Planen:
Jag vill göra ett mobilt tapptorn, tanken är att fästa tornet på en platta och ha en kort ölslang med snabbfäste i bakkant på plattan. Ölslangarna (isolerade) från ölkylen hade jag tänkt ha dolda i väggarna.
Vill jag servera fatöl på vintern när man håller sig inomhus ställer jag det mobila tapptornet på köksbänken, lossar ett doslock i väggen och pillar fram ölsangen och fäster den i snabbkopplingen i tapptornet. På somrarna vill jag ha en liknande lösning för altanen. På så vis kan jag servera fatöl på flera ställen utan att sambon behöver bli irriterad över fast installerade tappkrana här och där i kåken.
Det jag mest oroar mig för är ljummen öl och stora mängder skum, så hur ska jag undvika det?
Förutsättningar:
Corneliusfatet står i en kyl i källaren.
Avstånd till tappställena från kyl – ca 3m till kök, ca 5m till altan (kylen finns inte idag och var jag kan placera den beror på storleken på den kyl jag får tag i, avståndet kan eventuellt bli något kortare eller något längre).
Höjdskillnad – ca 2,5m
Tappkranen är en kinakran med flödesreglering (beställd men inte levererad ännu).
Själva tornet blir en hemsnickrad variant.
Frågor:
Jag räknar med att använda en slang med id 6mm och samma CO2-tryck som vid lagring, funkar det eller krävs sytråd (borde funka om jag förstått saken rätt)?
Tror ni att jag får problem med skum p.g.a. temperaturskillnader?
Kylproblemet är den jobbiga biten i det hela, krävs kylning av ölslang och/eller torn så ställer det till problem. Oavsett om jag väljer luft eller vätskekylning så har jag skarven mellan tapptorn och slangen i väggen att ta hänsyn till och en begränsat utrymme i väggen.
Min första tanke var att dra ett isolerat VP-rör från kylen till tornet, blåsa in kalluft från kylen i röret och sedan dra ölslangen i det. Problemet med denna lösning är att jag väl rimligen måste ha ett (isolerat) rör som återcirkulerar luften från tornet till kylen, fyller jag inte på med luft i kylen så lär jag väl knappast få någon cirkulation?
Två isolerade VP-rör i väggen blir svårt, även skarven mellan tapptorn och slangen i väggen blir kritisk, jag är tveksam till att en snabbkoppling får plats i luftröret.
Nästa fundering är vätskekylning, då tänker jag mig att jag lindar en kylslang runt ölslangen, isolerar hela klabbet och drar upp det till tornet. I tornet kan jag försöka linda kylslangen ett varv runt bakstycket på tappkranen innan jag leder det tillbaka till kylen i källaren. I kylen kopplar jag kylslangarna till en kopparspiral nedsänkt i isvatten. Som cirkulationspump tänker jag mig en liten pump från Biltema eller liknande.
Vätskekylningen tar lite mindre plats i väggarna men känns lite bökigare, fler kopplingar som ska hålla tätt t.ex.
Överdriver jag problemet, kan det kanske räcka med en välisolerad ölslang och ett välisolerat tapptorn (kanske kan man trycka in en påse is i öltornet)?
Ett alternativ är ju förstås att ha små glas så att man får tappa upp ofta så att det blir lite cirkulation i systemet
Är det någon som har några kloka tankar om vilken lösning som har bäst chans att lyckas så är jag tacksam.