Lagra på Whiskeyfat
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Lagra på Whiskeyfat
Hej,
Jag har fått förmånen att få ett nytappat whiskey-fat från Mackmyra (runt 30 liter, Bourbon) som jag tänkte testa att lagra ett egenbryggt öl i.
Planen är en Amerikans IPA, mycket amerikansk smak/arom-humle och relativt stark (7-8.5%). Jäsa och sedan efterlagra i fatet i ca: 1 månad då fatet inte är så stort.
Vad jag undrar är om det är någon som gjort detta innan och har några tankar och/eller gör/gör inte!
MVH
Stefan
Jag har fått förmånen att få ett nytappat whiskey-fat från Mackmyra (runt 30 liter, Bourbon) som jag tänkte testa att lagra ett egenbryggt öl i.
Planen är en Amerikans IPA, mycket amerikansk smak/arom-humle och relativt stark (7-8.5%). Jäsa och sedan efterlagra i fatet i ca: 1 månad då fatet inte är så stort.
Vad jag undrar är om det är någon som gjort detta innan och har några tankar och/eller gör/gör inte!
MVH
Stefan
Re: Lagra på Whiskeyfat
En amerikansk ipa känns som en av de olämpligaste ölen man kan tänka sig att lagra på bourbon-fat. Kör en imp stout eller barley wine i stället.
Senast redigerad av ekstedt den onsdag 2015-09-09 22:13, redigerad totalt 1 gång.
+1 på ekstedt
+ 2
Har iofs aldrig provat och kommer inte att göra heller
Jag har provat ett par kommersiella exempel, och det är verkligen ett extravagant sätt att förstöra en ipa på. Värst var BrewDog Storm som hade lagrats på ett rökigt Islay-fat, det var exceptionellt dumt.Drake skrev:+ 2
Vi har testat med mackmyra fat.
en mycket maltig/litehumle ale .
Legat på fat 6månader doftar underbart.
Nu tappat upp den har provsmakat lite .
verkar lovande med mycket malt & mackmyra smak .
Behöver ligga några veckor till
en mycket maltig/litehumle ale .
Legat på fat 6månader doftar underbart.
Nu tappat upp den har provsmakat lite .
verkar lovande med mycket malt & mackmyra smak .
Behöver ligga några veckor till
Vem vill ha SEX-pack när det finns Fatöl
Ok, jag hör er 
Det får bli en "enklare" ale utan en massa humle och låta fatet göra sitt istället.
Går det att återanvända fatet för lagring eller är det en en gång som gäller.
Det får bli en "enklare" ale utan en massa humle och låta fatet göra sitt istället.
Går det att återanvända fatet för lagring eller är det en en gång som gäller.
Det går säkert att använda fler gånger, så länge det blir bra är det bara att köra på. Se till att i stort sett alltid ha fatet fyllt bara.
Jag hade provat med en stout.
-
BryggareBengtsson
- Helmaltsbryggare

- Kontakt:
Här kommer mina erfarenheter av lagring på Macmyra ekfat:
Ta god tid på dig - det blir bara bättre och bättre.
Jag gjorde en provsmakning efter 3 månader, men det var för lite.
Ska tappa min kaffe/chokladporter i nästa vecka och då har den stått på ekfat i 6 månader.
Fatet var helt nytappat och jag hällde på 3 liter vatten för att få bort den mesta alkoholen ur fatet.
Efter 1 månad med vatten i fatet och daglig skakning, fick jag ut 2,4 liter 23% blaskig Mackmyra.
Vid fattappning höll ölen 9,6% och vid första provsmakningen 3 månader senare var det nere på 6,8%
Jag räknar med att efter 6 månader håller ölen ca. 5,5%
Tänkte jag skulle fylla två Corneliusfat och flasktappa det sista...
Som sagt ta tid på dig, men tänk över vilken stil du skall fylla fatet med!
Må gott!
Ta god tid på dig - det blir bara bättre och bättre.
Jag gjorde en provsmakning efter 3 månader, men det var för lite.
Ska tappa min kaffe/chokladporter i nästa vecka och då har den stått på ekfat i 6 månader.
Fatet var helt nytappat och jag hällde på 3 liter vatten för att få bort den mesta alkoholen ur fatet.
Efter 1 månad med vatten i fatet och daglig skakning, fick jag ut 2,4 liter 23% blaskig Mackmyra.
Vid fattappning höll ölen 9,6% och vid första provsmakningen 3 månader senare var det nere på 6,8%
Jag räknar med att efter 6 månader håller ölen ca. 5,5%
Tänkte jag skulle fylla två Corneliusfat och flasktappa det sista...
Som sagt ta tid på dig, men tänk över vilken stil du skall fylla fatet med!
Må gott!
Hur kan man få tag i dessa fat... är det slumpen eller kan man "köpa"
I så fall, hur?
I så fall, hur?
// Jonas
Man köper loss faten efter avslutat fatägarskap dvs när wirren tappats på flaska.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
bebbo
- Helmaltsbryggare

- Kontakt:
Hur mycket får man betala för ett fat? Och vad är det för volym?
Misstänkte att det var så... ja då blir det svåraremazzse skrev:Man köper loss faten efter avslutat fatägarskap dvs när wirren tappats på flaska.
// Jonas
Dessa lirare borde ha lite fat, både nya och begagnade. http://www.thorslundkagge.com/pro_lag_fatbeg.phpFalkens skrev:Hur kan man få tag i dessa fat... är det slumpen eller kan man "köpa"
I så fall, hur?