Humleodlare- har någon skördat ännu?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Humleodlare- har någon skördat ännu?

Inlägg av Bee »

Växthus är nog optimalt för en Cascade. :-) Kan även tipsa om att jag har en video på Youtube där jag visar hur mogna kottar ser ut och låter. Finns många engelska videos, men vill man ha en på svenska kan man söka efter min.
jarin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av jarin »

vad ska man då söka efter...? :)
Dö inte okunnig!!
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

Om jag tänker tvärt om istället, när kan jag senast skörda?
Jag har northern Brewer på gång kottarna är väl inte färdiga, men snart. Men, jag har inte något att torrhumla än på åtminstone två veckor. Inte tänkte jag heller torka dem utan tänkte köra dem som torrhumling direkt, som färska kottar.

Blir de för mycket ved om man låter dem sitta nån vecka extra? Nån annan risk (frost såklart men jag tror jag är safe här fram tills oktober iafall)

förresten, är det något i stil med 4 ggr så mycket när de är färska, alltså motsv torrvikten?
mvh
Karl
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Sitter på crappy wifi i Grekland så jag tänkte att jag skulle slippa Youtube söka "skörda humle" och klistra in länken https://youtu.be/Jku_CFoHBZ4 :-P ;-)
rili
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av rili »

Tackar för filmen Bee! Nu vet jag precis hur jag ska göra om så där 10-15 år när jag får kottar.... (Nja, förhoppningsvis kanske det går lite fortare - mina två Target och två Cascade har tagit sig ganska bra trots att jag satte dem i våras)
aenima
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av aenima »

Nu har jag också skördat och så här gick det!

http://fearwolf.blogspot.com/2015/09/hu ... edags.html

/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
paddlarn
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av paddlarn »

Har nu skördat min Fuggle. Blev 70g torkat. Kommer att räcka till en bryggning som smak och arom humle. Använde frukt och svamptorken från Jula att torka i, kapaciteten är nog ca 100 g torkad humle i den så inget för storodlare[WHITE SMILING FACE]. Kent Golding bör kunna skördas om en vecka, Cascade och Chinook om ett par om vädret håller i sig.Bild

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
Skriv svar