Humleodlare- har någon skördat ännu?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: Humleodlare- har någon skördat ännu?
Växthus är nog optimalt för en Cascade.
Kan även tipsa om att jag har en video på Youtube där jag visar hur mogna kottar ser ut och låter. Finns många engelska videos, men vill man ha en på svenska kan man söka efter min.
Re: Humleodlare- har någon skördat ännu?
Om jag tänker tvärt om istället, när kan jag senast skörda?
Jag har northern Brewer på gång kottarna är väl inte färdiga, men snart. Men, jag har inte något att torrhumla än på åtminstone två veckor. Inte tänkte jag heller torka dem utan tänkte köra dem som torrhumling direkt, som färska kottar.
Blir de för mycket ved om man låter dem sitta nån vecka extra? Nån annan risk (frost såklart men jag tror jag är safe här fram tills oktober iafall)
förresten, är det något i stil med 4 ggr så mycket när de är färska, alltså motsv torrvikten?
mvh
Karl
Jag har northern Brewer på gång kottarna är väl inte färdiga, men snart. Men, jag har inte något att torrhumla än på åtminstone två veckor. Inte tänkte jag heller torka dem utan tänkte köra dem som torrhumling direkt, som färska kottar.
Blir de för mycket ved om man låter dem sitta nån vecka extra? Nån annan risk (frost såklart men jag tror jag är safe här fram tills oktober iafall)
förresten, är det något i stil med 4 ggr så mycket när de är färska, alltså motsv torrvikten?
mvh
Karl
Re: Humleodlare- har någon skördat ännu?
Sitter på crappy wifi i Grekland så jag tänkte att jag skulle slippa Youtube söka "skörda humle" och klistra in länken https://youtu.be/Jku_CFoHBZ4

Re: Humleodlare- har någon skördat ännu?
Tackar för filmen Bee! Nu vet jag precis hur jag ska göra om så där 10-15 år när jag får kottar.... (Nja, förhoppningsvis kanske det går lite fortare - mina två Target och två Cascade har tagit sig ganska bra trots att jag satte dem i våras)
Re: Humleodlare- har någon skördat ännu?
Nu har jag också skördat och så här gick det!
http://fearwolf.blogspot.com/2015/09/hu ... edags.html
/Peter
http://fearwolf.blogspot.com/2015/09/hu ... edags.html
/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
Blogg
Re: Humleodlare- har någon skördat ännu?
Har nu skördat min Fuggle. Blev 70g torkat. Kommer att räcka till en bryggning som smak och arom humle. Använde frukt och svamptorken från Jula att torka i, kapaciteten är nog ca 100 g torkad humle i den så inget för storodlare[WHITE SMILING FACE]. Kent Golding bör kunna skördas om en vecka, Cascade och Chinook om ett par om vädret håller i sig.
Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
