Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav Jacon » torsdag 2015-09-10 08:47

Jag köpte en regulator och en adapter till Sodastreamtuber. Tänkte först köpa en billig sodastream men tänkte att det var lika bra att köpa regulator eftersom jag förmodligen kommer ha användning för den vid eventuellt fatsystemsinförskaffande.
Just flaskorna fyller man ganska snabbt med kolsyra. Hinkar och så kräver ju lite mer kolsyra men jag tror inte man måste fylla "ända upp till kanten" så att säga. Eftersom kolsyra är tyngre än luft så borde det räcka att ha i litegrann, så att det lägger sig som ett lock över ölet.
Jacon
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 222
Blev medlem: fredag 2010-11-19 00:26
Ort: Göteborg

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav Grindcrusher » torsdag 2015-09-10 09:51

Jag läste nyss en artikel i BYO att co2 lätt blandar sig med luften om man inte är väldigt försiktig. Pytsa i sakta i botten för att lägga en liten "matta". Det bästa är att fylla behållaren med vätska och sedan trycka ut vätskan med CO2, men det går ju inte i en jäshink direkt.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav Jacon » torsdag 2015-09-10 10:26

Ja, jag har också märkt att man måste vara försiktig. Vilket nummer var det?
Jacon
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 222
Blev medlem: fredag 2010-11-19 00:26
Ort: Göteborg

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav Grindcrusher » torsdag 2015-09-10 11:02

Senaste.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav Jacon » torsdag 2015-09-10 12:30

Ok. Tack!
Jacon
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 222
Blev medlem: fredag 2010-11-19 00:26
Ort: Göteborg

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav Rocksolid » torsdag 2015-09-10 14:59

Intressant, jag har en billig soda streamer men det är lite svårt att reglera trycket med den. Så att blåsa ur försiktigt vette fasen =) Men det borde fungera till flaskorna.
Användarvisningsbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 411
Blev medlem: onsdag 2015-08-05 08:49
Ort: Sundbyberg

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav entombed » tisdag 2015-09-15 14:56

Jag har alltid torrhumlat på 5:e dagen i primären. Förhoppningen är att om de finns lite jäst kvar äter den upp eventuell syretillsättning från humlen. Sedan att få ut så mycket effektivitet som möjligt. Men på senare tiden tycker jag att ja kan plocka ut endel gräsiga/dunkla toner ur ölen. Ex en torrhumla 6g/l för en ipa o börjar tro att tiden är en bidragande faktor.
entombed
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 129
Blev medlem: söndag 2014-01-19 01:27

Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav ecmik » lördag 2016-01-09 19:19

Jag går igång på idén att torrhumla en andra gång i fatet efter torrhumling, kallkrasch och gelatin i jäshinken. Är det någon som har testat ett sånt här torrhumlingsfilter i fat?

Bild
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav HaXXXeroviche » tisdag 2016-01-12 22:30

ecmik skrev:Jag går igång på idén att torrhumla en andra gång i fatet efter torrhumling, kallkrasch och gelatin i jäshinken. Är det någon som har testat ett sånt här torrhumlingsfilter i fat?

Bild


Jag har testat att torrhumla med ett sånt här filter 2 ggr iaf. Första gången med kottar. Känns som utbytet bled dåligt då kottarna svälde så jag fick skopa ut innehållet med sked efter torrhumling. Med pellets fick jag mycket grumligt öl med mycket synliga particklar då hålen i locket är alldeless för stora för min agressiva kolsyresättning (ruska fatet under hög trycksättning) hade jag haft tid att tvångskarbonera med fatet stilla hade det förmodligen blivit bättre. Fick hem finmaskigt rostfritt stålnät som jag täckt insidan på locket för att se om det förbättrar kvaliteten. Får nog återkomma med resultat.
HaXXXeroviche
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 120
Blev medlem: torsdag 2015-06-25 19:27

Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav ecmik » tisdag 2016-01-12 23:47

HaXXXeroviche skrev:Med pellets fick jag mycket grumligt öl med mycket synliga particklar då hålen i locket är alldeless för stora för min agressiva kolsyresättning (ruska fatet under hög trycksättning) hade jag haft tid att tvångskarbonera med fatet stilla hade det förmodligen blivit bättre.


Låter som filtret inte riktigt är tillverkat för den typen av användning.. Jag låter ölen tvångskarboneras i lugn och ro, så det kanske gör skillnad för mig?

Hade varit intressant att veta ifall det läckt ut partiklar ur nätet även om du hade sänkt ner den försiktigt och låter den ligga (kanske till och med med toppen ovanför ytan?).

Lite dis slipper man ju aldrig undan om man inte kör gelatin igen efteråt, men partiklar vill jag nog helst klara mig utan.. :-/
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav Chabo » onsdag 2016-01-13 00:04

Ett kommersiellt bryggeri dumpar ju jästen före torrhumling, men de lär ju inte få bort all jäst så hur mycket jäst känns som ok att ha kvar i primärkärlet? En tanke som slagit mig är nämligen om man skulle ha en kran längst ner på hinken, som en flasknngshink, sedan så tiltar man jäskärlet med en tjock bok sista dagarna av primärjäsningen så jästen lägger sig mot kranen. Då borde man kunna köra ut 70-80% av jästkakan genom kranen men tyvärr ersätts volymen med syre från vattenlåset. Tankar kring en "fauxconicalfermenter"?[/quote]

Såg någon smart Nisse som trätt en ballong med kolsyra på Jäsröret...
Ingen aning om det fungerar praktiskt dock...( gäller väl att ha samma tryck på båda ändarna av jäsröret...)


Anders
Användarvisningsbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2015-10-28 23:21
Ort: Göteborg

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav Chabo » torsdag 2016-01-14 23:01

Ett kommersiellt bryggeri dumpar ju jästen före torrhumling, men de lär ju inte få bort all jäst så hur mycket jäst känns som ok att ha kvar i primärkärlet? En tanke som slagit mig är nämligen om man skulle ha en kran längst ner på hinken, som en flasknngshink, sedan så tiltar man jäskärlet med en tjock bok sista dagarna av primärjäsningen så jästen lägger sig mot kranen. Då borde man kunna köra ut 70-80% av jästkakan genom kranen men tyvärr ersätts volymen med syre från vattenlåset. Tankar kring en "fauxconicalfermenter"?[/quote]

Såg någon smart Nisse som trätt en ballong med kolsyra på Jäsröret...
Ingen aning om det fungerar praktiskt dock...( gäller väl att ha samma tryck på båda ändarna av jäsröret...)


Anders
Användarvisningsbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2015-10-28 23:21
Ort: Göteborg

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav mazzse » fredag 2016-01-15 02:47

Ser inget skäl till varför du inte kan tilta kärlet från dag ett.
Jästen jobbar ju lika bra endå (tänk koniskt jäskärl).
Och du slipper ett moment mitt i processen.
Om det inte e så att du lixom jag, brukar ta nån droppe el två genom kranen på en sked att smaka på för att känna vad det blir för smakbild på ditt flytande guld dock. :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
mazzse
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 146
Blev medlem: tisdag 2014-11-18 21:17

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inläggav Humlegatan » fredag 2017-02-10 11:02

Fyller på en med fråga i denna gamla och eminenta tråd som jag lärt mig mycket av.

Jag har skaffat mig ett humlefilter likt det ovan då jag bläddrat igenom Michael Tonsmeire underbara blogg samt ett inlägg från Brulosophy gällande torrhumling i fat. Jag har bryggt mitt standardrecept på en amerikansk pale ale, torrhumlat med galaxy i primären i fyra dagar, flyttat till fat där jag placerade humlefiltret med galaxypellets och trycksatte till 20psi. Nu, fyra dagar senare, är ölen kolsyresatt men den ser ut som äppeljuice. Kombinationen av pellets och en öl som håller på att syresätta sig under tryck är väl antagligen anledningen. Troligtvis kommer den klarna något, men min erfarenhet säger mig att den kommer fortsätta vara disig då tidig servering av fatöl inte brukar se ut så här. Som sagt, inte några gröna humlepartiklar som flyter omkring. Hur smaken utvecklar sig återstår att se men jag antar att jag får skylla mig själv för att jag använde pellets.

Nu till frågorna... Är det någon som har erfarenhet av att torrhumla i fat under syresättning med kottar och om det påverkar utseendet i lika hög grad som det gjort för mig med pellets?

Åsikter eller erfarenheter av att torrhumla i trycksatt fat under servering? Ja, det går ju långsammare att utvinna smak då den står i 10c. Men jag tänker mig att det är intressant att se hur det utvecklar sig med tiden.

Jakten på den perfekta torrhumlingen fortsätter...
Humlegatan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: onsdag 2016-10-26 20:51
Ort: Luleå

Föregående

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 94 gäster

cron