Joelowe
Det är alltid svårt att i början få ut exakt vad man tror av ett recept, för egen del har vi varit noga att föra exakta (så exakta vi haft möjlighet till) siffror/anteckningar på våra bryggningar och lärt oss allt eftersom/justerat utifrån tidigare bryggningar.
Fick inte heller ut exakt det OG vi önskade första bryggningen då vi laka de med lite för mycket vatten, men det blev en drickbar öl det med!
Använder mig själv av ett sk bryggprogram, Beersmith i vårat fall och det har hjälpt oss mycket när jag väl lärt mig de inställningar man kan göra i programmet.
Finns en "prova på" version som jag tror gäller i 21 dagar, i det programmet kan man lägga in allt från den utrustning man brygger med, samt recept för att få en feeling för allt från Og, beska, färg, hur mycket jäst man behöver och en jädra massa annat som hjälper till...
Vad skulle ditt OG ha hamnat på utifrån ditt recept/beräknad effektivitet?
Hjälp med recept
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Hjälp med recept
Ja jag har kikat på BeerSmith. Prövotiden är dock slut. Har varit svårt att förstå alla siffror nu i början. Har jobbat mest med att få min gryta att få rätt uppgifter. Tror det är ganska bra. Men tyvärr tog tiden slut.
Skall nog köpa det men väntar tills jag har gjort några brygder.
Om jag inte minns fel fick jag 1.060 i nått annat program där jag lade in alla uppgifter
Skall nog köpa det men väntar tills jag har gjort några brygder.
Om jag inte minns fel fick jag 1.060 i nått annat program där jag lade in alla uppgifter
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Re: Hjälp med recept
Beersmith är en av de mer prisvärda delarna inom hembryggningen enligt mig. Det tar ett tag att sätta sig in i det men på Beersmiths youtubekanal finns många videoinstruktioner som är bra att gå igenom.
Sent from my iPhone using Tapatalk - http://hillbilly.se
Sent from my iPhone using Tapatalk - http://hillbilly.se