Bygga om kylväska till Mäskväska
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Bygga om kylväska till Mäskväska
Hej!
Ny på detta, men fått en vanlig svensson kylväska. Tänkte bygga om den till ett kar att mäska i, men har lite svårt att få ihop vilka delar från vart man kan fixa detta med, samt om det är ekonomiskt försvarbart. Borra hål med hålborr förstår jag, men behöver ju rör samt kran & kopplingar, även bazooka för att få ut allt.
Är det värt det, eller skall man gå på en tunna på 17 l direkt?
Ny på detta, men fått en vanlig svensson kylväska. Tänkte bygga om den till ett kar att mäska i, men har lite svårt att få ihop vilka delar från vart man kan fixa detta med, samt om det är ekonomiskt försvarbart. Borra hål med hålborr förstår jag, men behöver ju rör samt kran & kopplingar, även bazooka för att få ut allt.
Är det värt det, eller skall man gå på en tunna på 17 l direkt?
Re: Bygga om kylväska till Mäskväska
Det är bara är köra med kylväska. Köp delarna på t.ex. Biltema eller annat byggvaruhus. Köp delar som har 1/2", glöm inte en packning efter det så är det bara att borra hål (tryck ej för hårt då det kan spricka, låt borren borra
och enbart så stort hål som du behöver ). Du behöver enbart täta på utsidan av inneväggen med packning. Vilket gör att ytterväggens hål troligen behöver göras lite större förmodar jag. (Ovan är enbart som jag gjort, kan säkert göras på många andra sätt
lycka till 
Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Kanon. Alltså dra en packning mot innerväggen på lådan, sedan dra i "röret" genom lådan? Med 1/2" så kan man ju enkelt koppla på bazooka?
Tack för svar! Kan ju vara så att det är enklare med ett 17 l, men kan vara kul att prova själv.
Tack för svar! Kan ju vara så att det är enklare med ett 17 l, men kan vara kul att prova själv.
Ett tips kan vara att du tar plaströr.
Vi byggde en sådan för något år sedan och körde med rostfritt rör, insåg ganska snabbt att värmen leddes ut genom röret och att vi tappat väldigt många grader i kärlet.
Bytte ut det mot ett PEX rör och problemet var löst.
Sen körde vi förresten en bockad hålplåt i form av ett uppochned vänt V över vår bazookascreen för att inte all malt skulle lägga sig dikt på det finmaskiga nätet och sätta igen det totalt.
Lycka till!
Vi byggde en sådan för något år sedan och körde med rostfritt rör, insåg ganska snabbt att värmen leddes ut genom röret och att vi tappat väldigt många grader i kärlet.
Bytte ut det mot ett PEX rör och problemet var löst.
Sen körde vi förresten en bockad hålplåt i form av ett uppochned vänt V över vår bazookascreen för att inte all malt skulle lägga sig dikt på det finmaskiga nätet och sätta igen det totalt.
Lycka till!
/Simon
Det sättet ser ju riktigt bra ut!!
Tack för den filmen!!
Tack för den filmen!!
- assistredo
- Maltrostare

Jag kan komplettera lite gällande exemplet från USA ovan. De har ju en rätt stor kylväska med en inbyggd dränerings ventil (som de tog bort). Jag har också två 50-liters med ventil (som jag tagit bort och ersatt).
När de talar att ersätta med "mini keg bung" så är det faktiskt samma sak som gummiproppen i partyfat, alltså tillgängliga här hemma. Jag har också använt sådana.
Men jag behövde flera in- och utgångar i kylväskorna så jag borrade flera hål.
Med håldiametern 22 mm ( i innerväggen) passar gummiproppen för partyfat. M.a.o. har du ingen dräneringsventil i din kylväska så kan du borra hål istället. När du tagit bort plastpluggen i gummiproppen kan du pressa in 15 mm rör. Pressa - bra - då blir det tätt.
Borr på 22 mm kan vara svåra att hitta. Jag använde en hålsåg på 22 mm från Jula. Stegborr bör väl funka också.
När de talar att ersätta med "mini keg bung" så är det faktiskt samma sak som gummiproppen i partyfat, alltså tillgängliga här hemma. Jag har också använt sådana.
Men jag behövde flera in- och utgångar i kylväskorna så jag borrade flera hål.
Med håldiametern 22 mm ( i innerväggen) passar gummiproppen för partyfat. M.a.o. har du ingen dräneringsventil i din kylväska så kan du borra hål istället. När du tagit bort plastpluggen i gummiproppen kan du pressa in 15 mm rör. Pressa - bra - då blir det tätt.
Borr på 22 mm kan vara svåra att hitta. Jag använde en hålsåg på 22 mm från Jula. Stegborr bör väl funka också.
Björn Petersson