Avgöra om gammal jäst är fräsch

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Avgöra om gammal jäst är fräsch

Inlägg av ecmik »

Jag har försökt hitta lite info om att avgöra kvaliteten på gammal sparad förkulturs-jäst utan att hitta något riktigt bra.

Jag har hittills aldrig återanvänt jäst utan har alltid "lyxat" och köpt ny jäst som jag gjort förkultur på. Senaste bryggningen sparade jag dock undan halva pitchen och tänkte nu återanvända den.

Men finns det några bra sätt att kontrollera ifall jästen verkligen är fräsch nog att göra förkultur på och återanvända?

Eller finns det några bra riktmärken, typ "förvara inte jästen längre än 1 månad" eller "har den tappat sin färg så släng den" motsv?

Vill förtydliga att jag pratar om ny jäst sparad från förkultur (inte jäst som återtagits från jäshinken). Just denna jäst som jag ska brygga med tillverkades 20 juni och min förkultur är ifrån 22 juli. Så jag tycker att det känns rätt lugnt i detta fallet iaf.. Men i fall med lite äldre jäst?

Om nån av er några bra tips så mottages dom tacksamt! :)
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Re: Avgöra om gammal jäst är fräsch

Inlägg av Kenneth »

Bästa sättet är att göra en förkultur och se hur jästen beter sig.
Är den pigg? Dvs kommer jäsningen i förkulturen igång relativt snabbt o bra.
Lukta på förkulturen efter några dagars jäsning. Den ska lukta friskt o gott som ett "brödbak".
Smaka på förkulturen. Samma sak ska inte finnas några underliga felsmaker, syrligt eller fränt.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Okej! Tack för snabbt svar!

Man kan inte bedöma den redan i förvaringskärlet på nåt sätt? Typ datum, färg och lukt?
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Har läst om folk som lyckats skrämma liv i sparad jäst (förtydligande: som slurry i kylskåp alltså, inte i frys eller på agar) som är över ett år gammal med gott resultat, men det är väl kanske inget man ska räkna med. Det kräver nog att man stegar upp jästen några gånger igen också.
Max 1 månad tror jag mer är rekommendationen om du ska pitcha den sparade jästsörjan direkt.
Annars har jag läst att om det börjar likna jordnötssmör (alltså den börjar bli mer mörkbrun), så är det en indikation på att den börjar på att vara för gammal, om det stämmer eller inte vet jag inte själv, men uppenbarligen så har det ju hänt något vid det laget iaf.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av dernebo »

Ja jag är ju ingen expert på ämnet men jag skrämde igång en jäst som var mörkare än mörkbrun och hade skiktat sig i röret. Över ett och ett halvt år gammal. Stegade upp den tre gånger tror jag, och det resulterade i ett av våra bättre öl.

Sent from my iPhone using Tapatalk - http://hillbilly.se
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Se där ja! :) Då gissar jag att en förkultur denna gång räcker hur bra som helst..

Skulle fortfarande va intressant om det gick att bedöma jäst som sparats efter förkultur efter tillverkningsdatum och datum för förkultur!

Typ att man kan säga nåt generellt om hållbarhet efter förkultur eller så..
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av dernebo »

Jag har bestämt mig att inte bry mig så mycket om datum. Smakar det inte illa och luktar fräscht så kör jag på det...

Sent from my iPhone using Tapatalk - http://hillbilly.se
Skriv svar