2:a bryggning - 1000 frågor

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
jästjanne
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

2:a bryggning - 1000 frågor

Inlägg av jästjanne »

Hej!

Blev precis klar med en ale-sats från lilla köksbryggeriet. efter första bubblan i jäsröret så blev jag ivrig och tänkte beställa mer råvaror (dock ej från köksbryggeriet, såg detta bara som en inkörsport, hehe).

Jag vill hålla det så enkelt som möjligt några bryggningar till för att få kläm på allt. Blir inte klok på om man kan mixa malt/maltextrakt/humle på känn eller kan det bli riktigt äckligt? några riktlinjer där?

Inköpslista:

mellanmörkt torkat maltextrakt (Muntons), pulver, 500 g

münchnermalt (Viking), krossad, 2 kg

Herkules pellets 2014, 100 g

Safale US-05 (Fermentis torrjäst) 11.5 g

tillvägagångssätt:

1. Koka upp 2 liter vatten till 78 grader och tillsätt 3 DL krossad malt.
2. ställ åt sidan och låt svalna i 15 min
3. laka
4. tillsätt 3 liter vatten och 500g maltextrakt
5. koka upp
6. tillsätt 20g humle
7. koka 30 min
8. kyl till 21 grader

9. häll i jäshinken/damejeannen
10. rör om/skaka så det tillsätts syre

Hyffsat likt receptet jag fick med mitt "start-kit" men har modifierat om det lite. Ser det galet ut? Läst om aromhumle,
Gubbgôtt
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: 2:a bryggning - 1000 frågor

Inlägg av Gubbgôtt »

Det finns hur mycket som helst som kan sägas om det du tänkt göra, men, för att ta reda på första biten som vi behöver ta itu med:

1. ska du köra helmalt eller ej? För jag gör både extrakt och helmalt med samma utrustning jag kör, och det funkar skitbra.

2. Hurpass invaggad är du i processen vad gäller rengöring? För slarva inte med rengöringen är mitt första tips, kör först PBW och sedan starsan eller ekvivalent.

3. Vilken temperatur har omgivningen när du jäser din öl? US-safale 05 klarar väldigt hög temperatur, men kan ge vissa bismaker under absolut högsommar.

Vi kan väl börja där, sedan så går vi vidare utifall att du har fler frågor.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

https://www.shbf.se/wiki/index.php?titl ... 3%A4skning
Det verkar som om du tänkt köra större delen malt,inte dme/lme, mitt tips är att läsa på bryggwikin. Lindhs blogg, nybörjar kapitlet, sök weinkeller biab med..
jästjanne
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av jästjanne »

Gubbgôtt skrev:Det finns hur mycket som helst som kan sägas om det du tänkt göra, men, för att ta reda på första biten som vi behöver ta itu med:

1. ska du köra helmalt eller ej? För jag gör både extrakt och helmalt med samma utrustning jag kör, och det funkar skitbra.

2. Hurpass invaggad är du i processen vad gäller rengöring? För slarva inte med rengöringen är mitt första tips, kör först PBW och sedan starsan eller ekvivalent.

3. Vilken temperatur har omgivningen när du jäser din öl? US-safale 05 klarar väldigt hög temperatur, men kan ge vissa bismaker under absolut högsommar.

Vi kan väl börja där, sedan så går vi vidare utifall att du har fler frågor.

1. Krossad malt och maltextrakt (spraymalt)

2. Rengöringen var nog den del jag var absolut mest noggrann med. diskade och desinficerade all utrustning innan samt lät alla redskap ligga i ett "desinficerings-bad" när jag inte använde dom. Städade köket och gjorde rent spisfläkten(minska risken för fett-droppar), till min sambos förvåning :). Kommer i framtiden använde mig av just PBW och starsan för detta.

3. Den kommer jäsa mörkt och i 18-19 grader!

Tänkte även köra BIAB nästa gång. Läst allt jag kommit över om detta och ser ingen anledning att inte göra det?
jästjanne
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av jästjanne »

Judgecc skrev:https://www.shbf.se/wiki/index.php?title=Delm%C3%A4skning
Det verkar som om du tänkt köra större delen malt,inte dme/lme, mitt tips är att läsa på bryggwikin. Lindhs blogg, nybörjar kapitlet, sök weinkeller biab med..

tack! Lindhs blogg har jag snubblat in på innan.. mycket läsvärt
OvGr
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av OvGr »

http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=15166

Den här tråden är guld värd :D
Gubbgôtt
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Gubbgôtt »

jästjanne skrev:1. Krossad malt och maltextrakt (spraymalt)

2. Rengöringen var nog den del jag var absolut mest noggrann med. diskade och desinficerade all utrustning innan samt lät alla redskap ligga i ett "desinficerings-bad" när jag inte använde dom. Städade köket och gjorde rent spisfläkten(minska risken för fett-droppar), till min sambos förvåning :). Kommer i framtiden använde mig av just PBW och starsan för detta.

3. Den kommer jäsa mörkt och i 18-19 grader!

Tänkte även köra BIAB nästa gång. Läst allt jag kommit över om detta och ser ingen anledning att inte göra det?

1. Du tänker alltså stöpa och köra halv-extrakt som det heter? Då stöper du först den krossade specialmalten eller vad det är för malt i en biab-påse. Se till att ha en distans mellan påsen och botten på grytan. bränd plast är ingen höjdare i öl ifall du kör på spisen.

2. Bra, då är det avklarat och du förstått att det är viktigt. Gott så.

3. Låter helt ok också.

Kör biab ifall du vill, det är en helt ok metod som gör helt ok öl.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

OvGr skrev:http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=15166

Den här tråden är guld värd :D

Japp är den.
Weinkellers guide till Biab. Så jag började.
jästjanne
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av jästjanne »

Åter till frågan om hur "fritt" man kan blanda humle/malt (expreimentera med jäst blir ett senare kapitel)?

Om jag har humle med alfasyra 16-18% (ganska besk?) är det då någon typ av malt som kommer skära sig med detta? självklart svårt att svara på då det finns en djungel av råvaror. men några grundpelare? :)

Måste jag ha i maltextrakt eller går det bra att mäska med 2 sorters krossad malt istället? inte helt fått grepp om vad maltextraktet fyller för funktion .. :roll:

edit: efter att ha läst lite så fattar jag det som att

mäska med maltextrakt = mindre krossad malt och kortare mäsktid?

mäska med enbart krossad malt = mer malt och längre tid (~60 min på 66-68c)?
Gubbgôtt
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Gubbgôtt »

jästjanne skrev:Åter till frågan om hur "fritt" man kan blanda humle/malt (expreimentera med jäst blir ett senare kapitel)?

Om jag har humle med alfasyra 16-18% (ganska besk?) är det då någon typ av malt som kommer skära sig med detta? självklart svårt att svara på då det finns en djungel av råvaror. men några grundpelare? :)

Måste jag ha i maltextrakt eller går det bra att mäska med 2 sorters krossad malt istället? inte helt fått grepp om vad maltextraktet fyller för funktion .. :roll:

edit: efter att ha läst lite så fattar jag det som att

mäska med maltextrakt = mindre krossad malt och kortare mäsktid?

mäska med enbart krossad malt = mer malt och längre tid (~60 min på 66-68c)?

Du kan i runda slängar blanda hur fritt som helst. Ofta handlar det om mängd löst socker (ofta benämnt som OG) i paritet med mängden använd humle (ofta benämnt som IBU).

Först bör du fundera på vad för slags smaker du gillar i öl, eller karaktär helt enkelt. Bittert? Ös på med humlen. Maltigt? Var mer återhållsam. Sött, mäska högt, använd viss jäst osv.

Generellt sett har du pejl. Dock tycker jag att du borde införskaffa en grundbok i hemmabryggning, t.ex. how to brew är en bra sådan bok som jag tycker du ska pröva.
jästjanne
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av jästjanne »

Du kan i runda slängar blanda hur fritt som helst. Ofta handlar det om mängd löst socker (ofta benämnt som OG) i paritet med mängden använd humle (ofta benämnt som IBU).

Först bör du fundera på vad för slags smaker du gillar i öl, eller karaktär helt enkelt. Bittert? Ös på med humlen. Maltigt? Var mer återhållsam. Sött, mäska högt, använd viss jäst osv.

Generellt sett har du pejl. Dock tycker jag att du borde införskaffa en grundbok i hemmabryggning, t.ex. how to brew är en bra sådan bok som jag tycker du ska pröva.

får tacka för snabba svar! :)

Hade tänkt beställa lite böcker från humlegården! får kolla in 'how to brew'!

Jag tänkte tillsätta humle efter mäskning (för beska) och samma sorts humle 15min innan kylning(för arom). kommer detta att bli "tråkigt" när samma sorts humle står för både beska och arom? Mer effektfullt att ha från olika humlen antar jag?

snart uppe i 1000 frågor..ni får stå ut :mrgreen:
Gubbgôtt
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Gubbgôtt »

jästjanne skrev:Jag tänkte tillsätta humle efter mäskning (för beska) och samma sorts humle 15min innan kylning(för arom). kommer detta att bli "tråkigt" när samma sorts humle står för både beska och arom? Mer effektfullt att ha från olika humlen antar jag?

Det går jättebra, dock med låg-alfa humle såsom saaz kan det kosta litet mer än vad det gör annars. Men på en hemmabryggningsskala så är kostnaden marginell för att köpa kanske 3-4 extra 100 gr paket med saaz än ifall du hade haft ett professionellt bryggeri.

snart uppe i 1000 frågor..ni får stå ut :mrgreen:

Det är ok, det är vad sådana här forum är till för. Bara fortsätt fråga.
jästjanne
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av jästjanne »

inser nu att jag fått detta med maltextrakt om bakfoten..

maltextrakt används (i mitt fall med kökbryggeriet-kittet) bara om den krossade malten är s.k specialmalt (mest till för ölets färg osv)?

Säg att jag utesluter extraktet helt och bara mäskar med min krossade münchnermalt i 60 min, hur mycket behöver jag då ungefär för 5 L färdig öl?
kan jag då komplettera med en liten mängd extrakt (kör mellanmörk och har läst att den ska ha en väldigt söt och rund smak)? När ska detta tillsättas isåfall?

Känner mig som en tolvåring som ska laga sin första köttfärsås :D
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

1kg basmalt ger ~5l vört med 50Ö styrka. En tumregel med lite beroende på effektivitet.
Gubbgôtt
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Gubbgôtt »

jästjanne skrev:inser nu att jag fått detta med maltextrakt om bakfoten..

maltextrakt används (i mitt fall med kökbryggeriet-kittet) bara om den krossade malten är s.k specialmalt (mest till för ölets färg osv)?

Säg att jag utesluter extraktet helt och bara mäskar med min krossade münchnermalt i 60 min, hur mycket behöver jag då ungefär för 5 L färdig öl?
kan jag då komplettera med en liten mängd extrakt (kör mellanmörk och har läst att den ska ha en väldigt söt och rund smak)? När ska detta tillsättas isåfall?

Känner mig som en tolvåring som ska laga sin första köttfärsås :D

Personligen tycker jag du kan slänga bort lilla köksbryggeriet som leverantör. De är alldeles för dyra.

Man kan använda maltextrakt i vilken bryggning som helst, det är maltos som ger ölsmak och alkohol när det jäses av öljäst.

Jag tror att du inte ska börja mäska med bara münchnermalt då det är på gränsen till en basmalt (har tillräckligt lintnerindex för att kunna mälta sig självt med de enzymer som finns på ytan av kornet). Du måste ha något med högre lintnerindex tillsammans med münchner. T.ex. en giva pilsner eller palealemalt. Men ifall du absolut skall propsa på att använda endast münchner får du nog mälta i betydligt längre än 60 minuter.

Mitt tips är att du kör mörk extrakt ifall du ska göra mörkt öl. Jag har kört med nästan bara mörkt extrakt när jag gjort extraktöl och det funkar alldeles utmärkt. Blev tom imponerad av kvalitén på den extrakt som finns på marknaden nu.

Hmm, ifall du känner dig osäker så kan jag verkligen rekommendera att du läser en bok om grunderna i ölbryggning, paralellt med att du brygger öl som du gjort nu. För annars kommer dina resultat över tid bli rätt svajiga om du inte har koll på teorin bakom och försöker öka din färdighet.
Skriv svar