Som jag läst det och jag tycker det verkar rimligt så visst aktiveras skiktet när det blir blöt, men det är inte samma sak som att kapsylen är värdelös om den sköljs i t ex starsan innan kapsylering.
Skiktet i kapsylen oxiderar tills syret tagit slut i flaskan, om det tar en dag eller en vecka vet inte jag men inte är det 5minuter.
Jag sköljer inte kapsylerna innan dom kommer på flaskorna, skulle nog gjort det om jag förvarade kapsylerna under vasken tillsammans med slasken, men dom ligger i en plastpåsen i ett annat rum. Undviker däremot att ta på insidan av kapsylen med fingrarna när jag fyller, har man jox någonstans så har man det på fingrarna
100 flaskor kom med posten idag. Nu närmar det sig ett fullskaligt test. Nya flaskor.... Borde väl räcka med skölja ur med vatten och sen starsan innan tappning? [WHITE SMILING FACE]
Engan skrev:100 flaskor kom med posten idag. Nu närmar det sig ett fullskaligt test. Nya flaskor.... Borde väl räcka med skölja ur med vatten och sen starsan innan tappning? [WHITE SMILING FACE]
bryggapa skrev:Jag har precis beställt delar till min fyllare frå eBay. Landade på ca 300kr.
Kan ge mer info om bygget när delarna kommit och jag vet om det lirar
Tror inte du behöver vara rädd att bli helt utan skum. Och att rensa flaskan på syre 2-3 ggr, som du gör, låter rimligt i mina öron.
Kan du skicka länk till ebay med delarna du köpte vore bra
Då har jag fått tag i nålventil, lackat hållaren och köpt flaskor.
Funkar klockrent! Fyllde 40 flaskor på ca 50 min. Fyllde jag sakta blev det noll skum men fyllde jag lite snabbare fick jag ett perfekt skumlager för "cap on foam".
Återigen tack för alla tips. Jag är riktigt bra nöjd.
En gång orkade inte "bandet" hålla flaskan mot korken så jag har två "band" nu, ett på varje sida!
Kan du inte ha manometern någon annanstans? Den visar ju bara vilket tryck du har i fatet och då kan den sitta på fatet istället. Det är rätt bra att veta trycket i fat och fyllare när du fyller så plocka inte bort den.
En knapp av något slag är enklare att hantera, det blir ett jäkla vridande med alla kranar
Pilsnerkokaren skrev:Kan du inte ha manometern någon annanstans? Den visar ju bara vilket tryck du har i fatet och då kan den sitta på fatet istället. Det är rätt bra att veta trycket i fat och fyllare när du fyller så plocka inte bort den.
En knapp av något slag är enklare att hantera, det blir ett jäkla vridande med alla kranar
Nja den visar trycket i fatet och flaskan när man trycksätter men sen när man fyller och kolsyran är avstängd blir det ju bara trycket i flaskan.
Iofs är det inte extrem mycket extra jobb skruva upp nålventilen tre ggr vid trycksättning men blev lite less efter 40 flaskor [emoji16]
Allt som allt är jag galet nöjd. Köpte 100 flaskor från flaskor.nu så nu känns det bra
Pilsnerkokaren skrev:Kan du inte ha manometern någon annanstans?
En knapp av något slag är enklare att hantera
Det sitter ofta en manometer på regulatorn till kolsyretuben som åtminstone jag har inkopplad vid fyllningen.
Min "knapp" är en liten "pysventil" tagen från en slaktad, enkel tryckmätare för däck som fanns på Biltema förut. Ett lätt "duttande" med fingret räcker för funktionen.
Att trycksätta via evakueringen var det någon som talade om tidigare. Efter att ha funderat på vad vederbörande menade så tror jag att det blev i princip samma funktion/effekt som jag hade beskrivit i ett inlägg tidigare i tråden. Det var den ursprungliga funktion i min inhandlade fyllare som jag byggde bort av ett skäl som jag också nämnde - luften i flaskan blåstes inte ut i atmosfären utan hamnade i fatet.
Du har rätt vad det gäller manometern, det sitter alltid en på gasflaskan, men hur kunde luften i flaskan hamna i fatet? Det är väl högre tryck i fatet än i flaskan?
Såg en lösning på Cap on foam problematiken när jag mottrycksfyllde i helgen https://www.youtube.com/watch?v=CIX4nw4DVDk
Det går nog inte så fort men jag är helt säker på att flaskan kommer vara tom på syre efter en liten stund.
Borde inte ta någon extra tid alls. Fyll flaskan
Lägg på kapsylen
Montera nästa flaska och börja fylla
Sen trycka fast kapsylen på flaska ett
Nu är jag i knepigt situation... Slut i båda faten, inget på jäsning och endast ett tiotal flaskor kvar...
Satte en förkultur idag så snart är testbryggning med grainfather
Pilsnerkokaren skrev:men hur kunde luften i flaskan hamna i fatet? Det är väl högre tryck i fatet än i flaskan?
När man först lagt på trycket i flaskan genom att öppna gasventilen i fyllaren så är det samma tryck i "hela systemet". Stänger man sedan gasventilen och öppnar vätskeventilen händer först ingenting men när man genom att öppna "evakueringsventilen" sänker trycket i flaskan men trycket är högre i fatet börjar ölet strömma - genom att göra detta momentant och försiktigt så håller man trycket uppe någorlunda och det skummar mindre. Detta gäller den "vanliga" varianten.
Om man trycksätter genom evakueringsventilen - då utgår jag ifrån att det då inte finns någon förbindelse med "atmosfären"- så kan ölet bara strömma med hävertverkan om fatet står högre än flaskan. Men luften som då trycks undan av ölet måste ta vägen någonstans och det kan bara vara till fatet eftersom vägen "ut" är stängd.