Jag har fått två backar med vanliga tomma läskflaskor. Alltså vanliga pantbara 33 cl. Är det ok att tappa upp öl i dessa? De är genomskinliga, men tänkte att det kanske går bra efter som jag kommer lagra dessa mörkt (garderob). Hur får man av etiketterna på smidigast sätt? Och hur rengör man de enklast?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Flaskor
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Re: Flaskor
Visst är det OK att tappa öl på dessa, största risken med genomskinliga flaskor är att de utsätts för ljus, men så länge du hanterar dem själv och förvarar dem mörkt har du inga problem.
Skall du däremot ex skicka dem till SM tappar du kontroll över vilken miljö flaskan befinner sig i.
Enklast, enligt mig, att ta bort etiketten är att lägga flaskorna i rent vatten en stund, de släpper oftast relativt lätt.
Är de inte rengjorda från början?
Om så kan det växa en del i dem, vilket också kan vara svårt att få bort.
Jag brukar fylla med vatten, sedan låta det stå ett dygn eller så, därefter gå lös med flaskborste på allt synligt.
Sedan stå med vatten ett dygn till, hälla ut och dropptorka upp och ner.
Därefter kör jag flaskorna i ugnen.
In i sval ugn, stega temp till 125-130 grader C, lämna i denna temp ca 30 minuter, stäng av ungen och lämna dem att självsvalna.
Jag brukar därefter förvara mina flaskor upp och ned i en back, andra sätter aluminiumfolie över öppningen innan de läggs i ugnen för att enklare hålla dem sanerade efter att de svalnat igen.
Skall du däremot ex skicka dem till SM tappar du kontroll över vilken miljö flaskan befinner sig i.
Enklast, enligt mig, att ta bort etiketten är att lägga flaskorna i rent vatten en stund, de släpper oftast relativt lätt.
Är de inte rengjorda från början?
Om så kan det växa en del i dem, vilket också kan vara svårt att få bort.
Jag brukar fylla med vatten, sedan låta det stå ett dygn eller så, därefter gå lös med flaskborste på allt synligt.
Sedan stå med vatten ett dygn till, hälla ut och dropptorka upp och ner.
Därefter kör jag flaskorna i ugnen.
In i sval ugn, stega temp till 125-130 grader C, lämna i denna temp ca 30 minuter, stäng av ungen och lämna dem att självsvalna.
Jag brukar därefter förvara mina flaskor upp och ned i en back, andra sätter aluminiumfolie över öppningen innan de läggs i ugnen för att enklare hålla dem sanerade efter att de svalnat igen.
Jag sköljer ur mina flaskor när dom är uppdruckna och sedan kör jag dom i diskmaskin för "pastörisering". När dom fortfarande är lite varma brukar etiketten vara hyfsad lätt att få bort med handkraft. Mer envisa etiketter och lim använder jag en rostfri skurboll och en droppe handdiskmedel som jag skrubbar av dom med. Förvarar flaskorna i en kartong eller back. Innan tappning "steriliserar" jag med star san.
Min blogg: http://alnemar.com
Min blogg: http://alnemar.com
Tack för tipsen. Då kan tacksamt ta mot dessa två backar