Har köpt mig boken Greg Hughes - Brygg ditt eget öl, vilket verkar vara en väldigt bra bok i förklarande och många recept, har förstått att det är många andra som också läst och använder denna bok så man kanske kan dela lite tips på hur man ska tolka och hur man ska stycka ner recepten om man brygger mindre satser.
jag har ett mindre enklare brygg kitt och brygger gjärna så jag har runt 4L färdig vört och eftersom jag är nybryggare kör jag maltextrakt.
Men då min volym är väldigt mkt mindre än 23-27L som recpeten i boken är så undrar jag hur jag ska stycka ner och gå till väga för att få en välsmakande mindre sats.
kan ta ett recept som exempel:
Winter Warmer sid 150 i boken.
Lägg 200g Karamellmalt och 100g chokladmalt i 27 liter vatten
vid 65°C i 30 minuter. Avlägsna malten och lägg till 3,3 Kilo ljust
torrt maltextrakt, koka upp och tillsätt humle i den mängd som
anges i huvudreceptet.
Huvudrecept:
Vätska: 27 Liter Koktid 1 timme 10 minuter
Humle Mängd IBU Tillsätt
East Kent Golding 5,5% 30g 17,5 Vid uppkokningen
Progress 5,5% 10g 2,1 Sista 10 Minuterna
Target 10,5% 10g 0,0 vid avstängning
Övrigt
Protofloc 1tsk sista 15 minutrarna
Honung 500g sista 15 minutrarna
Jäsning
Jäsning20°C Lagring 6 veckor vid 12°C
jäst 1968 London ESB
okej, frågorna är rätt många.. kanske har jag missat info i boken (ha tålamod med mig..) vi kan väll ta det lite steg för steg så får man ju mkt info o glädje av många recept i denna bok.
först och främst är då ner styckningen, i detta recept ska man då koka 27 L vatten, men det är beräknat att man ska få ut ca 23 Liter färdig öl.
ska man då stycka ner allt i receptet beräknat på 27 eller 23 Liter? exempel 200g karamellmalt delat på 27 blir 7,4 gånger 4 (mängd man själv vill göra) blir 29,6g eller ska man göra samma procedur fast med 200g delat på 23L (färdiga vätskan).
jag förstår ju även att om jag ska få ut 4liter färdig vört i mitt jäskärl så behöver jag koka mer än så, men hur ska jag räka ut hur ungefär hur mycket jag behöver då? och låt oss säga för enkelhets skull som exempel att jag skulle behöva 5 liter vatten att utgå från, ska jag då räkna om ingrienserna till 5 liter? jag antar att enklast vore att lista ut hur mkt vatten jag behöver innan kok och stycka ner original receptet från 27 Liter vatten till min mängds utgångsvatten, då borde det väll bli rätt? hur man nu listar ut det på ett hyffsat ungefär? förstår att det kan variera lite från recept hur länge det ska koka hur mkt man måste utgå med.
det var ju det första, säg då att man har rätt mängd av allt nu då, står färdig och kokar sitt vatten, man tillsätter sin karamell- och chokladmalt i 65°C ska man då låta den stå på spisen o försöka hålla 65°C på plattan eller ska man ta av grytan, linda in den i en handduk och ställa åt sidan i 30 minuter?
ut med malt och nu med malt extraktet, ljust står det, när jag har tittat runt tycker jag det finns det mycket olika sorter. är det bara ta vilken ljus som helt? detta ska ju va en ale, spelar det nån roll?
igång med kok och dags för humle, tolkar jag receptet rätt om att man ska i med humlen på det vis som står i huvudreceptet med tider? man ska alltså hälla i det första direkt, koka 1 timme i med nästa, och sedan koka 10 min sedan i med det sista och av med grytan för avkylning?
samma sak med protofloc (vad det nu är) och honungen, 15min och 5 min innan man kyler vörten?
nu dags för tappning på jäskärl, i med jästen, ja men hur mycket? det står ju inte ens i receptet hur mycket man ska ha till 27/23 Liter, borde vara närmare 23 liter vid det här laget?
men när man väl listat ut detta så ska ju härligheten jäsa, ja men hur länge? står ju hur länge den ska lagras 6 veckor 12°C men inte jäsningen? för er som har boken så ser man längst upp att det står (klar att dricka: 8 veckor) ska man anta att då den tiden minus lagringstiden 8-6=2 är jäs tiden? eller ska man titta efter något fenomen på jäsbehållaren? mindre bubblor i röret?
till denna öl har dom även ett tips på smak förhöjare:
Låt 1tsk kanel och 1msk riven ingefära dra i 50ml vodka,
och tillsätt blandningen till jäskaret 1 vecka före buteljeringen. (verkar som dom förutsätter att man vet när den ska va färdigjäst)
detta låter ju smaksigt, men antar att man även måste stycka ner detta recept till den mängd man har i kärlet?! åter igen ska man stycka 23 eller 27 liter?
åh nu buteljeringen, man måte ju prima detta öl med, finns nog olika åsikter om vilket socker man bör använda bryggeri, rör, dme?
ja, det finns ju en tabell för detta i boken, sidan 66,
Ale 2,5 CO2. låt oss bara välja första bästa, bryggerisocker 7,4g/liter det blir (till min mängd 4 liter) 29,6g? tänker jag rätt?
har förstått att detta blandas bäst i uppkokat vatten (som sedanb kyls) hur mycket vatten ska man blanda det i?
dock ett problem med detta steg.. tabellen i boken är till för öl som lagras i 20°C, detta öl ska lagras i 12°C hur gör man man sockret då? behöver man alls göra nått?
detta var ett långt inlägg, mkt frågor, kanske enklare än det låter och man bara borde exprimentera på. men lite tips o svar på det ni tycker är det viktigaste i hela denna process (förutom att desinfektera;) ) vore tacksamt. tror det är fler nybörjare och andra nyttjare av denna boken som skulle ha glädje av lite hjälp och åsikter om tillvägagångssätt med dessa och andra recept som man springer på med tiden