Mycket skum med öltapp
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Mycket skum med öltapp
Hej
Vi, jag och bryggarkompis, har ett fat med öl som vi trycksätter med en soadastream-patron. Mellan fatet och öltappen har vi en så kallad sytråd och vi har provat 2 olika öltappar. Dels en picknickkran, liknande den här: http://shop.humle.se/utrustning/fattapp ... an-i-plast
Sen har vi en lite finare kran för fast montering: http://shop.humle.se/utrustning/fattapp ... ard-kromad
När vi kör med picknickkranen så kommer lagom med skum men när vi kör med den kromade kranen så blir det på tok för mycket skum. Varför blir det så? Hur löser man problemet?
Det enkla svaret är att den kromade kranen inte funkar men så enkelt kan det ju inte vara. Om kranen inte funkar så borde den inte säljas. Det måste finnas något annat att göra än att byta kranen. Vi har provat att inte köra med sytråd för att minska antalet övergångar mellan olika dimensioner men då blir det helt omöjligt att ställa en serveringstrycket för minsta lilla tryck gör att ölen sprutar ut.
När vi har kört med picknickkranen så har vi kört med lite mindre än 1 bar och längden på sytråden kommer jag inte ihåg men runt en meter tror jag. Måste man ha en helt annat setup med kromade kranar?
Ölen blev ganska så rejält kolsyrad men picknickkranen kunde ju hantera det. Ölen var kall när vi serverade den.
Är den någon rutinerad forumräv som har en lösning i bakfickan?
mvh
Jörgen
Vi, jag och bryggarkompis, har ett fat med öl som vi trycksätter med en soadastream-patron. Mellan fatet och öltappen har vi en så kallad sytråd och vi har provat 2 olika öltappar. Dels en picknickkran, liknande den här: http://shop.humle.se/utrustning/fattapp ... an-i-plast
Sen har vi en lite finare kran för fast montering: http://shop.humle.se/utrustning/fattapp ... ard-kromad
När vi kör med picknickkranen så kommer lagom med skum men när vi kör med den kromade kranen så blir det på tok för mycket skum. Varför blir det så? Hur löser man problemet?
Det enkla svaret är att den kromade kranen inte funkar men så enkelt kan det ju inte vara. Om kranen inte funkar så borde den inte säljas. Det måste finnas något annat att göra än att byta kranen. Vi har provat att inte köra med sytråd för att minska antalet övergångar mellan olika dimensioner men då blir det helt omöjligt att ställa en serveringstrycket för minsta lilla tryck gör att ölen sprutar ut.
När vi har kört med picknickkranen så har vi kört med lite mindre än 1 bar och längden på sytråden kommer jag inte ihåg men runt en meter tror jag. Måste man ha en helt annat setup med kromade kranar?
Ölen blev ganska så rejält kolsyrad men picknickkranen kunde ju hantera det. Ölen var kall när vi serverade den.
Är den någon rutinerad forumräv som har en lösning i bakfickan?
mvh
Jörgen
Re: Mycket skum med öltapp
Släpp på trycket så mycket ni kan, för de är troligen bara så att serveringstrycket är för högt för den kromade kranen. Dimensionen i kranen är så mycket större så tryckförändringen blir för stor och det blir skum.
Jag kan köra min tapp direkt på fatet, men behöver släppa trycket nästan helt då.
Jag kan köra min tapp direkt på fatet, men behöver släppa trycket nästan helt då.
-
Jim [skutte]
- Vattenbehandlare

Har provat samma kran, och den fungerar oftast bra men är lite känsligare just när det gäller skum.
checklista
Öppna kranen helt och snabbt, sänk trycket och prova igen.
Kontrollera alla kopplingar så ingen luft smiter in.
Rengör och plocka isär hela kranen kan fastnat något eller vara någon ojämnhet i själva kranen.
(byt ut alla JG kopplingar om de har monterats av och på flera ggr)
reklamera eller svär och köp en perlic kran.
checklista
Öppna kranen helt och snabbt, sänk trycket och prova igen.
Kontrollera alla kopplingar så ingen luft smiter in.
Rengör och plocka isär hela kranen kan fastnat något eller vara någon ojämnhet i själva kranen.
(byt ut alla JG kopplingar om de har monterats av och på flera ggr)
reklamera eller svär och köp en perlic kran.
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
-
LasseKongo
- Torrhumlare

Tror också problemet är att tappkranen har betydligt större flöde än picknincken. Körde själv med picknick och sytråd med bra resultat, när jag byggde kegeratorså köpte jag (som tur var) Perlick 650SS med tryckkompensator. Det är en bra grej, kör jag fullt flöde skummar det duktigt, men om man skruvar ner så blir det pefekt, även utan sytråd, i kegeratorn kör jag bara med c:a 1.5m 6mm slang, och det funkar ändå.
Brygger med Braumeister 20l
Kul att höra! Jag sitter med fingret på köp så det här inlägget hjälpte mig lite närmare målet, tackLasseKongo skrev:Tror också problemet är att tappkranen har betydligt större flöde än picknincken. Körde själv med picknick och sytråd med bra resultat, när jag byggde kegeratorså köpte jag (som tur var) Perlick 650SS med tryckkompensator. Det är en bra grej, kör jag fullt flöde skummar det duktigt, men om man skruvar ner så blir det pefekt, även utan sytråd, i kegeratorn kör jag bara med c:a 1.5m 6mm slang, och det funkar ändå.
// Jonas
Och även jag blev glad över mina 650ss.. Måste fan bygga ordning min kegerator snart. Tanken är att bygga in den med mdf, på med hjul, förlänga botten bakom kylen. Montera avloppsrör lr liknande att ställa kolsyre tuben i. Men just nu försöker jag utnyttja alla kylar för att brygga ikapp mig. 45liter ESB och 22liter Modern Lager upptar mina kylar. Sen blir det 30liter Dubbel nästa vecka förhoppningsvis. Efter det en chokladstout igen. Borde jag klara mig nån månad eller två. [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]
Provade att köra med en meter 3/8" slang, dvs skippa sytråden helt för att spara på övergångar samtidigt som trycken var så lågt att det inte ens syntes på skalan. Skruvade på tryck tills det hördes att fatet trycksattes och slutade skruva då trots att nålen på tryckmätaren inte hade rört sig. Då gick det faktiskt bra. Den fyller ganska fort men mängden skum är helt ok.
Problem solved. Skål.
Problem solved. Skål.