Angående humle arom
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Angående humle arom
Hej hej.
Har bryggt öl nu i snart 3år. Har kört biab ca 20l färdig öl fram till för två bryggningar tillbaka då jag byggt mej en stor tunna på 150l med elpatron o pid styrning. Har läst massor på nätet men tycker inte jag får till humle aromen som ja vill. Förutom när jag torrhumlade en gång, men tycker det blir mycket böss då. Sista bryggningen körde jag en hopstand på 40min i 80 grader, hade då 450g citra/amarillo till ca 90l vört. Men tycker ändå inte ja får till rätt punsch i humlen.
Tips gärna..
Sebba
Har bryggt öl nu i snart 3år. Har kört biab ca 20l färdig öl fram till för två bryggningar tillbaka då jag byggt mej en stor tunna på 150l med elpatron o pid styrning. Har läst massor på nätet men tycker inte jag får till humle aromen som ja vill. Förutom när jag torrhumlade en gång, men tycker det blir mycket böss då. Sista bryggningen körde jag en hopstand på 40min i 80 grader, hade då 450g citra/amarillo till ca 90l vört. Men tycker ändå inte ja får till rätt punsch i humlen.
Tips gärna..
Sebba
Re: Angående humle arom
Vattenbehandlar du?
Du måste absolut torrhumla, det är inte förhandlingsbart.
Lite frågor för att bena ut vad problemet kan vara.
Finns mängder av sätt att få ett blankt öl trots stora humlemängder. Här finns ett inlägg som beskriver de olika faktorerna/sätten:
http://fearwolf.blogspot.se/2014/03/bry ... erkar.html
/Peter
- Hur ser ditt humleschema ut?
Hur torrhumlade du (humlepåsar eller direkt i)?
Hur har du förvarat ölen?
Hur stor volym kör du och hur kyler du?
Hur fort lyckas du kyla allt till jästemperatur?
Finns mängder av sätt att få ett blankt öl trots stora humlemängder. Här finns ett inlägg som beskriver de olika faktorerna/sätten:
http://fearwolf.blogspot.se/2014/03/bry ... erkar.html
/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
Blogg
Svar på era frågor.
Ingen vatten behandling.
Fyller i fat o trycker kolsyra.
Har torrhumlat både löst och i påse.
Har inget klarningsmedel.
Sist så torrhumlade jag ioförsej med pellets i ett litet 9l fat men hade pelletsen i en humle behållare som ja köpt på ebay. Vart väldigt mycket grön öl. Nu sist bryggde jag 80l färdig batch o funderar på om det kanske är bättre att torr humla i sekundär med kottar. Kyler gör jag med en stor plattvärmeväxlare så kylningen går fort.
har inte kommit så långt så jag skaffat mej någon kyl till att kallkrascha i men har förstått att det är bra skit ☺
Ingen vatten behandling.
Fyller i fat o trycker kolsyra.
Har torrhumlat både löst och i påse.
Har inget klarningsmedel.
Sist så torrhumlade jag ioförsej med pellets i ett litet 9l fat men hade pelletsen i en humle behållare som ja köpt på ebay. Vart väldigt mycket grön öl. Nu sist bryggde jag 80l färdig batch o funderar på om det kanske är bättre att torr humla i sekundär med kottar. Kyler gör jag med en stor plattvärmeväxlare så kylningen går fort.
har inte kommit så långt så jag skaffat mej någon kyl till att kallkrascha i men har förstått att det är bra skit ☺
Vad har du för vattenvärden? Speciellt sulfat/kloridförhållande?
Vatten värden har jag inge koll på alls.
Sulfater och klorider handlar ju dock om att framhäva beskan respektive maltighet, och påverkar inte humlearomen vad jag vet. De flesta ställen i Sverige har ett utmärkt vatten att brygga de flesta öl på utan vattenbehandling, inklusive ipa. Notera att Draken har vunnit SM två gånger med humlestinna öl utan vattenbehandling.
Vill man få extra tryck i beskan kan lite sulfat komma väl till pass dock, men det är en annan femma.
Vill man få extra tryck i beskan kan lite sulfat komma väl till pass dock, men det är en annan femma.
Vad gäller torrhumling så är pellets med kallkrasch eller kottar i påsar med tyngder de dominerande metoderna. Det är bara att välja det som passar bäst.
Nu har jag egen brun så vattnet får man väl skicka iväg på analys om man vill veta? Får nog helt enkelt köra kottar i påse i sekundär. Har inget att kallkrascha I för tillfället.