Strösocker duger gott. Ask Jamil eller munkarna i Belgien. Kandisocker är humbug, åtminstone ljust sådant. Kandisirap därimot. Det är grejer d
Edit. Vill man ha ljust kandisocker kan man tillsätta strösocker vid 15min kvar av koket. Allt som behövs är ju värme och nåt surt.. Vört duger bra till det.
Spritigheten kan du få av allt socker, det viktiga är att tygla jäsningen dom första 2-3 dagarna och inte låta tempen sticka iväg.
Att tillföra socker efter hög krausen kan vara en bra väg att gå med.
Mindre förkultur tack vare lägre OG..
Drake skrev:Varför vill man över huvud taget ha socker i en folköl???
Man vill väl ha så mycket smak som möjligt utan att höja alkoholhalten. Då är ju socker helt fel väg att gå.
Jag vill ha en billig öl där jag slänger i all överbliven humle jag har hemma. Den börjar ju bli asgammal. Då vill jag inte lägga några pengar eller tid på malt/process.
Det är liksom bättre att bara brygga något snorbilligt som tar noll tid och minimalt med pengar. Humlen är gammal och dassig men duger nog för ett sista hurra.
US-05 har man ju alltid hemma, ett paket kan man väl offta till ninkasi och de andra ölgudarna. osv osv.
Angående strösocker, jag håller mig undan det. Helt klart. Det är jätteskillnad i kvalité på socker och socker. Det märker man främst när man lägger in sill t.ex.
Jo, men tråden handlade ju om folköl och då vill man väl hålla ner alkoholhalten och ändå få det att smaka öl, eller hur? Candisocker är väl inte mycket billigare än maltextrakt förresten?
Är det bara alkoholen man är ute efter kan man ju lika gärna göra bult. 50% socker i en folköl smakar förmodligen inte mycket annorlunda heller.
Drake skrev:Jo, men tråden handlade ju om folköl och då vill man väl hålla ner alkoholhalten och ändå få det att smaka öl, eller hur? Candisocker är väl inte mycket billigare än maltextrakt förresten?
Är det bara alkoholen man är ute efter kan man ju lika gärna göra bult. 50% socker i en folköl smakar förmodligen inte mycket annorlunda heller.
Candisocker kostar 20 kr, maltextrakt kostar 60. Det räcker med en liten maltbas och humla på medium till rejält för att det ska bli öl ändå. Har du någonsin använt candisocker vid bryggning? Jag har använt det väldigt mycket och precis som annan invers-socker, får man väldigt få felsmaker med det hela då sockret håller kvalité.
Är man bara ute efter alkohol så kan man köra rulles sjudagars vinsats, men den är det helt klart alkoholistvarning på att använda då kvalitén på kitet är värre än sådär.
Drake skrev:Var köper du candisocker så billigt?
Maltmagnus och Humle tar ca 60-80 kronor kilot.
Och jorå, jag har provat både candi och vanligt socker.
Dansukker säljer candi i livsmedelsaffärer likt välsorterade ICA för runt 20-lappen. Använt det minst 10 gånger i olika sammanhang. Aldrig fått felsmaker trots att det är "billigt" candisocker. Kvalitén är mycket god.
Det där sockret kostar ju dryga 20 kronor halvkilot! Då köper jag hellre riktigt mörkt socker som ger lite smak för nästan samma peng om jag ska göra en Belgare eller liknande. I svag öl ser jag inte stor mening med det.
Det jag menar är att man på sin höjd kan tjäna en tia eller två jämfört med att byta ut sockret mot extrakt. Jag har inte provat själv men jag ger mig fan på att det blir en enorm skillnad i smak för en kostnad på max en krona litern eller så. Känns ju helt meningslöst att göra sig allt besvär för att snåla in så lite, det kan dom kommersiella bryggerierna roa sig med. Dessutom heter ju tråden "Bästa folkölet på maltextrakt" och varför då spä ut det med 50% socker??? Kan omöjligen bli det bästa folkölet då!
Drake skrev:Det där sockret kostar ju dryga 20 kronor halvkilot! Då köper jag hellre riktigt mörkt socker som ger lite smak för nästan samma peng om jag ska göra en Belgare eller liknande. I svag öl ser jag inte stor mening med det.
Det jag menar är att man på sin höjd kan tjäna en tia eller två jämfört med att byta ut sockret mot extrakt. Jag har inte provat själv men jag ger mig fan på att det blir en enorm skillnad i smak för en kostnad på max en krona litern eller så. Känns ju helt meningslöst att göra sig allt besvär för att snåla in så lite, det kan dom kommersiella bryggerierna roa sig med. Dessutom heter ju tråden "Bästa folkölet på maltextrakt" och varför då spä ut det med 50% socker??? Kan omöjligen bli det bästa folkölet då!
Du har en åsikt, jag har en diametral åsikt. Det är helt i sin ordning. Gör som du vill, jag gör som jag vill.
Kul tråd. Jag håller med om att rubriken är missvisande. Det borde stå "Billigaste folkölet på maltextrakt" - efter vad jag läst här på slutet?
Trådskaparen kanske iofs tycker att tunn och blaskig folköl är godast? I så fall är det helt i sin ordning. Två flugor i en smäll - godast och billigast. Sockret kommer definitivt att tunna ut ölet.
Grindcrusher skrev:Kul tråd. Jag håller med om att rubriken är missvisande. Det borde stå "Billigaste folkölet på maltextrakt" - efter vad jag läst här på slutet?
Trådskaparen kanske iofs tycker att tunn och blaskig folköl är godast? I så fall är det helt i sin ordning. Två flugor i en smäll - godast och billigast. Sockret kommer definitivt att tunna ut ölet.
Exakt kommer bli skitbra. Har använt kandisocker förut och det har aldrig varit ett problem.
Jag har ju faktiskt en 5liters jäshink. Jag tror att ölet kmr bli blaskigt och sakna kropp eller undertoner. Jag får helt enkelt köra ett 15min kok på 50/50 extrakt o dansukers.. Jäkligt intressant att se hur det blir. För mig är detta väldigt långt ifrån min tanke om att brygga öl. Känns mer som förr och färdiga satser. Only add sugar, a shit load of sugar.
Men jag släpper detta nu och återkommer om jag testar. Kör på det du är nöjd med.
Judgecc skrev:Jag har ju faktiskt en 5liters jäshink. Jag tror att ölet kmr bli blaskigt och sakna kropp eller undertoner. Jag får helt enkelt köra ett 15min kok på 50/50 extrakt o dansukers.. Jäkligt intressant att se hur det blir. För mig är detta väldigt långt ifrån min tanke om att brygga öl. Känns mer som förr och färdiga satser. Only add sugar, a shit load of sugar.
Men jag släpper detta nu och återkommer om jag testar. Kör på det du är nöjd med.
Ja, det är ju knappast öl som man bjuder på eller som man ställer upp i tävlingar med, det bör man väl inte tro. Men det kan bli ett helt ok bordsöl med låg alkohol, ok smak, men inte mer. Precis som ett folköl är tänkt att vara.
Ska man vara krass blir det nästan en hybrid mellan någon slags fulcider och öl. Enda skillnaden är att i fulcider har man ingen humle.
Testa och så får vi se vad som händer. Jag har jäst betydligt fulare och billigare grejer än det där på 100% socker som kommit ut riktigt bra på 5%. Men det blir ju mer cider än öl ifall man kör med väldigt mycket socker.