Vad är det jag har i min öl?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Vad är det jag har i min öl?
Hej! Tycker inte riktigt att jag får till mina öl. Vad är det för små korn som flyter omkring i ölen? Maltrester? Borde inte min bazooka screen fånga upp dessa småkorn? Klicka på bilden så sr man ganska tydligt.
- Morgan
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Re: Vad är det jag har i min öl?
Var bor du?
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
- Patersbier
- Vattenbehandlare

Humlerester?
UppsalaMorgan skrev:Var bor du?
Ser det mer ut som humle än malt?
Jäst? Antar att du kolsyre jäser på flaska. Förvara ölen kallt längre så jästen sätter sig i botten och häll upp försiktigt, låt bottenssatsen stanna kvar i flaskan.
Kanske svarade för snabbt här. Ölet är kanske inte ens kolsyrat på bilden? Vid vilket tillfälle är bilden? Före jäsning? Efter? Please do tell
Kanske svarade för snabbt här. Ölet är kanske inte ens kolsyrat på bilden? Vid vilket tillfälle är bilden? Före jäsning? Efter? Please do tell
Hej! Jo den är kolsyrejäst på flaska på bilden. Tog den varm från backen, in i frysen och drack 45 minuter senare. Kanske fel?
Jag hade vissa öl som hade flytande jäst i början. Oftast beror det på att dom stått kortare tid i kylen eller att jag hällt upp dom för hafsigt.. Gäller att inte få med det där sista.. Har även haft öl med infektions eller någon reaktion på kakaonibs, när ölet öppnats blir det vulkan utbrott från botten. Då kan vi snacka jäst i suspension. Dock ingen fara för den sakens skull vid mörk öl.
Jag hade ställt in några öl i kylen idag och öppnat dom imorgon. Bara för att kolla.. Och som sagt häll ut det sista i slasken. Brukar se när ölen blir grumlig och det blir som en slöja av sediment i flaskan. Är det då mina öl åker det i vasken. Är det Belgisk kan jästen få hänga med beroende på sort..
Skulle ju även kunna vara protein som simmar omkring.
Ställde du ölen upprätt i frysen? Ingen ide att ha dom liggandes under kylning. Då fastnar "bottenssatsen" på sidan och det blir betydligt svårare att hälla upp i glas utan att få med sig skräp..
Jag hade ställt in några öl i kylen idag och öppnat dom imorgon. Bara för att kolla.. Och som sagt häll ut det sista i slasken. Brukar se när ölen blir grumlig och det blir som en slöja av sediment i flaskan. Är det då mina öl åker det i vasken. Är det Belgisk kan jästen få hänga med beroende på sort..
Skulle ju även kunna vara protein som simmar omkring.
Ställde du ölen upprätt i frysen? Ingen ide att ha dom liggandes under kylning. Då fastnar "bottenssatsen" på sidan och det blir betydligt svårare att hälla upp i glas utan att få med sig skräp..
Hej! Den var stående. Provar att ställa in några i kylen som du säger.
Varför får man protein i ölet?
Varför får man protein i ölet?
https://www.shbf.se/wiki/index.php?title=Protein
Ok. Jag tror som sagt på att det är jästen. Floaties beer kan du ju googla om du vill. Rätt vanligt med sånt här, definitivt i belgiska öl (äldre) påträffas det ofta..
Ok. Jag tror som sagt på att det är jästen. Floaties beer kan du ju googla om du vill. Rätt vanligt med sånt här, definitivt i belgiska öl (äldre) påträffas det ofta..
Jäst från socker som jag adderat till flaskorna eller från kakan i jäshinken?
Här blev d nog fel i tanke litegrann.
Jästen som kolsyrejäser i flaskan är väl samma som i jäshinken. Om du inte filtrerar/centrifugerar bort primär jästen och tillsätter annan. Om du valt att tillsätta mer jäst vid flaskjäsning utan att ha kallkraschat eller filtrerat lär det finnas väldigt mycket jäst i flaskorna.
Om du helt enkelt har jäst i 20c cirkus, låtit ölet vara där i 7-20 dgr. Flaskat ölet så är det orginal jästen som får ge dig kolsyra och äta upp din primning av socker..
Men gör ett enkelt test. Ställ in 3-4st öl idag, som du låter bli. Ta en imån, en i övermorgon osv.. Blir det inte någon skillnad på dina floaties så har jag fel. Eller så häller du upp ölen fel.. Men det tror jag inte..
Skulle det vara humle rester borde dom fastna med jästen i botten lika väl vid kall lagring.
Jästen som kolsyrejäser i flaskan är väl samma som i jäshinken. Om du inte filtrerar/centrifugerar bort primär jästen och tillsätter annan. Om du valt att tillsätta mer jäst vid flaskjäsning utan att ha kallkraschat eller filtrerat lär det finnas väldigt mycket jäst i flaskorna.
Om du helt enkelt har jäst i 20c cirkus, låtit ölet vara där i 7-20 dgr. Flaskat ölet så är det orginal jästen som får ge dig kolsyra och äta upp din primning av socker..
Men gör ett enkelt test. Ställ in 3-4st öl idag, som du låter bli. Ta en imån, en i övermorgon osv.. Blir det inte någon skillnad på dina floaties så har jag fel. Eller så häller du upp ölen fel.. Men det tror jag inte..
Skulle det vara humle rester borde dom fastna med jästen i botten lika väl vid kall lagring.
Det är en lager jag gjort. Ej kallkraschad. Omtappad på en andra jäshink med jästkakan kvar i första hinken. Sedan primat med socker, tappat på flaska.
@Thella
Hur har det gått för dina floatis
Hur har det gått för dina floatis