Bygge av mottrycksfyllare

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Re: Bygge av mottrycksfyllare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Då förstår jag, men då är det inte en mottrycksfyllning, mer att man har en hävert under tryck.
Och som du skriver, inte helt klockrent vad det gäller syresättningen av fatet, men att trycksätta ett tomt fat och fylla över från ett annat fat är en annan sak.
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Det bör inte fungera eftersom du kommer att ha olika tryck i de olika faten.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Jo det fungerar, men du måste koppla ihop faten både på öl och gassidan.
Har du olika tryck i faten kommer trycket givetvis att jämnas ut så fort du kopplar ihop dom.
Hade det inte fungerat skulle det inte gå att använda hävert alls.
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Vad är det då som hindrar att luften tar sig igenom första fatet och sen in i det andra?
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Bägge faten är trycksatta och där är ingen pysventil alls, det är inte meningen att kolsyran i det ena fatet ska pysa ut, bara byta plats med ölen från det andra fatet. Finessen att häva över mellan 2 slutna fat är att du inte utsätter ölen för syre.
Jag har läst i någon tråd hur Assistredo beskriver hur han gör när han häver öl på det sättet mellan fat.
erik86
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av erik86 »

Hej, har en fråga om själva fyllningsmomentet, när fyllningen lider mot sitt slut!
Har denna mottrycksfyllare från EBAY http://www.ebay.co.uk/itm/Stainless-Ste ... 1a05599a56
både fat och mottryckfyllaren håller en 1bar tryck.

Jag brukar fylla enligt följande... Vrider på gasen, övertryck i flaska skapas. Sen vrider jag på ölet, öppnar samtidigt övertrycksventilen.. Ölet flödar på med kanske 1-2mm skum upp till halsen då de kanske blir 1cm skum innan jag stryper tillförseln med öl med hjälp av övertrycksventilen, efter det vrider jag av öl ventilen.. Sen öppnar jag övertrycksventilen igen och släpper ut övertryck, här ser man ofta kolsyran rusa från botten av flaskan och upp mot halsen, blir ofta någon cm skum extra i toppen.. sen väntar jag några sekunder innan jag drar ur den.. Men ibland kan de bli ett plopp och ölet rusar skummande ur här.. 9/10 flaskor går bra, men ibland händer det att en flaska failar... Ser inte riktigt logiken i de, vad är rätt och vad är fel?
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Skulle gissa att ploppet uppstår pga att du stänger övertrycksventilen innan du stänger för ölen. Ölen skapar då samma tryck i flaskan som i fatet dvs 1bar. Fyll flaskan som du skriver men stäng för ölen när flaskan är full och låt övertrycksventilen vara öppen. Då kommer trycket i flaskan sjunka till atmosfärstrycket och inget plopp eller skum kommer när du lossar fyllaren från flaskan.
erik86
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av erik86 »

Pilsnerkokaren skrev:Skulle gissa att ploppet uppstår pga att du stänger övertrycksventilen innan du stänger för ölen. Ölen skapar då samma tryck i flaskan som i fatet dvs 1bar. Fyll flaskan som du skriver men stäng för ölen när flaskan är full och låt övertrycksventilen vara öppen. Då kommer trycket i flaskan sjunka till atmosfärstrycket och inget plopp eller skum kommer när du lossar fyllaren från flaskan.

Okej, tack för svaret.. Ska testa det sättet nästa gång jag fyller!
ickmund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av ickmund »

erik86 skrev:Okej, tack för svaret.. Ska testa det sättet nästa gång jag fyller!

Har det löst sig för dig med den fyllaren?

Läste lite dåliga recensioner från aliexpress, och där hävdar vissa säljare att de bara klarar sjukt lågt tryck. Var sugen på en från morebeer, men de har ju inga på lager...
ickmund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av ickmund »

bryggapa skrev:Allt utom nålventilen har kommit nu, så :

Antal - Pris - Länk - (option)
3 - 33.09 - http://www.ebay.com/itm/1-4-Male-Thread-Pipe-Fitting-x-6mm-Barb-Hose-Tail-Connector-Stainless-Steel-BSP-/111350279215
2 - 52.08 - http://www.ebay.com/itm/1-4-Ball-Valve-1Pc-Threaded-Female-Stainless-Steel-SS-316-BSP-CF8M-new-/121338641955
3 - 19.58 - http://www.ebay.com/itm/1-4-Male-x-1-4-Male-Hex-Nipple-Stainless-Steel-304-Threaded-Pipe-Fitting-BSP-/121335042343
2 - 13.05 - http://www.ebay.com/itm/1-4-Tee-3-way-Female-Stainless-Steel-304-Threaded-Pipe-Fitting-BSP-NEW-/111350259896
2 - 28.58 - http://www.ebay.com/itm/1-4-BSP-x6MM-Double-Ferrule-Tube-Fitting-Male-Connector-BSP-Stainless-Steel-304-/121335088578
1 - 60.00 - http://www.ebay.com/itm/2pcs-304-Stainless-Steel-Capillary-Tube-OD-6mm-x-4mm-ID-Length-250mm-E4-W251-/171663295158
1 - 49.98 - http://www.ebay.com/itm/1-8-1-4-BSP-6-8-10-12mm-I-D-Nickel-Plated-Brass-Swagelok-Plug-Needle-Valve-/171835625512 - 1/4"
1 - 18.21 - http://www.ebay.com/itm/Male-Thread-Pipe-Fitting-x-Barb-Hose-Tail-Connector-Stainless-Steel-BSP-/121335049388 - 1/4" * 10mm
1 - 19.00 - http://shop.humle.se/utrustning/jasning/tillbehor/silikonproppar/silikonpropp-2721-mm
Summa 293.57

Här är delarna
Bild

Jag borrade upp klämringskopplingen med metall borr i steg (5mm - 5,5mm - 6mm - 6,5mm), tog över en timme (rostfritt är hårt....).
Bild

Monterat.
Bild

Det var inte helt enkelt att få i röret, även efter att jag borrat upp. Det 'leavade' inte helt med nippeln i andra änden.

Riktigt stiligt att du fick till det här nästan helt med omoddade standard-komponenter. Gillar speciellt slangnippeln i botten, enkel å bra lösning. Sitter å sätter ihop en shoppinglista för en nästan identisk nu, men ett par punkter "oroar" mig.

1. Längden på röret är bara 250mm. En långneck är vad, 220? Går det bra utan att röret är hela vägen ned i botten av flaskan?
2. Klämringskopplingen är gängad 1/4" (6.35mm?) med 6mm klämring, eller? Röret är 6mm. Vad är det du borrar till 6.5mm?
3. Funka den bra den ventilen? Vad jag förstår från andra byggen så är tanken att du justerar trycket för att maximera flödet utan att skumma, och det skum som trots allt skapas låter du flöda ut genom ventilen tills önskad volym är uppnådd i flaskan. Har sett folk som känner sin öl och system så väl att de sätter en slang på ventilen med en specifik längd, så när skum når slutet av den så stänger de av flödet. Men det var med en morebeer, osäker på om den här ventilen funkar likadant?

Tack å bock!
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

ickmund skrev:Riktigt stiligt att du fick till det här nästan helt med omoddade standard-komponenter. Gillar speciellt slangnippeln i botten, enkel å bra lösning. Sitter å sätter ihop en shoppinglista för en nästan identisk nu, men ett par punkter "oroar" mig.

1. Längden på röret är bara 250mm. En långneck är vad, 220? Går det bra utan att röret är hela vägen ned i botten av flaskan?
2. Klämringskopplingen är gängad 1/4" (6.35mm?) med 6mm klämring, eller? Röret är 6mm. Vad är det du borrar till 6.5mm?
3. Funka den bra den ventilen? Vad jag förstår från andra byggen så är tanken att du justerar trycket för att maximera flödet utan att skumma, och det skum som trots allt skapas låter du flöda ut genom ventilen tills önskad volym är uppnådd i flaskan. Har sett folk som känner sin öl och system så väl att de sätter en slang på ventilen med en specifik längd, så när skum når slutet av den så stänger de av flödet. Men det var med en morebeer, osäker på om den här ventilen funkar likadant?

Tack å bock!

Tackar, tyckte oxå att slangnippeln var en rätt stilig lösning :)
Har tyvärr inte så mycket svar att bjuda på, eftersom jag inte använt den själv än, men jag försöker...

1. Vet inte, men om man oroar sig borde en bit silikonslang i änden på röret lösa problemet OCH tillåta flaskor av olika storlekar.
2. Man måste borra upp 'huset' på en av klämringskopplingarna så man kan mata röret rätt igenom det.
3. Vet inte än.

Det jag kan säga om bygget är att HEX nipplarna passar dåligt. Trots gängtejp och fastdragning med helvetisk kraft, så får jag det inte helt tätt. Jag vet inte om det beror på att det kan vara skillnad på BSPP och BSPT, men jag *misstänker* att kinerserna skickade fel och jag fick NPT gäng på dom istället.
Ska prova att beställa nya vid tillfälle.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
ickmund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av ickmund »

bryggapa skrev:1. Vet inte, men om man oroar sig borde en bit silikonslang i änden på röret lösa problemet OCH tillåta flaskor av olika storlekar.
Känns som att man kan tappa en del hastighet med detta. Magkänslan säger att trä flaskan över röret är mycket smidigare än över en slang. Men jag tror jag kör på 250mm och väntar på ett problem att uppstå innan jag försöker lösa det...
bryggapa skrev:2. Man måste borra upp 'huset' på en av klämringskopplingarna så man kan mata röret rätt igenom det.
Funderar på om 3/8 på hela bygget skulle ge ett tillräckligt stort hus. Allt blir lite större, lite dyrare, men i övrigt borde inte funktionen nedsättas? Skulle t.o.m. kunna dra en 1/4x1/4x3/8 på översta t-kopplingen, då blir det bara tryckutsläppet som påverkas i storlek.

Kom på en till grej jag är osäker på. Hur långt upp i huset på översta kopplingen går röret? För kort = dålig stabilitet? För långt = större deadspace för öl att samlas (och potentiellt ligga kvar)?
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

ickmund skrev:Känns som att man kan tappa en del hastighet med detta. Magkänslan säger att trä flaskan över röret är mycket smidigare än över en slang. Men jag tror jag kör på 250mm och väntar på ett problem att uppstå innan jag försöker lösa det...

Bra plan!

ickmund skrev:Funderar på om 3/8 på hela bygget skulle ge ett tillräckligt stort hus. Allt blir lite större, lite dyrare, men i övrigt borde inte funktionen nedsättas? Skulle t.o.m. kunna dra en 1/4x1/4x3/8 på översta t-kopplingen, då blir det bara tryckutsläppet som påverkas i storlek.

Kom på en till grej jag är osäker på. Hur långt upp i huset på översta kopplingen går röret? För kort = dålig stabilitet? För långt = större deadspace för öl att samlas (och potentiellt ligga kvar)?

Skulle inte tro det. Klämringskopplingarna är inte designade för att röret ska kunna passera igenom. Skulle tippa att ID är samma oberoende av YD (dvs hålet i klämringskopplingen är anpassat efter röret som den ska 'klämma'), så borra lär man få göra oavsett. Det tråkiga med RF är att det är hårt så in i... Har du tillgång till pelarborr så rekommenderas det starkt. Och kylning/smörjning.
Röret går så långt upp som det går i klämringskopplingen, dvs så långt som det ska gå. Det är väl kanske en till två cm det rör sig om.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
ickmund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av ickmund »

bryggapa skrev:Skulle inte tro det. Klämringskopplingarna är inte designade för att röret ska kunna passera igenom. Skulle tippa att ID är samma oberoende av YD (dvs hålet i klämringskopplingen är anpassat efter röret som den ska 'klämma'), så borra lär man få göra oavsett. Det tråkiga med RF är att det är hårt så in i... Har du tillgång till pelarborr så rekommenderas det starkt. Och kylning/smörjning.
Röret går så långt upp som det går i klämringskopplingen, dvs så långt som det ska gå. Det är väl kanske en till två cm det rör sig om.

Ja just ja, det är klart att man inte drar röret igenom hela den övre klämringskopplingen! Och jo, verkar ju rimligt det du säger om storleken på huset.

Tackar för de snabba svaren, hade nog ojjat mig hela eftermiddagen om det här annars. :) Återkommer med bygglog!
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

bryggapa skrev: Det tråkiga med RF är att det är hårt så in i... Har du tillgång till pelarborr så rekommenderas det starkt. Och kylning/smörjning.

Använd därvid HSS-borr med cobolt. Hårda och särskilt avsedda för rostfritt. Finns hos Bauhaus.
Björn Petersson
Skriv svar