Vad är detta? Infektion? Krausen som vägrar försvinna?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Kwackman
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Kwackman »

Hej,
Detta är min första tråd här efter att ha läst ett helt gäng trådar. Jag har bryggt 6 batcher innan där allt gått utmärkt men denna gången har något underligt skett.

När jag öppnade locket för att ta ett SG (6 dagar efter jästen åkte i) test såg jag en hinna över ölen. Kanske en halv cm tjock och lite gummi aktig. Tog mitt SG ändå som visade 1.004. Nu har det gått 1 vecka till och ölen är oförändrad (samma SG som innan).. Börjar bli lite orolig nu :(

Normalt brukar Belle Saison Yeast jäsa ut på 4-5 dagar bara pga den höga temperaturen här i Thailand (cirka 27 grader stadigt i gardeoben).

Recept:
All grain
~18 liter
OG: 1.041
Mash temp: ~65 grader
Mash time: 60 min

2700 g German - Pilsner
400 g Finland - Crystal Malt 150
700 g German - Munich Light

28 g East Kent Goldings 40 min
14 g East Kent Goldings 10 min
14 g East Kent Goldings 5 min

Jäst Danstar - Belle Saison Yeast

Hoppas någon har något tips påa vad detta kan vara? Inte jättesugen att hälla ut ölen trots att den smakar bra http://imgur.com/eZSBtDO

Vänliga hälsningar,
Kwackman
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Vad är detta? Infektion? Krausen som vägrar försvinna?

Inlägg av Glugg »

Humle, jäst, kanske lite proteiner. Inte ovanligt att det ibland inte vill sjunka.
Du har gett det 2 veckor alltså? Om du kan kallkrascha ordentligt så bör det sjunka fint till botten. Om du inte har kylning eller det mot förmodan inte funkar så sila/filtrera på sanitärt sätt (t ex med kokad/starsannad biab-påse). Ingen anledning att misstänka infektion egentligen och det kan bli bra öl detta.
Lycka till.
Kwackman
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Kwackman »

Grymt! Sila bort och tappa på flaska får det bli. Kallkrash lär jag inte lyckas med och behöver lite jäst kvar till kolsyrningen på flaska. Tack för snabbt svar!
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Kwackman skrev:Kallkrash lär jag inte lyckas med och behöver lite jäst kvar till kolsyrningen på flaska.
Det funkar med kallkrasch och flaskjäsning. Kanske inte behöver kallkrascha i två månader då, men några dagar är hur lugnt som helst enligt mina erfarenheter.
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Glugg »

Instämmer, det finns tillräckligt med jäst efter kallkrasch fast eftersom du bor i varmt klimat skulle nog en jäskyl inte skada förstås ;)

Antar att du förstår ungefär hur du silar och att du undviker att hälla och skvalpa och syresätta - om möjligt. Alltså sätt påsen runt en hävertslang om möjligt - utloppet är lättast. Helt lätt är det inte men alla alternativ, även lite skvalpande är bättre än att hälla ut öl som trots allt smakar gott :)
Kwackman
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Kwackman »

Tack för alla tips!

Jäskyl står på inkökslistan men behöver hitta större boende först :D

Har rensat kylskåpet och stoppat in jäshinken där så låter den stå där i 48 timmar innan tappning. Ligger kakan forfarande ovanpå så kör jag hävert underifrån kakan bara och försöker få ut så mycket som möjligt :)

Återkommer med reslutat imorgon :) TACK!
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Bara en sista grej. Det tar ett litet tag att få ner all den där vätskan till kallgrader, så endast 48h från rumstemperatur kanske inte riktigt räcker som kallkrasch.. (Blir ju då bara nåt dygn i ditt vanliga kylskåp med 4-5c) Men det är säkert bättre än inget alls! Har du tid att utöka minst ett par-tre dygn till så skadar det inte! Lycka till!
Kwackman
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Kwackman »

Ahh, okok. Kanske låter den stå någon dag till :) Tack för alla tips!

PS: Grym forum detta!
Skriv svar