Brygga Coopers Craft brew

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Användarens profilbild
Joelowe
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Brygga Coopers Craft brew

Inlägg av Joelowe »

Hej.
Jag är precis i starten till att ge mig in i bryggandes av egen öl. Jag har haft tanken länge men har aldrig riktigt tagit tag i det. Men nu tänkte jag göra det och har börjat läsa mig till hur det funkar.
Min första tanke är att börja med en färdig sats bara för att känna på det lite, och då fastnade jag för Coopers craft brew.
Dels för att den är liten (8,5 liter) och verkar väldigt enkel att göra. Tittade först på köksbryggeriet men tyckte att det var väl liten sats tanke på priset.
Är det nån som har provat Coopers craft brew? I så fall är det nått att starta med? Bör jag byta till en annan jäst och i så fall vilken? Några andra tips och idéer.

Tack i förhand!
Jonas
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Brygga Coopers Craft brew

Inlägg av bryggapa »

Menar du kittet då?
Mina 5 ören är att du borde hoppa över kittet. Köp ett jäskärl (jula hink om du vill börja smått), en bänkkapsylerare, kapsyler, PBW, star san eller sani clean och hydrometer. Samla lite flaskor.
Du kan absolut använda coopers maltextrakt, men köp 'riktig' jäst och humle. Vilket jäst du ska köpa beror naturligtvis på vad du vill brygga. Extrakt är ett utmärkt sätt att doppa tårna i ölbryggning, se bara till att inte jäsa för varmt, var noggrann med rengöring och desinficering. Läs lite, fråga om råd. Om du är lite noggrann, så kommer det bli bra och det kan vara viktigt att man får en 'win' under bältet tidigt om det ska ge mersmak :)

Tilläggas bör väl, att det är inte mycket svårare att helmaltsbrygga och BIAB är ett enkelt sätt, som inte kräver så stora initiala investeringar. Men om du börjar med extrakt eller BIAB spelar ingen större roll, det är viktigare att du får en positiv upplevelse. Men om du ska köpa något, köp hellre mindre utrustning (alltså inte till storleken, utan bara det som du måste ha), men av god kvalitet, istället för att köpa saker som man ändå måste byta ut senare.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Användarens profilbild
Joelowe
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Joelowe »

Tack för svar!
Det där med vilken jäst man skall ha tycker jag är svårt. Jag tänkte börja med denna sats:
http://www.coopershembryggning.se/produ ... diablo-ipa
Vilken jäst tycker ni man skall använda?
Vad går gränsen för att jäsa för varmt? Jag har två alternativ. Antingen i garderoben eller i förrådet nere i skyddsrummet (bor i lägenhet). Får mäta upp vilken temp det är där
svartbryggarn
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av svartbryggarn »

Joelowe skrev:Hej.
Jag är precis i starten till att ge mig in i bryggandes av egen öl. Jag har haft tanken länge men har aldrig riktigt tagit tag i det. Men nu tänkte jag göra det och har börjat läsa mig till hur det funkar.
Min första tanke är att börja med en färdig sats bara för att känna på det lite, och då fastnade jag för Coopers craft brew.
Dels för att den är liten (8,5 liter) och verkar väldigt enkel att göra. Tittade först på köksbryggeriet men tyckte att det var väl liten sats tanke på priset.
Är det nån som har provat Coopers craft brew? I så fall är det nått att starta med? Bör jag byta till en annan jäst och i så fall vilken? Några andra tips och idéer.

Tack i förhand!
Jonas
Hejsan!

Kul att du är intresserad av ölbrygning! Du ska veta att ölsatser eller essenser sällan ger bra resultat! Börja från grunden med BIAB bryggning! Du kan läsa om BIAB bryggning <här>. Gå direkt till BIAB och slösa inte tid på ölsatser...

Tack! Bara mina egna erfarenheter! :)
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Torrjäst så kan väl US-05 passa, annars gillar jag själv american ale II. 1056 är samma jäststam som US-05, fast på smackpack (WLP-001 tror jag också är samma fast på rör).
Kan du hålla iaf 20 grader (i ölen) de första dagarna, så har du vunnit mycket. Tänka på att jäsning genererar värme, så det kan vara lite varmare i kärlet. Med mindre sats, så blir det ett mindre problem, men 18-20 grader rumstemp är väl rimligt. Du kan t.ex. använda infrusna PET flaskor och en sopsäck för att hålla nere tempen från början (och rotera dessa morgon och kväll).
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

svartbryggarn skrev: Hejsan!

Kul att du är intresserad av ölbrygning! Du ska veta att ölsatser eller essenser sällan ger bra resultat! Börja från grunden med BIAB bryggning! Du kan läsa om BIAB bryggning <här>. Gå direkt till BIAB och slösa inte tid på ölsatser...

Inte för att vara sån, men det är bara inte sant. Maltextrakten håller oftast en god kvalitet. Tillsammans med en bra jäst och ev lite färsk humle så kan man definitivt lyckas. Jag håller iofs med att BIAB är ett mycket bra alternativ för att börja brygga, men om man vill så är det definitivt inte fel att börja med ett 'kit', bara man inte tillsätter en massa socker :)
Min första bryggning var en extrakt bryggning på en stout, som blev riktigt bra. Sen blev man taggad. Blev en extraktbryggning till (även den blev väldigt bra) och sen tog jag klivet in i helmaltsbryggning.
Extrakt kräver så lite och kan ge mersmak. Så vill man börja där så är det verkligen inget fel i det.
Användarens profilbild
Joelowe
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Joelowe »

bryggapa skrev:Torrjäst så kan väl US-05 passa, annars gillar jag själv american ale II. 1056 är samma jäststam som US-05, fast på smackpack (WLP-001 tror jag också är samma fast på rör).
Kan du hålla iaf 20 grader (i ölen) de första dagarna, så har du vunnit mycket. Tänka på att jäsning genererar värme, så det kan vara lite varmare i kärlet. Med mindre sats, så blir det ett mindre problem, men 18-20 grader rumstemp är väl rimligt. Du kan t.ex. använda infrusna PET flaskor och en sopsäck för att hålla nere tempen från början (och rotera dessa morgon och kväll).
Super :) tusen tack.
Hur menar du med de frusna petflaskorn o sopsäck. Skall de lindas runt hinken eller stoppas ner i hinken? Ursäkta en dum fråga :)
Användarens profilbild
Joelowe
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Joelowe »

svartbryggarn skrev:Hejsan!

Jag har förstått att det är bättre alternativ men vill gärna testa att brygga med ölsats först. Förhoppningsvis kommer jag sen utveckla vidare :)
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Ställ jäskärlet inuti sopsäcken tillsammans med några frusna PET flaskor. Morgon och kväll byter du (de tinade) flaskorna mot frysta.
Sopsäcken håller inne kylan något (och kondensen).
Användarens profilbild
Joelowe
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Joelowe »

bryggapa skrev:Ställ jäskärlet inuti sopsäcken tillsammans med några frusna PET flaskor. Morgon och kväll byter du (de tinade) flaskorna mot frysta.
Sopsäcken håller inne kylan något (och kondensen).
Ok. Hur länge är det känsligt med att det skall vara rätt temp?
En annan sak jag tänkte på är jäströret. Måste man ha det uppe i locket? Tanke på att man köper en hink på Jula så finns ju inte det.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Jästemperaturen är ganska viktig. Och det är då framförallt de första dagarna som det är viktigast. För hög eller för låg temperatur kan ge oönskade felsmaker. Med det sagt, så kan du absolut jäsa en ale i 23 grader rumstemperatur (generaliserat, men ändå).
Men om du ser till att vörten har rätt temperatur när du tillsätter jästen och kanske försöker hålla nere temperaturen från början, så ökar du chanserna för ett bra resultat.
Jänkarna använder ofta sk 'swamp coolers'. Dvs, de drar en gammal t-shirt över jäskärlet och ställer den i en grund balja med vatten. Tröjan suger upp vatten och när det avdunstar går det åt energi, vilket hjälper att hålla nere temperaturen något. Det skulle också kunna vara något att prova.

Jäsrör är inte så mycket för att skydda mot syre som tränger in, utan mera för skräp, damm, insekter osv. Att ta upp ett hål för jäsrör i jula hinken borde vara ganska lätt, men du borde kunna bara lägga locket ovanpå, så att koldioxiden fortfarande kan ta sig ut, men att damm inte kan trilla ner
Användarens profilbild
Joelowe
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Joelowe »

Jättetack för svar. Nu är jag riktigt sugen på att börja köpa in prylar :)
Det är ju snart den 25:e :P
Användarens profilbild
Joelowe
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Joelowe »

Efter som jag nu inte skulle beställa ett set så blev det bara extraktet som kostar runt 150kr. Och då hamnade frakten på 70kr. Kändes lite onödigt. Så nu funderar jag på om jag skall köra BIAB som första brygg :)
Jag hittade hos maltmagnus ett startset med en plastbryggare plus annat för runt 1600kr. Är det nått att satsa på?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Jag skulle avråda från det. Den typen av grytor är knepiga att diska och då de är av plast, känns det som en tveksam investering.
Att börja med BIAB är bra. Köp en ordentlig BIAB påse som klarar att du ev. skalar upp bryggningen, men jag föreslår att du börjar med en eller en par 10-15 liters batcher för att känna på. Mäska (med påsen) i hink. Koka på spisen i den största grytan du har eller kan låna. Alternativt koka i två grytor om du inte hittar en tillräckligt stor.
Om du sen vill fortsätta och underlätta för dig själv/skala upp, köp ett bryggverk typ grainfather (kostar en slant, men är å andra sidan en enkel lösning) eller en rejäl gryta typ patina. Betydligt bättre investering.
Jag vet att det är svårt att behärska sig från början :) Men det är svårt att göra bra köp om man inte vet riktigt behovet.
Så till att börja med försök att inte köpa något onödigt, det kommer att klarna vilken utrustning som behövs.
Det fina med att börja med mindre batcher är att du kan klara dig rätt långt med det du redan har hemma. Brygg oftare och lär dig processen och skulle en batch bli mindre lyckad så behöver du inte dricka en massa tråkig öl (för man bjuder ju hellre på det som man är stolt över).
Användarens profilbild
Joelowe
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Joelowe »

Ok. Tack!
Ursäkta för alla dessa frågor, men det känns bra att kunna fråga nån direkt. Har läst en del men blir inte riktigt klar med vad man ska ha. Finns många bud på hur det ska vara.
Efter som jag har tänkt göra små satser och göra många istället har jag funderat på att köpa en 15 liters. Är det dumt eller bör jag satsa på en större direkt?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar