Fikonöl???
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: Fikonöl???
Äh fan, det blir 2 kilo kandisocker. Man är väl ingen fegis? 
Haha kör bara. Så länge du kan jaga upp tempen borde det jäsa ut fint. Ingen vin smak här inte.
Jag kmr köra 650gram kandi sirap och 200gram socker till en dubbel på 30liter nu på onsdag.. Vilket skulle representera runt 20% av fermentables minst. Då jag enbart låtsas att all mslt är pilsner när jag räknar nu.. Men runt 10% av maltvikten..
Jag kmr köra 650gram kandi sirap och 200gram socker till en dubbel på 30liter nu på onsdag.. Vilket skulle representera runt 20% av fermentables minst. Då jag enbart låtsas att all mslt är pilsner när jag räknar nu.. Men runt 10% av maltvikten..
På vilken sida säger han det första?Drake skrev:Fast å andra sidan skriver Stan "Use sugar for 10 to 20% of grist" Det tolkar jag som 10-20% av malten.
På ett annat ställe skriver han också "I know of breweries in Belgium that use up to 30% glucose as a portion of their extract"
Det finns säkert bryggare som kör med 30 %, men det är väl extremfall.
Sedan, om du får SG 1050 med malt, och med socker 1075, så bidrar ju sockret med 1/3 av extraktet.
Ja jag skrev ju tankevurpa och förklarade förhoppningsvis med min uträkning att jag är med på vad du vill ha sagt på bloggen.ekstedt skrev:
Sedan, om du får SG 1050 med malt, och med socker 1075, så bidrar ju sockret med 1/3 av extraktet.
Ska forska mer i detta då jag hört dina tankar gång på gång. Men det stämmer ju inte med bla Jzs recept i BCS boken.. Vilket känns väldigt märkligt. Vet att hans recept håller måtten..
Jag har 14,5kg pilsner malt 60% av det 8,7kg och socker på 690gram ger. 8,7kg+690g=9,39kg extrakt.. 690g socker är då alltså 7,3%.. Är jag framme? Jävla matematik.
Jävla matematik OCH jävla Beersmith. Fattar fortfarande inte vissa delar av det programmet.
Skulle hamna på 1.089 utan tillsatsen av 2 kilo fikon som fick koka med i 45 minuter. Hamnade på 1.090!
Var tog sockret från fikonen vägen?
För första gången misslyckades jag dessutom med att få till en snygg kon så jag fick lämna ett par liter kvar i grytan. Fick ändå ut 23 liter mot beräknat 24.
Skulle hamna på 1.089 utan tillsatsen av 2 kilo fikon som fick koka med i 45 minuter. Hamnade på 1.090!
Var tog sockret från fikonen vägen?
För första gången misslyckades jag dessutom med att få till en snygg kon så jag fick lämna ett par liter kvar i grytan. Fick ändå ut 23 liter mot beräknat 24.
Tack! Det är på sidan 170 han säger att belgare typiskt använder 15-20 % men i vissa fall upp till 30 % av extraktinnehållet. Det blir väl ungefär samma sak.Drake skrev:222
Själv brukar jag ligga runt 20 % strösocker av extraktinnehållet för ljusa och starka öl, det tycker jag ger en bra utjäsning och balans. För mörkare öl använder jag nog bara hälften så mycket av mörka sorter som muscovadosocker eller kandisirap, annars blir det för mycket av det goda tycker jag. Man kan komplettera med lite strösocker också.
Ok, jag körde i 2 kilo mörkt kandi och 2 kilo fikon så vi får väl se hur det blir. Det är ju tänkt som en julöl och kan man få fram lite portvinstoner och romrussin så blir jag överlycklig. Den här får gärna vara lite extrem.
- Weinkeller
- Maltrostare

Alltför mycket socker ger lätt en för spritig öl, särskilt med hög jästemp och jäst med naturligt hög utjäsningsgrad.
ca 10% enklare sockerarter från tex candisirap/oraffinerat socker eller tex russin, fikon etc är en bra tumregel för en mörk belgare runt 8-10%. Rekommenderar jäst med ursprung från Rochefort eller Chimay till sådan öl.
2kg fikon hade garanterat räckt utan sockret och gärna tillsatt senare när jäsningen börjat lugna ner sig för bästa smakbidrag. Hursomhelst öl blir det men tänk på jästempen och hoppas du blir nöjd ändå trots sent svar och råd.
ca 10% enklare sockerarter från tex candisirap/oraffinerat socker eller tex russin, fikon etc är en bra tumregel för en mörk belgare runt 8-10%. Rekommenderar jäst med ursprung från Rochefort eller Chimay till sådan öl.
2kg fikon hade garanterat räckt utan sockret och gärna tillsatt senare när jäsningen börjat lugna ner sig för bästa smakbidrag. Hursomhelst öl blir det men tänk på jästempen och hoppas du blir nöjd ändå trots sent svar och råd.
Det här är bara min sjätte belgare och min första dark strong så alla tips är välkomna, men ibland blir dom lite förvirrande.
Sockermängden till exempel som flera varnat om att hålla ner på. Men om man läser om många av de mer välkända märkena och främst de riktigt starka mörka ölen så verkar ju flera hälla i riktigt ordentligt med socker. Likaså detta med jästemperatur, en del säger pitcha lågt men har läst att just Chimay (jag använder Wyeast 1214) kan ge mycket oönskade fenoler under 24 grader. Och att det kan bli väldigt mycket banan i temperaturer över 24 men att dom avklingar under lagring.
Läste också någonstans att problemet för många hembryggare är att temperaturen kan sticka iväg okontrollerat om man pitchar för högt och det är därför vissa rekommenderar en lägre starttemperatur. Jag försöker lösa det problemet genom att tvångshålla temperaturen på 24 grader i min jäskyl de första 2 dagarna för att sedan låta den gå upp till ca 28 av sig självt. Förhoppningsvis stannar den där annars för jag väl ställa in STC:n på den temperaturen efter en rampning.
Rätt eller fel vet jag ej och det är ju det som är lite häftigt med Belgare, att dom är så knepiga. Finns ju många parametrar som spelar in, underpitch och översyresättning eller tvärt om? Hög eller låg pitch och jästemperatur? Sockermängd och typ etc. etc.
Jag tar denna öl (som alla andra) för ett experiment och håller tummarna. Öl blir det ju ändå!
Dessutom är det ju inte försent att hälla i några kilo fikon till i sekundären, jag har ju minst 5 kilo kvar.
Sockermängden till exempel som flera varnat om att hålla ner på. Men om man läser om många av de mer välkända märkena och främst de riktigt starka mörka ölen så verkar ju flera hälla i riktigt ordentligt med socker. Likaså detta med jästemperatur, en del säger pitcha lågt men har läst att just Chimay (jag använder Wyeast 1214) kan ge mycket oönskade fenoler under 24 grader. Och att det kan bli väldigt mycket banan i temperaturer över 24 men att dom avklingar under lagring.
Läste också någonstans att problemet för många hembryggare är att temperaturen kan sticka iväg okontrollerat om man pitchar för högt och det är därför vissa rekommenderar en lägre starttemperatur. Jag försöker lösa det problemet genom att tvångshålla temperaturen på 24 grader i min jäskyl de första 2 dagarna för att sedan låta den gå upp till ca 28 av sig självt. Förhoppningsvis stannar den där annars för jag väl ställa in STC:n på den temperaturen efter en rampning.
Rätt eller fel vet jag ej och det är ju det som är lite häftigt med Belgare, att dom är så knepiga. Finns ju många parametrar som spelar in, underpitch och översyresättning eller tvärt om? Hög eller låg pitch och jästemperatur? Sockermängd och typ etc. etc.
Jag tar denna öl (som alla andra) för ett experiment och håller tummarna. Öl blir det ju ändå!
Dessutom är det ju inte försent att hälla i några kilo fikon till i sekundären, jag har ju minst 5 kilo kvar.
Det finns förvisso många sätt att göra belgare på, och du måste hitta din egen grej, men som nybörjare så tycker jag ändå att de bästa råden är:
1. Avstå överdrifter
Det är bättre att börja i mittfåran så att du får något som i alla fall är bra, sedan kan du börja justera i olika riktningar mot mer extrema varianter. Många belgare använder rikligt med socker, men lägg dig på något slags typvärde. En del skippar sockret helt som Abbaye des Rocs, och det är kanske inte heller något man börjar med. Vad gäller jästemperatur så låter 24 C väl mycket, tänk på att om du jäser i hink får betydligt mer jäsbiprodukter än vid jäsning i höga cylindrokoniska kärl. Framförallt riskerar du för mycket högre alkoholer.
2. Håll dig till ett fåtal trovärdiga källor, som exempelvis "Brew like a monk". Mycket riktigt så kan man få väldigt olika besked om man läser på olika ställen; fler källor är inte bättre nödvändigtvis. Var skeptisk mot olika hembryggningsfora, speciellt amerikanska där det står mycket strunt.
1. Avstå överdrifter
Det är bättre att börja i mittfåran så att du får något som i alla fall är bra, sedan kan du börja justera i olika riktningar mot mer extrema varianter. Många belgare använder rikligt med socker, men lägg dig på något slags typvärde. En del skippar sockret helt som Abbaye des Rocs, och det är kanske inte heller något man börjar med. Vad gäller jästemperatur så låter 24 C väl mycket, tänk på att om du jäser i hink får betydligt mer jäsbiprodukter än vid jäsning i höga cylindrokoniska kärl. Framförallt riskerar du för mycket högre alkoholer.
2. Håll dig till ett fåtal trovärdiga källor, som exempelvis "Brew like a monk". Mycket riktigt så kan man få väldigt olika besked om man läser på olika ställen; fler källor är inte bättre nödvändigtvis. Var skeptisk mot olika hembryggningsfora, speciellt amerikanska där det står mycket strunt.
Googlade lite om högre alkoholer och läste att du Ekström hade gjort något som smakade raketbränsle men att det försvann efter en månad. Är det alltid så att högre alkoholer och spritigheten går bort med lagring, eller åtminstone maskeras?
Mitt fikonöl doftade och smakade fantastiskt vid 1.025 men nu är det nere på 1.016 och smakar faktiskt inte så lite jetbränsle.
Men vilka aromer som finns där bakom, hela bryggrummet har doftat som en Madeirafabrik istället för ett bryggeri.
Frågan är hur man går vidare nu, behöver man tappa om vilket de flesta verkar göra med belgare? Och ska den fortfarande stå varmt ett tag eller ska den ner till svalare temperaturer innan flasktappning? Det verkar ju skilja från bryggeri till bryggeri hur dom gör. En del låter sekundären stå i 20 grader typ medan andra kör sekundären i 5 grader. Tips och råd?
Mitt fikonöl doftade och smakade fantastiskt vid 1.025 men nu är det nere på 1.016 och smakar faktiskt inte så lite jetbränsle.
Men vilka aromer som finns där bakom, hela bryggrummet har doftat som en Madeirafabrik istället för ett bryggeri.
Frågan är hur man går vidare nu, behöver man tappa om vilket de flesta verkar göra med belgare? Och ska den fortfarande stå varmt ett tag eller ska den ner till svalare temperaturer innan flasktappning? Det verkar ju skilja från bryggeri till bryggeri hur dom gör. En del låter sekundären stå i 20 grader typ medan andra kör sekundären i 5 grader. Tips och råd?
Är det min blåbärssoppa du tänker på? Skämt åsido, högre alkoholer har en tendens att brytas ner med tiden, men det ska man kanske inte räkna med. Bättre att försöka hålla nere dem från början, exempelvis genom att inte jäsa för varmt, och ta det lugnt med pocenten.Drake skrev:Googlade lite om högre alkoholer och läste att du Ekström hade gjort något som smakade raketbränsle men att det försvann efter en månad. Är det alltid så att högre alkoholer och spritigheten går bort med lagring, eller åtminstone maskeras?
Mitt fikonöl doftade och smakade fantastiskt vid 1.025 men nu är det nere på 1.016 och smakar faktiskt inte så lite jetbränsle.![]()
Men vilka aromer som finns där bakom, hela bryggrummet har doftat som en Madeirafabrik istället för ett bryggeri.![]()
För belgare upp till 10 % har jag kört med två-tre veckor i jäskärl utan omtappning vid rumstemperatur, eventuellt något svalare initialt. Om det smakar jetbränsle kanske du ska överväga några extra veckor i ny hink innan buteljering, förmodligen går det lika bra att låta ölet mogna på flaska.
Vill man påskynda sedimentering och klarning kan man ställa ölet kallt ett tag, men jag brukar få tillräckligt klara och fina belgare ändå, framförallt efter några veckor på flaska.
Jo, baserat på egna brygder så försvinner spritigheten med tiden. Men det tar rätt lång tid, i vart fall 6 mån har jag låtit de stå. Har då varit uppe kring 8%abv och haft i rätt mycket socke