Portabelt tapptorn, går det att lösa?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Nicos pico
Satsbryggare
Satsbryggare

Portabelt tapptorn, går det att lösa?

Inlägg av Nicos pico »

Hejsan, jag skulle behöva lite hjälp med utformning av fatölssystem. Jag har kollat runt i lite olika trådar och hittat en del svar (om än ganska tvetydiga ibland), problemet är att jag inte hittar några bra svar på totallösningen eftersom jag vill göra en liten specialare. Min förhoppning är att någon med erfarenhet kanske kan se direkt på min beskrivning om min plan kommer att funka. Själv är jag nybörjare vad gäller fatlagring/tappning och har lite svårt att få överblick över vad som kan komma att funka bra och vad som kan komma att gå åt h-vete med min plan.
Planen:
Jag vill göra ett mobilt tapptorn, tanken är att fästa tornet på en platta och ha en kort ölslang med snabbfäste i bakkant på plattan. Ölslangarna (isolerade) från ölkylen hade jag tänkt ha dolda i väggarna.
Vill jag servera fatöl på vintern när man håller sig inomhus ställer jag det mobila tapptornet på köksbänken, lossar ett doslock i väggen och pillar fram ölsangen och fäster den i snabbkopplingen i tapptornet. På somrarna vill jag ha en liknande lösning för altanen. På så vis kan jag servera fatöl på flera ställen utan att sambon behöver bli irriterad över fast installerade tappkrana här och där i kåken.
Det jag mest oroar mig för är ljummen öl och stora mängder skum, så hur ska jag undvika det?
Förutsättningar:
Corneliusfatet står i en kyl i källaren.
Avstånd till tappställena från kyl – ca 3m till kök, ca 5m till altan (kylen finns inte idag och var jag kan placera den beror på storleken på den kyl jag får tag i, avståndet kan eventuellt bli något kortare eller något längre).
Höjdskillnad – ca 2,5m
Tappkranen är en kinakran med flödesreglering (beställd men inte levererad ännu).
Själva tornet blir en hemsnickrad variant.
Frågor:
Jag räknar med att använda en slang med id 6mm och samma CO2-tryck som vid lagring, funkar det eller krävs sytråd (borde funka om jag förstått saken rätt)?
Tror ni att jag får problem med skum p.g.a. temperaturskillnader?

Kylproblemet är den jobbiga biten i det hela, krävs kylning av ölslang och/eller torn så ställer det till problem. Oavsett om jag väljer luft eller vätskekylning så har jag skarven mellan tapptorn och slangen i väggen att ta hänsyn till och en begränsat utrymme i väggen.
Min första tanke var att dra ett isolerat VP-rör från kylen till tornet, blåsa in kalluft från kylen i röret och sedan dra ölslangen i det. Problemet med denna lösning är att jag väl rimligen måste ha ett (isolerat) rör som återcirkulerar luften från tornet till kylen, fyller jag inte på med luft i kylen så lär jag väl knappast få någon cirkulation?
Två isolerade VP-rör i väggen blir svårt, även skarven mellan tapptorn och slangen i väggen blir kritisk, jag är tveksam till att en snabbkoppling får plats i luftröret.
Nästa fundering är vätskekylning, då tänker jag mig att jag lindar en kylslang runt ölslangen, isolerar hela klabbet och drar upp det till tornet. I tornet kan jag försöka linda kylslangen ett varv runt bakstycket på tappkranen innan jag leder det tillbaka till kylen i källaren. I kylen kopplar jag kylslangarna till en kopparspiral nedsänkt i isvatten. Som cirkulationspump tänker jag mig en liten pump från Biltema eller liknande.
Vätskekylningen tar lite mindre plats i väggarna men känns lite bökigare, fler kopplingar som ska hålla tätt t.ex.

Överdriver jag problemet, kan det kanske räcka med en välisolerad ölslang och ett välisolerat tapptorn (kanske kan man trycka in en påse is i öltornet)?
Ett alternativ är ju förstås att ha små glas så att man får tappa upp ofta så att det blir lite cirkulation i systemet :D

Är det någon som har några kloka tankar om vilken lösning som har bäst chans att lyckas så är jag tacksam.
sebba
Satsbryggare
Satsbryggare

Re: Portabelt tapptorn, går det att lösa?

Inlägg av sebba »

Hej.
Själv har jag en tapp kran i köket och ca 2,5 meter mellan fatet o kranen. Har ett 9l fat i skafferiet med 6mm slang och innan tappkranen så har jag ett kylagg. Inge problem med skum om jag har rätt serverings tryck. Tror nog att en dosa i väggen kan bli slabbigt på tapeter mm. Ja hade köpt ett 9l cornelius fat med en partykran som du kan ta med ut på sommaren, fatet kan du ju isolera så håller det sej kallt eller varför inte ställa det i en is hink. Så kan du ju ha en fast tapp i köket :D
Nicos pico
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Nicos pico »

Ett kylaggregat vore ju drömmen men det får bli ett framtida projekt.
Att ställa fatet i en hink med is kan kanske funka. När det vankas fest kan jag röja ur ett köksskåp och ställa in fat och ishink där. Tapptornet måste fortfarande vara portabelt p.g.a. sambons bristande förståelse för vilket lyft ett torn är för inredningen, men det blir i alla fall lite smidigare om fatet står direkt under köksbänken.
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Jim [skutte] »

Cool ide.
Temp tror jag inte blir några problem om du har faten i kylskåp i källaren. kanske om du har öl i slangen ståendes en varm dag till altanen att första glaset blir ljummet. Men att det skulle värmas upp bara under serveringen är osannolikt. i så fall är det bara att sänka tempen på kylskåpet någon grad.

Tryck och skum borde inte heller vara något problem, du kanske däremot får höja trycket i fatet för att få upp och fram ölet till altanen. Höjdskillnaden och längden är snarare så att du inte får nog tryck för att få skum och tillfredställande flöde (läs snabb servering).

Sytråd har man för att sänka flödet och det gör även din höjdskillnad från källaren och längden på ölslangen så det ska inte behövas snarare tvärtom.
Jag tror inte heller på någon avancerad lösning av kylning av slangen då du kommer att vilja byta ut hela slangen om något år och det är som sagt bara att sänka tempen i kylen om det ens behövs.
Tänk på vattenledningar i höghus, de är ej kylda och vattnet värms inte upp. eller en 20 meter lång vattenslang som ligger på gräsmattan, visst får vattnet ligga blir det varmt men vid avändning förblir vattnet kallt.
Din slang kommer ligga dolt dessutom inte direkt i solen.

Bara att dra och testa! i värsta fall får du innan servering höja trycket liiiite och ha ölen lite svalare på lagring under sommaren.
Ett tips är att koppla snabbfästet efter du dragit fram slangen ;D samt sätta någon sorts avstängningsventil innan kopplingen så du slipper öl överallt när du tar oss tornen (eller självstängande koppling.)
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
Nicos pico
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Nicos pico »

Det låter som att du har ett par poänger där [skutte].
En av anledningarna till att jag har varit inne på att ha så tunn slang som möjligt (utöver eventuella skumproblem) har varit att jag vill ha liten volym öl stående i slangen. 3 meter lång slang med en diameter på 6 mm blir trots allt ca 3dl öl
Att ha öl stående i slangen någon längre tid har jag å andra sidan inte räknat med, när systemet inte används kommer slangen att vara tömd och rengjord. Stilleståndstiden blir den tid det tar för polarna att dricka sin öl, inget stort problem alltså :D
Självstängande kopplingar låter också smart, förr eller senare så skulle jag garanterat glömma att lossa slangen från fatet först.....
Jag har även varit inne på tanken att bara köra på med enklast möjliga lösning, lite trail and error, provköra ett tag och sedan utvärdera och lägga till en förbättring i taget tills jag är nöjd.
Dags att sätta igång byggandet med andra ord.
Grayscale
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Grayscale »

Alla har olika förutsättningar. Kanske detta kan vara ett alternativ?
http://imgur.com/gallery/ZMOp1
eller
http://www.beeradvocate.com/community/t ... ne.102595/

Detta kräver ju visserligen att du ger upp tapptornet...
Nicos pico
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Nicos pico »

Tjusigt....om jag någon gång ska bygga en vägg från scratch så kanske....
Skriv svar