Första bryggningen hjälp ;)
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Första bryggningen hjälp ;)
Hej.
Har snart alla saker hemma för att kunna brygga mitt allra första öl.
Har tänkt brygga en Pale Ale.
Receptet som jag skall använda är det på sidan 59 i boken Brygg öl
av Henok Fentie,Karl Grandin.
Har ej boken men har fotat av receptet.
Det står :
Kok: 15,5 liter i 60 min
Färdig öl 10 liter.
Min fråga är :: 15,5 liter är det mängden vatten jag skall ha till mäsken eller är det mängden vatten jag skall få ut av mäsken o som skall användas i koket.
Mvh ..Fritte
Har snart alla saker hemma för att kunna brygga mitt allra första öl.
Har tänkt brygga en Pale Ale.
Receptet som jag skall använda är det på sidan 59 i boken Brygg öl
av Henok Fentie,Karl Grandin.
Har ej boken men har fotat av receptet.
Det står :
Kok: 15,5 liter i 60 min
Färdig öl 10 liter.
Min fråga är :: 15,5 liter är det mängden vatten jag skall ha till mäsken eller är det mängden vatten jag skall få ut av mäsken o som skall användas i koket.
Mvh ..Fritte
Re: Första bryggningen hjälp ;)
15,5L är volymen du skall ha innan du börjar koket! Dvs mäsk + lakningsvolym.
/D
/D
Citera för svar!
-
faltskog1971
- Helmaltsbryggare

Bra forum man hittat till=snabba svar.
Har en bekant som jag har som mentor/bollplank samt att jag läser på forum samt youtubar.
Blir lite mycket att ta in ibland.
Tänkte jag skulle lösa detta utan hjälp men tji fick man.
Med koket menas där man tillsätter humlen samt andra smaksättare.
Tycker att 10 liter färdig öl är lite på 15.5 l kok.Eller har jag rört ihop det[WINKING FACE]
Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk
Har en bekant som jag har som mentor/bollplank samt att jag läser på forum samt youtubar.
Blir lite mycket att ta in ibland.
Tänkte jag skulle lösa detta utan hjälp men tji fick man.
Med koket menas där man tillsätter humlen samt andra smaksättare.
Tycker att 10 liter färdig öl är lite på 15.5 l kok.Eller har jag rört ihop det[WINKING FACE]
Tjena
Var ett av de första recept vi själva bryggde för ca 18 månader sedan
För att få ut 15.5 liter i kokvolym behövde vi:
6.5 liter i mäskvolym
11.5 liter i lakvolym
Totalt 18 liter vatten
Malten binder vatten, runt 1 liter per kilo malt i receptet.
Så använder du 15.5 liter i mäsk+lakvatten kommer du max få ut runt 13 liter innan kok och ett förmodat högre Og efter kok...
10 liter färdig öl stämmer rätt bra
Vi kokade bort ca 3 liter och sedan binder humlen upp en massa vatten som fastnar i saftsilen, vi fick med en kok mängd i vårat fall ut 10.4 liter i jäshinken o hade 15.3 liter innan kok...
Lycka till!
Var ett av de första recept vi själva bryggde för ca 18 månader sedan
För att få ut 15.5 liter i kokvolym behövde vi:
6.5 liter i mäskvolym
11.5 liter i lakvolym
Totalt 18 liter vatten
Malten binder vatten, runt 1 liter per kilo malt i receptet.
Så använder du 15.5 liter i mäsk+lakvatten kommer du max få ut runt 13 liter innan kok och ett förmodat högre Og efter kok...
10 liter färdig öl stämmer rätt bra
Vi kokade bort ca 3 liter och sedan binder humlen upp en massa vatten som fastnar i saftsilen, vi fick med en kok mängd i vårat fall ut 10.4 liter i jäshinken o hade 15.3 liter innan kok...
Lycka till!
-
faltskog1971
- Helmaltsbryggare

Tack o bock.
Det var dessa uppgifter jag ville ha.Fanns ej med i recept beskrivningen.
Viktigast är väl o komma igång, man lär sig vartefter .
Har beställt boken samt 2 andra böcker.Så man kan grotta in sig i ämnet i höstmörket.
Kommer att köra med flödeslakning(hink i hink)
är det nått som påverkar vattenmängden till lakning ?
Det var dessa uppgifter jag ville ha.Fanns ej med i recept beskrivningen.
Viktigast är väl o komma igång, man lär sig vartefter .
Har beställt boken samt 2 andra böcker.Så man kan grotta in sig i ämnet i höstmörket.
Kommer att köra med flödeslakning(hink i hink)
är det nått som påverkar vattenmängden till lakning ?
Kör också "hink i hink"
Allt är från boken som jag lusläste innan vi drog igång, vilken hjälper en enormt att komma igång på ett bra sätt.
Borrat 3 mm hål i den, 30 liters hink från humle, en jädra massa hål, upp mot 1000 stycken blev det nog....
Det som kan påverka är hur mycket vatten du väljer att mäska med, vi mäskar med ungeför 2.5 liter vatten/kilo malt i recepten och lakar med resten och tar hjälp av ett bryggprogram för att räkna hur mycket mäsk+lakvatten vi behöver.
Annars kan du räkna med att om du behöver 15 liter i kokkärlet och använder dig av ex 2 kilo malt, så behöver du 17 liter totalt i vattenmängd.
2.5 ggr 2 kilo malt i mäskvatten = 5 liter, plus ressterande till lakning, i detta fall ca 12 liter i lakvatten.
Som du skriver så kommert allt eftersom, jag har fått mycket hjälp från youtube!
Allt är från boken som jag lusläste innan vi drog igång, vilken hjälper en enormt att komma igång på ett bra sätt.
Borrat 3 mm hål i den, 30 liters hink från humle, en jädra massa hål, upp mot 1000 stycken blev det nog....
Det som kan påverka är hur mycket vatten du väljer att mäska med, vi mäskar med ungeför 2.5 liter vatten/kilo malt i recepten och lakar med resten och tar hjälp av ett bryggprogram för att räkna hur mycket mäsk+lakvatten vi behöver.
Annars kan du räkna med att om du behöver 15 liter i kokkärlet och använder dig av ex 2 kilo malt, så behöver du 17 liter totalt i vattenmängd.
2.5 ggr 2 kilo malt i mäskvatten = 5 liter, plus ressterande till lakning, i detta fall ca 12 liter i lakvatten.
Som du skriver så kommert allt eftersom, jag har fått mycket hjälp från youtube!
Tackar o bugar Danish
Med sånna här tips blir allt lite lättare o man kanske inte kommer göra så många nybörjarmisstag.
1000 hål puh.Funderar på om man kunde klippa ur botten på hink spara en kant på 3-5 cm o hitta finmaskigt rostfri plåt
o lägga i .Sparar en del arbete men blir mera kostsamt.Nån som vet nått prisvärt ställe o handla på ?
Misstänker att jag kommer att fastna i ölbryggarträsket som många andra.
Isåfall blir det en investering på ett bryggverk i framtiden.
Citat: Man lär under resans gång,den öl man inte tycker om får man ge bort eller hälla ur.
Med sånna här tips blir allt lite lättare o man kanske inte kommer göra så många nybörjarmisstag.
1000 hål puh.Funderar på om man kunde klippa ur botten på hink spara en kant på 3-5 cm o hitta finmaskigt rostfri plåt
o lägga i .Sparar en del arbete men blir mera kostsamt.Nån som vet nått prisvärt ställe o handla på ?
Misstänker att jag kommer att fastna i ölbryggarträsket som många andra.
Isåfall blir det en investering på ett bryggverk i framtiden.
Citat: Man lär under resans gång,den öl man inte tycker om får man ge bort eller hälla ur.
Glad att kunna hjälpa!
Dock inte något proffs på detta...men hink i hink har jag bryggt över 25 batcher med nu och känns som man börjar få kläm på mycket iaf i processen.
Apropå att klippa ur botten så vet jag inte om det funkar?
Rädd att det inte håller den vikt som blir av maltbädden under lakning.
De hinkar jag använder från humlegården känns rätt böjliga och med värme/vikt skulle inte jag önska att det kalvar/ger med sig under lakningen...
Tog fram hinken och räknade...var nog närmare 1100 hål i botten, var iaf 110 i ytterringen.
Men med en bra borrmaskin gör man det på under 1 timme, enkel lösning som funkar för oss!
Dock inte något proffs på detta...men hink i hink har jag bryggt över 25 batcher med nu och känns som man börjar få kläm på mycket iaf i processen.
Apropå att klippa ur botten så vet jag inte om det funkar?
Rädd att det inte håller den vikt som blir av maltbädden under lakning.
De hinkar jag använder från humlegården känns rätt böjliga och med värme/vikt skulle inte jag önska att det kalvar/ger med sig under lakningen...
Tog fram hinken och räknade...var nog närmare 1100 hål i botten, var iaf 110 i ytterringen.
Men med en bra borrmaskin gör man det på under 1 timme, enkel lösning som funkar för oss!
Får tillbringa lördag em med att borra hål i hinken.För varje 200 hål intages en god öl .
Danisch är det någon öl ni varit riktigt nöjda med och vill dela med dig receptet på.
Gärna recept på Ipa önskas.Så utförligt som möjligt :Antal liter vatten till mäsk,vatten till lakning samt liter till koket + givetvis ingredienserna .
Danisch är det någon öl ni varit riktigt nöjda med och vill dela med dig receptet på.
Gärna recept på Ipa önskas.Så utförligt som möjligt :Antal liter vatten till mäsk,vatten till lakning samt liter till koket + givetvis ingredienserna .
Gjort flera men tycker att de som blivit bäst är jästa med American Ale 1056, alt American Ale II 1272 , flytande jäst från wyeast.fritte skrev:Danisch är det någon öl ni varit riktigt nöjda med och vill dela med dig receptet på.
Gärna recept på Ipa önskas.
Vill du prova en enkel torrjäst, varför inte prova Us West Coast M44.
Annars brukar många starta med Safale US-05, den funkar den med!
Har en kärlek till humlesorterna Amarillo och Simcoe som ger ölet en riktigt trevlig doft om man torrhumlar vilket jag alltid gör med mina Ipo´r...kör med pellets.
Följande recept avser ca 10 liter ner i jästunnan och ca 14.5 liter i kokvolym
Mäskvatten: 7.5 liter
Lakvolym: 10 liter
Mäska 60 min i 66 grader
Laka med 78 gradigt vatten
Koktid: 60 min
Estimerad OG innan kok: 1050
OG efter kok: 1062
FG efter jäsning: 1012
Alkoholhalt på ca: 6.5%
Ibu: ca 56 (runt mediumbeska i en normal Ipa)
Malt+humle+klarningsmedel+jäst
2.8 kg Pale Ale Malt
0.2 kg Carapils
(håller maltnotor väldigt enkla, vill du kan du även ha i 100-150 gram crystalmalt i en färg mellan 60-120 Ebc för lite mera mörk färg på ölet/komplexititet om du så önskar)
60 min kvar av kok, 15 gram Amarillo
15 min kvar av kok, 20 gram Simcoe
15 min kvar av kok, 0.5 kryddmått Protafloc (klarningsmedel)
0 min kvar av kok, 20 gram vardera av Amarillo/Simcoe
Jäs med valfri sort jag nämnde ovan, 1 paket räcker med marginal, i ca 20 grader, 15-20 dagar
Torrhumling efter ca 7-10 dagars jäsning: Skicka i vardera 15-20 gram Amarillo/Simcoe
Flera frågor kring bryggstegen, har du koll på alla steg/vikten av rengöring mm mm?
Annars är det bara fråga på!
Mvh Danisch
-
faltskog1971
- Helmaltsbryggare

Tack igen.
Jag provar ditt recept som mitt första
Jag provar ditt recept som mitt första
-