålla oss till pellets (billigare, vi har en budget). Om någon tycker att detta är en skitdum idé får denna gärna säga det också. Alla synpunkter värderas högt! Projektet ska vara inne fredag morgon så snabba svar gör oss extra glada! Mvh procrastination brewing.
Recept för 23 L
Humle: tot: 97.5 g
12.5 g Magnum Pellet (bittergiva)
56 g Citra pellet (hälften i hopburst, hälften i torrhumling)
56 g Mosaic pellet (hälften i hopburst, hälften i torrhumling)
56 g Simcoe pellet (hälften i hopburst, hälften i torrhumling)
Basmalt:
44 % 2 Kg Ekologisk pale ale malt
44 % 2 Kg Great Western Wheat Malt America eko
Specialmalt: 12 % 0.54 Kg Weyermann Acidulated Malt 7.5 kg eko
Jäst: WYeast 3711 French Saison
Vatten: Kranvatten i Stockholm
Eventuellt kryddar vi med något citrusigt och kanske lite koriander.
Tusen tack på förhand!
Recepthjälp (session-vete-ipa)
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Re: Recepthjälp (session-vete-ipa)
Kul projekt för er.
Saisonjäst till en IPA? Nytt för mig.
Var det så i originalreceptet eller har ni tänkt något speciellt här eller kanske rent av blandat ihop session och saison? Ett ganska intressant recept redan i sig så kanske en helt neutral jäst skulle vara ett säkrare kort.
Sedan bör man ju testbrygga intressanta recept först innan man gör en jättesats på mikrobryggeri men det kanske ni inte har möjlighet till?
Saisonjäst till en IPA? Nytt för mig.
Sedan bör man ju testbrygga intressanta recept först innan man gör en jättesats på mikrobryggeri men det kanske ni inte har möjlighet till?
Re: Recepthjälp (session-vete-ipa)
Hej där!
Tack för feedback, det var faktiskt så i receptet men det kanske borde funderas på att byta då om det känns jättekonstigt.
Det har du helt rätt i, om vi nu brygger ölet lär vi testbrygga en mindre batch först. Ville bara poängtera att det inte finns några tekniska hinder utrustningsmässigt
Vad tror du i övrigt om receptet, humle vs malt etc?
Tack för feedback, det var faktiskt så i receptet men det kanske borde funderas på att byta då om det känns jättekonstigt.
Det har du helt rätt i, om vi nu brygger ölet lär vi testbrygga en mindre batch först. Ville bara poängtera att det inte finns några tekniska hinder utrustningsmässigt
Vad tror du i övrigt om receptet, humle vs malt etc?
Re: Recepthjälp (session-vete-ipa)
Tja, jag har aldrig använt Weyerman acidulated och vet inte varför det är med i receptet, men någon annan kanske vill hoppa in. Jag skrev inget mer än om jästen för jag har inget annat att säga för tillfället 
Re: Recepthjälp (session-vete-ipa)
Angående ekologiskt så är det tydligen svårare än att bara använda ekologiska ingredienser, för att få kalla det för ekologiskt. Någon typ av certifiering behövs om jag minns rätt.
Re: Recepthjälp (session-vete-ipa)
Vet inte hur det är med bärs men tydligen kostar det 200 000:- att gå med i någon förening för att få kalla grönsaker ekologiska.
