Så gör jag, dekoktionsmäskning ?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

FredrikA
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av FredrikA »

Hej,

Jag byggde upp min anläggning av ett gammalt rostfritt tryckkärl som var på 200 liter, och fick då ut två st 100 liters "kastruller". Kapade då alltså den i två delar..

När jag brygger (normalt 50-60 liter) gör jag så att jag kokar i kastrullen vattnet (lakvatten) som är högre upp (1)och sedan värmer jag upp mäsken i den nedre (2). Jag har olika raster när jag brygger och höjer temperaturen med vatten jag påfyller i mäsken enligt uträknat, vatten mängden har jag då räknat ut tidigare för att få ut rätt mängd.

Som avslutning gör jag utmäskning så att jag sätter på mäsken (låter sakta rinna) den mängd vatten 78 gradigt som finns kvar för att skölja ut de sista. Då får jag vatten kastrullen tom, sedan först börjar jag processen att klarna vörten. Jag kör tillbaka till kastrull (1) med pump vörten och låter de rinna tillbaka till kastrull (2) tills den klarnat. När jag är nöjd med klarheten stänger jag ventilen på kastrull (1) och sätter igång gas värmaren. Vörten stiger i temp helatiden och ibland om jag inte är nöjd med sockermängden, slår jag på varm vört (kring 78 grader) på mäsken för att få mera ut av den.

Skulle gärna höra kommentarer av er vad ni tycker, snart bryggt en 10 satser och nöjd med resultatet...något man kunde bättra..ändra
Bilagor
Åkerlunds.jpeg
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Glugg »

Det fanns en tråd för ett antal månader sedan som hette "så här brygger jag". Är det inte bättre att bygga på gamla trådar, och isåfall brukar admin hjälpa till att slå ihop trådar? (Fast den frågan borde förstås besvaras på annat ställe egentligen)

On topic igen: Kul att du visar bilder först och främst.

Det mesta låter väl som en väl inövad process, för mig fast jämfört med trekärlsystem kombinerar du HLT och kokkärl.
Utom det sista: "Slår på varm vört"? Menade du vatten så är det alltså ytterligare lakning. Menade du vört som går igenom grynen igen så skiljer det väl inte sig från recirkulering som du gjort i tidigare steg? Menar du att du får ut något av detta steg? Temperaturen är högre kanske(?) men det låter som samma operation som innan?
Skriv svar