Ölet för söt

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Hobgobbler
Delmäskare
Delmäskare

Ölet för söt

Inlägg av Hobgobbler »

Vi har vid flertalet bryggningar fått ett öl som varit för sött (efter kolsyrejäsning på flaska). Min misstanke är att refraktometern inte visar rätt värde och att vi därför har en för söt vört och därmed för alkoholstark öl. Kan det finnas fler förklaringar?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jacon
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Ölet för söt

Inlägg av Jacon »

Dålig utjäsning?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Ölen behöver väl inte vara alkoholstark för att den smakar sött? Snarare tvärtom om det handlar om en dålig utjäsning.
Även om refraktometern är helt kass så borde ölen inte bli söt om receptet och bryggmetoden bara är ok.

Berätta mer om receptet, det kan ju bland annat bero på för hög mäsktemperatur eller för mycket karamellmalt.
Vad var OG samt FG. Mätte ni FG med refraktometern också?
Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Kontakt:

Inlägg av martinb »

Drake skrev:Mätte ni FG med refraktometern också?
Precis min tanke. Om ni mätte FG med refraktometern, konverterade ni värdet därefter?
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
nordqvist
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av nordqvist »

Hobgobbler skrev:Vi har vid flertalet bryggningar fått ett öl som varit för sött (efter kolsyrejäsning på flaska). Min misstanke är att refraktometern inte visar rätt värde och att vi därför har en för söt vört och därmed för alkoholstark öl. Kan det finnas fler förklaringar?
Vilken mäsktemperatur hade du? Desto högre mäsktemperatur du har desto större andel icke-förjäsbara sockermolekyler får du, s.k. dextriner. Dessa kan ge söt smak då jästen ej kan använda dessa och blir kvar i ölet.
Citera för svar!
Hobgobbler
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Hobgobbler »

Vi brukar ligga "rätt" i temperarur, iofs är jag inte säker på att termometern är helt korrekt. Vilka mäsktemp utsöndras dextrin?

Skickas från min iPad via Tapatalk
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Försök kontrollera er termometer, jag tror också att den kan vara defekt. Jag misstänkte att min labbtermometer var knasig eftersom jag fått några öl som inte jäste ut ordentligt. Och mycket riktigt så visade den 2 grader för lite.

Det finns ingen exakt gräns för när det bildas dextriner men denna bild kan kanske förklara en del.
Bilagor
enzyme_activity_one_hour_mash.jpg
Skriv svar