Kan man jäsa vörten för länge?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Kan man jäsa vörten för länge?
Funderingen kommer av att jag jobbar runt om i landet och inte kan kolla av jäsningen regelbundet. Så min fråga blir om jag kan lämna jäshinken oövervakad typ 4 dagar i veckan (jag är borta må-to). Förutsatt att man lyckats med hygien och recept.
Re: Kan man jäsa vörten för länge?
Det som kan hända är autolys, alltså att jästen börjar bli kannibalisk mer eller mindre men då snackar vi +2 månader. Om ligger ölen två eller tre veckor i jäshinken spelar ingen roll.
Finemang. Tack
- Morgan
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Automys lär vara ganska ovanligt i hembryggningssammanhang, dessutom är det inte större risk att det händer för att man lämnar ölet längre i jäshinken. Däremot kan ölet oxidera om det står länge i hinken då plasten inte är helt tät.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Automys gillar vi Morgan!
Tycker tvärtom att det är extremt vanligt, varje gång man tar en bira typ! 
Hahaha. Gotta love auto correct..
Bryggde en ljus öl (60% Ris, Majs och minimalt med humle) som stod i kylskåpet ((på 2grader) inte lutning) 5-6månader, givetvis i en helt vanlig 30L jäshink = Automys i varje klunk