Hink-i-hink lakning

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
nordqvist
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 25
Blev medlem: torsdag 2015-07-30 21:05

Hink-i-hink lakning

Inlägg av nordqvist »

Hej!
Bryggde mitt första öl i början av sommaren med ett kit från Köksbryggeriet, i vilket man använder maltextrakt och endast tillsätter en liten mängd malt som man lakar med hjälp av en sil. Jag har sedan bryggt två helmaltsöl med denna enkla lakningsmetod, dock med bra extraktion. Nu vill jag ta steget till flödeslakning och har införskaffat hinkar. Min fråga är dock som följer. Jag planerar att fortsätta brygga små volymer, ca 5L, för att testa på olika öltyper och experimentera - är detta ett problem vid flödeslakning? Hur tjockt lager mäsk bör man ha då man lakar?

Tack för svar!

Daniel
Citera för svar!
Eas
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 8
Blev medlem: tisdag 2015-07-07 13:52

Re: Hink-i-hink lakning

Inlägg av Eas »

Kan starkt rekommendera boken Brygga öl.
Bra vägledning i hur man börjar med helmalts bryggning.
Den har hjälpt mig i min start.

EA´s
nordqvist
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 25
Blev medlem: torsdag 2015-07-30 21:05

Re: Hink-i-hink lakning

Inlägg av nordqvist »

Tack för svar!
Håller med om att den boken är mycket bra! Recept och instruktioner i boken avser dock större volymer och jag undrar om jag kan ha samma förfarande trots mindre volymer eller om ex effektiviteten vid lakningen blir sämre?

D
Citera för svar!
Eas
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 8
Blev medlem: tisdag 2015-07-07 13:52

Re: Hink-i-hink lakning

Inlägg av Eas »

Normalt så skalar man ner original recept om man gör mindre volymer.
Brygger heller inte så stort,så jag skalar ner mina i ett program.
Alt räkna själv.
Skalar min i detta program http://brewgr.com
Sen om det e rätt eller fel men bra öl har de blivit iaf.
nordqvist
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 25
Blev medlem: torsdag 2015-07-30 21:05

Re: Hink-i-hink lakning

Inlägg av nordqvist »

Hej igen,

Nu har jag försökt mig på lakning i hink. Blev dock snarare satslakning än flödeslakning då jag kvällen innan sett många amerikanska klipp och vad jag har förstått är satslakning vanligare i USA. Fick dock väldigt dåligt utbyte, 40-50% någonting. Jag undrar nu vad jag kan ha gjort för fel. Mäskade som jag brukar göra, så utesluter detta som felkälla. Jag recirkulerade först vörten för att göra den klar, och tömde sedan ut ca 3L. Sedan tillsatte jag ytterligare 3-4L och tog ut ytterligare 2. Siktade alltså på 5L volym före koket, men eftersom det är så pass stort deadspace (1,5-2L) någonting under falskbotten så behöver jag tillsätta ganska mycket mer lakvatten än vad jag sedan tömmer ut då vattenytan vad jag förstår skall hållas över malten innan man tömmer ut vörten. Kan detta bidra till den låga effektiviteten?

Just nu använder jag alltså två st 15L hinkar att laka i men gör endast 5L batcher varje gång jag brygger. Tror ni att jag får bättre utbyte om jag dubblar volymen?
Citera för svar!
patryt
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 111
Blev medlem: tisdag 2014-07-15 18:01

Re: Hink-i-hink lakning

Inlägg av patryt »

Hur höll sig temperaturen under mäskning?
Krossningsgrad på malten?
nordqvist
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 25
Blev medlem: torsdag 2015-07-30 21:05

Re: Hink-i-hink lakning

Inlägg av nordqvist »

patryt skrev:Hur höll sig temperaturen under mäskning?
Krossningsgrad på malten?
Temperaturen höll sig mellan 65-68 grader (ställer in en gryta i ugn).
Använde färdig, enkelkrossad malt från maltmagnus.se.

Hur skall jag hantera dead-space under falskbotten?
Citera för svar!
Danisch
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 216
Blev medlem: söndag 2014-07-06 13:54

Re: Hink-i-hink lakning

Inlägg av Danisch »

Hej. Kör också hink i hink (10-18 liters batcher)

Har du möjlighet att lägga ut recept/mängd malt och hur mycket vatten du mäskade med för mer möjligheter att felsöka?

När vi brygger så om vi ex avser att få ut 15 liter till kok så räknar vi först ut med hjälp av ett program (beersmith i detta fall) hur mycket vatten vi behöver totalt till mäskning/lakning, håller vattennivån över maltbädden till en början och håller det så tills vi har haft i rätt mängd vatten, sedan låter vi det sista filtreras igenom maltbädden utan att tillsätta mer bara för att hålla nivån över bädden...

Apropå deadspace så tar vi i stort sett i allt som ligger där till koket, tagit prover på det och det brukar i våra fall vara mycket socker i den lösningen, ingen större fara att få med lite grums därifrån...så om du fått ut 3 liter till en början och har 1.5 liter kvar under hinken med hål i så lär du inte behöva 3-4 liter till i vattenmängd för att laka ut 2 till, så spontant känns det som du har lakat med för stor vattenmängd...

Mvh Danne
Skriv svar